גופים מוסדיים ישקיעו בחברות הייטק והמדינה תגן על ההשקעה לשנה וחצי

קרדיט לע״מ

במסגרת התוכנית תעניק המדינה הגנה על תיק השקעות של גופים מוסדיים שישקיעו בחברות הייטק בשלבי גיוס מתקדמים. ההגנה תינתן להשקעות שיבוצעו בתקופה של 18 חודשים מיום אישור התכנית. לאור חשיבותה, שר האוצר יקיים דיון עם שר הכלכלה והתעשייה יחד עם הגורמים הרלוונטיים על מנת לוודא את הצלחת התכנית. 

התכנית שגובשה על ידי משרד האוצר, משרד הכלכלה והתעשייה, רשות שוק ההון, רשות ניירות ערך ורשות החדשנות, תוך היוועצות בגורמים מהתעשייה והאקדמיה, נועדה לשרת שתי מטרות מרכזיות: האחת, סיוע לחברות הייטק ישראליות לצלוח את תקופת המשבר. השנייה, לתמרץ את שילוב הגופים המוסדיים בהשקעות בעלות מאפייני סיכון מדודים ומאוזנים במגזר ההייטק הישראלי. יצוין כי המודל הפיננסי לתכנית נבנה בשיתוף פעולה עם פרופ' צבי וינר, פרופסור למימון ודיקן בית הספר למנהל עסקים של האוניברסיטה העברית בירושלים.

פרטי התכנית

גוף השקעה מוסדי אשר יאושר במסגרת המסלול, יהיה זכאי להגנת השקעה במקרה של ירידת ערך התיק, תקבל הגנת השקעה של 40% על סך ההשקעה הנומינלית בתיק השקעות בחברות הייטק ישראליות.

במקרה של עליית ערך בתום תקופת התוכנית, גוף ההשקעה המוסדי אשר יאושר במסגרת המסלול, יעביר לרשות החדשנות 10% מההפרש בין תשואת התיק ובין תשואת אג"ח מדינה לתקופת התיק, תוך התחשבות בהוצאות עסקה וניהול.

התיק ינוהל על ידי גוף ההשקעה המוסדי לתקופת השקעה של 8.5 שנים (18 חודשי השקעה + 7 שנות החזקה), בדומה לנהוג בענף. בתוך כך, הגנת המדינה תינתן להשקעות שיבוצעו במשך 18 החודשים הראשונים ממועד האישור.

שר האוצר, ישראל כ"ץ: "במיוחד בימים אלו, יש חשיבות גדולה לחזק את מנועי הצמיחה של הכלכלה הישראלית. אני מברך על שיתוף הפעולה בין משרד האוצר, משרד הכלכלה והתעשייה, רשות החדשנות רשות שוק ההון ורשות ניירות ערך ביצירת הפלטפורמה להשקעות של הגופים המוסדיים בתחום ההיי-טק, שתסייע לחזק את המחקר והפיתוח בחברות הטכנולוגיה ותייצר מקומות עבודה בתחום זה".

שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ: "מדובר בתכנית נוספת הבאה לתת מענה למשבר הקורונה. ההייטק הוא הקטר המוביל את התעשייה הישראלית. חיזוק תעשיית ההייטק ימשוך אחריו את הכלכלה והתעסוקה המקומית, ויחד הם משלימים אחד את השני ויוצרים את ה"כלכלה אנושית". מטרת המסלול הנה תימרוץ גופים מוסדיים להשקעה בהייטק, וזאת כחלק מתכנית הממשלה לסיוע  כלכלי להייטק שנוצר בשל משבר הקורונה. ישנה חשיבות גדולה לשיתוף הפעולה בין משרד האוצר, רשות החדשנות ורשות שוק ההון להצלחת המיזם ואני מברך על כך. 

המסלול שיופעל על ידי רשות החדשנות, צפוי להזרים לתעשיית ההיי-טק עוד כ 2 מיליארד ש"ח, ובכך יהווה גורם משמעותי בסיוע הניתן לתעשייה הישראלית לצלוח את המשבר. בנוסף, המסלול נותן הגנה על הכספים המושקעים, הגנה אשר תמנע הפסדים ותוודא כי השקעה זו בתעשיית ההיי-טק אשר בשנים האחרונות הפגינה צמיחה משמעותית, תגרום לגידול ניכר בתשואה של קרנות הפנסיה. 

מנכ"ל רשות החדשנות, אהרון אהרון: "שיתוף הפעולה של רשות החדשנות עם רשות שוק ההון, רשות ניירות ערך ומשרד האוצר יאיץ את התמחות שוק ההון הישראלי בהשקעה במגזר הטכנולוגיה, יהווה נדבך משמעותי לצמיחתו של ההייטק הישראלי ויקפיץ את שוק ההון הישראלי אל תוך העידן הטכנולוגי-הבא. השקעות ישראליות בתעשייה הישראלית הן המפתח לצמיחת מגזר ההייטק ולבניית חברות הייטק ישראליות גדולות, אשר מעסיקות מגוון רחב של עובדים ומקצועות בשכר גבוה. דווקא בעת הזו, עלינו למקד את מאמצינו במהלכים שיביאו לחיזוק קטר ההייטק ורתימתו למשיכת כלל המשק אל מחוץ למשבר הכלכלי תוך הרחבה משמעותית של הזדמנויות התעסוקה האיכותיות בו".   

הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת: "מגיע לציבור החוסכים ליהנות מהצלחת ההיי טק הישראלי, בתנאי שההשקעה נעשית באופן מדוד ושקול. שיעור ההגנה המשמעותי שהמדינה מעניקה להשקעות החוסכים במסגרת התוכנית, לצד מאפייני סינון נוספים של התוכנית, מאפשרים הגנה נאותה מפני הסיכונים וסיכוי טוב להרוויח מהצלחת ההשקעות בהייטק. חשוב להדגיש שלפי תנאי התוכנית, חברות היעד הינן חברות שאינן בוסריות ואשר כבר גייסו עשרות מיליוני שקלים. בכל מקרה, כל השקעה כזו נתונה לשיקול דעתו המלא של הגוף המוסדי המנהל ועליו לבחון ולנתח כראוי כל השקעה כזו" 

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה: "מזה כשנתיים אנו מקדמים את חיבור שוק ההון המקומי להיי טק הישראלי - חיבור אסטרטגי, טבעי ומתבקש. הצבנו את החיבור של השניים על סדר יומה של הרשות, במטרה לייצר ערך משמעותי לאזרחי ישראל ולשתי התעשיות, שמובילות את כלכלת ישראל. ההחלטה מהווה צעד משמעותי בדרך למימוש החזון שגיבשנו ומצטרפת למהלכים נוספים, ביניהם, הנגשת שוק הון להיי-טק באמצעות אישור פלטפורמה חדשה לגיוס הון ואשראי ויצירת התמחות להשקעה בטכנולוגיות. אני מברכת על שיתוף הפעולה ובטוחה שרק יחד נוכל לבנות פתרון שלם שיצליח לייצר את התנופה המיוחלת".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית