משחקי הרתעה: ארה"ב שוקלת לערוך ניסוי גרעיני

The last full-scale underground test of a nuclear weapon was conducted at the Nevada Test Site in September 1992. (Los Alamos National Laboratory)
 

ממשל הנשיא טראמפ קיים בשבוע שעבר דיון בשאלה אם לבצע ניסוי/פיצוץ גרעיני ראשון בארה"ב מאז שנת 1992. לדברי וושינגטון פוסט הנושא עלה בפגישה של אישי ממשל בכירים, שייצגו את סוכנויות הביטחון והביון, בה נשמעו האשמות של הממשל כי רוסיה וסין מקיימות ניסויים גרעיניים בעוצמות נמוכות.

הפגישה לא הסתיימה בהחלטה לבצע ניסוי גרעיני, אלא הוחלט לנקוט בצעדים אחרים בתגובה לאיומים רוסיים וסיניים, תוך כדי הימנעות מביצוע ניסוי. בדיון היו שטענו כי תגובה אמריקנית לניסויים הרוסיים והסיניים בצורת "ניסוי מזורז" אמריקני עשויה היתה להיות מועילה בדיונים של שלוש המעצמות בדבר מציאת הסדרים לטיפול במצבורי הנשק הגרעיני שלהן.

ארה"ב לא ביצעה ניסוי גרעיני מאז 1992 והסכמי אי הפצת נשק גרעיני כוללים אזהרות כי מי שיבצע ניסויים יואשם באחריות להפרת היציבות העולמית. מטרת ניסוי גרעיני היא לבדוק את אמינות הנשק הקיים או לנסות סוג חדש של נשק גרעין. הנוהל האמריקני מחייב את ראשי מעבדות הגרעין הלאומיות ואת מפקד הפיקוד האסטרטגי לבדוק כל שנה את האמינות והבטיחות של מאגרי הנשק הגרעיני, אך ללא ביצוע ניסוי.

הממשל של טראמפ הבהיר כי אינו מקדם פיתוח נשק גרעיני חדש, בניגוד למה שעושים ברוסיה ובסין, אך יש לו זכות לעשות כן אם שתי המעצמות יסרבו לדון בתכניות הגרעין שלהן. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית