"רתמנו את היכולות הביטחוניות לטובת פיתוחים לקורונה" 

 ראש מפא"ת במשרד הביטחון, תא"ל (מיל') ד"ר דני גולד, מסביר בכנס סייברטק לייב אסיה כיצד מפא"ת מיקדה מאמצים לעזור לממשלת ישראל להתמודד עם משבר וירוס הקורונה

תא"ל (מיל') דני גולד, מסביר בכנס סייברטק לייב אסיה כיצד מפא"ת כגוף פיתוח ביטחוני התגייסה לטובת פיתוח פתרונות לוירוס הקורונה. מפא"ת היא גוף הפיתוח של משרד הביטחון וככזה היא מריצה במקביל מאות פרויקטים הקשורים לתשתיות ומוצרים טכנולוגיים. את היכולות האלו הפנו במפא"ת לטובת פתרונות רפואיים כמו ניטור חולים, מעקב אחרי התפשטות המגיפה, ניהול משאבים רפואיים ועוד. את הכנס פתח דייויד קו, מנכ"ל סוכנות לביטחון סייבר של סינגפור.

"יש לנו קשרים עם מגוון מדינות, חברות הזנק והמגזר העסקי בישראל בכללותו. הטכנולוגיה משתנה מאד מהר וצריך להשתמש במה שיש לנו. בעיקר מהאקו סיסטם הישראלי", אומר גולד. "בהקשר הקורונה החלטנו לקחת את היכולות של ישראל ולנתב אותן למלחמה בקורונה. יצרנו עשרות פרויקטים אד הוק. זיהוי, ניטור, תקשורת. שילבנו בינה מלאכותית וגם טכנולוגיות ייצור בתחום מכונות ההנשמה."  

עם פרוץ המגיפה בארץ, ציוותו במפא"ת חברות ביטחוניות גדולות עם חברות רפואיות קטנות על מנת להאיץ פיתוח וייצור, בין השאר, גם של מכונות הנשמה. "לקחנו צוותים בתחום הבינה המלאכותית מהצבא, אקדמיה ומגזר עסקי להאיץ מחקר ופיתוח במגוון תחומים", אומר גולד. 

"הטמענו מתודולוגיות פיתוח מעולם הביטחון לעולם הרפואי. פעלנו מהר מול בתי החולים עם תמיכה של משרד הבריאות. כולל וועדת הלסינקי ונדבכים נוספים הנדרשים בעולם הרפואה. כמאה איש ממפא"ת ואלף איש מהמגזר הממשלתי והפרטי לקחו חלק במאמץ."

בין הקבוצות שהקימו במפא"ת יש כאלו שעובדות על פיתוח בדיקת קורונה מהירה של פחות מדקה. קבוצות אחרות פיתחו מערכות ניטור מרחוק לאפשר לצוות הרפואי לבדוק חולים במחלקת הקורונה, בבית או בבית המלון הייעודי. קבוצות נוספות עובדות על שימוש בבינה מלאכותית לפתרונות צפי של התפשטות המחלה בארץ. אחרות פעלו לאחד את כלל בתי החולים לתשתית תקשורת אחת לצורך ניהול משאבי בריאות ברמה הלאומית. 

"נדבך התקשורת חשוב מכיוון שכל המערכות חוברו לכולן. זה אתגר לא פשוט בסייבר", מסביר גולד. "בנינו את הפתרונות עם אבטחת מידע משלב התכנון. לא חיכינו לפתח מוצר מוגמר ואז לחשוב על אבטחת מידע. חיברנו את כל בתי החולים לחמ"ל אחד על מנת לנהל משאבים בצורה טובה יותר. גם זה אתגר בסייבר. פיתחנו גם פתרונות מבוססי סלולר לנטר חולים במרחב הציבורי וכן את התפשטות המחלה."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית