חטיבת כפיר מתכוננת ללחימה רב זרועית גם במתווה צפוני

חטיבת כפיר מתאמנת בתקופה האחרונה לעימות בזירה הצפונית.  "הפער קיים בסביבה הצפונית, מול חיזבאללה. לתצפת למרחקים יותר, להתמודד עם איומים ממרחקים גדולים ועם אויב סדור יותר", מסביר סגן אלוף גל ריץ', מפקד סיירת חרוב ומפקד גדס"ר כפיר לעתיד בראיון מיוחד לישראל דיפנס

חטיבת כפיר מתכוננת ללחימה רב זרועית גם במתווה צפוני

סגן אלוף גל ריץ', מפקד סיירת חרוב ומפקד גדס"ר כפיר לעתיד. צילום: מאיר אזולאי

חטיבת כפיר מתאמנת בתקופה האחרונה לעימות בזירה הצפונית. לאחר שנים בהן החטיבה פעלה בעיקר ביו"ש ועזה, החליט הרמטכ"ל להפוך אותה לחטיבה רב זירתית (חיר"ם בשפה צה"לית - חטיבת חי"ר מעולה). בעקבות ההחלטה, ערכה החטיבה אימון ראשון במתווה צפוני. כמו גם, החטיבה בתהליך להפוך את סיירת חרוב לגדוד סיור חדש כמו בחטיבות רב זירתיות אחרות. הסיירת היא גלגול עכשווי של סיירת חרוב אותה הקים יחזקאל שלום באמצע שנות השישים. 

החטיבה מתאמנת בצאלים, כאשר הימים הראשונים של האימון הוקדשו להכשרת הקצונה - מדרגת המח"ט עד המ"מ. מדובר על הכשרת מפקדים לקראת אימון גדול של החטיבה בקרוב. "עוסקים בלוחמה בשטח בנוי שזו המומחיות של החטיבה. אליה מוסיפים תחרישים בגזרת עזה ולבנון. זהו אימון ראשון רשמי מאז ההכרזה של הרמטכ"ל. אימון ראשון הכולל גם מתווה צפוני", אומר סגן אלוף גל ריץ', מפקד סיירת חרוב ומפקד גדס"ר כפיר לעתיד. "ישנה העמקה מקצועית להבין את דרך הפעולה. היכרות עם האויב, האתגרים, המרחב. אימון בתרחישים דרומי וצפוני." 

[אימון חטיבת כפיר. צילום: מאיר אזולאי]

ביקור בצפון

בחטיבה מציינים כי המעבר מלחימה אזורית לרב זירתית מתבצע בשלבים. האמל"ח הרלוונטי 'מטפטף'. מסלול ההכשרה מתארך. מקימים גדס"ר. "בונים תשתית מאפס. ביקרנו בצפון בשבועות האחרונים ועשינו הכשרה למפקדים. ביום פקודה נמצא את עצמנו שם", מסביר ריץ'.   

המתקן בצאלים, על אף ההשקעה של צה"ל, לא מספיק מדמה את הזירה הצפונית. עם זאת, בכפיר מנסים להוציא ממנו את המיטב. "מתאמנים במעבר משטח פתוח לשטח בנוי והפוך. זו סביבת האימונים הכי טובה שיש לצה"ל, בתוכה אפשר לעשות אימונים רלוונטים למרחב הצפוני. בעתיד נתאמן גם באליקים לדמות סביבה יותר דומה ללבנון", מסבירים בחטיבה. 

"יש שינוי מנטלי שצריך לעשות. זה תהליך. מה שקשור ללחימה בשטח בנוי, חטיבת כפיר מקצועית. אנחנו מבצעים פעילות התקפית בשטח בנוי על בסיס יומי. ההכשרה שלנו עוסקת הרבה בשטח בנוי. הפער קיים בסביבה הצפונית, מול חיזבאללה. לתצפת למרחקים יותר, להתמודד עם איומים ממרחקים גדולים ועם אויב סדור יותר."  

רב זרועיות

בהיבט הטכנולוגי מטמיעים בכפיר טכנולוגיות חדשות המשמשות כמכפיל כוח. "המפקדים עושים מאמץ להטמיע את האמצעים מהר. יש לנו דרך לעשות. תחנות שבהן לומדים איך סוגרים מעגל אש דרך עינית עם השו"ב. צריך לתרגל את זה הרבה כדי להגיע לרמת כשירות גבוהה. לדעת להפעיל את הטכנולוגיות באופן עצמאי. אימון מפקדים עסק בזה הרבה", מסביר ריץ'.  

עוד היבט חשוב בלחימה בחיזבאללה הוא הדגש על הרב זרועיות. מלחמה עתידית בלבנון, אם תפרוץ, תחייב את צה"ל להפעיל את כלל הזרועות יחד בסנכרון להשיג עליונות מהירה בשדה הקרב. באימון מפקדים של החטיבה בשנה שעברה עסקו בכך רבות. גם באימון הזה יהיה הרבה דגש על הפעלת כל הזרועות ליצירת סינרגיה. "בלחימה בעזה אנו ממשים את הלחימה הרב זרועית. אלו כשירויות קיימות", אומר ריץ'. "עם זאת, ישנן התאמות לזירה הצפונית." 

[אימון חטיבת כפיר. צילום: מאיר אזולאי]

שינוי זהות

בכפיר עוסקים גם בשינוי הזהות של החטיבה לאור החלטת הרמטכ"ל. מחטיבה הפועלת בחיכוך גבוה ביו"ש, היא הופכת להיות חטיבה "רגילה". בהיבט גיוס הכוח אדם ייתכן והחטיבה תתמודד עם שינוי בביקושים לאור השינוי. "אנחנו עוסקים בשינוי זהות החטיבה כחלק מהיעדים לשנה זו ושנה הבאה. לגבש זהות שונה", אומר ריץ' בפתיחות ראויה לציון. 

והדברים, כאמור, אינם נאמרים סתם. חטיבת כפיר דומה למג"ב בהיבט החיכוך. צעירים שסיימו בית ספר ומחפשים שירות מבצעי עם הרבה פעילות, הולכים לכפיר. החטיבה כאמור מתמחה באיו"ש, אזור המספק אין סוף פעילות מבצעית לצה"ל. "החטיבה עוברת שדרוג ועוברת להיות רב זירתית. הלחימה בשטח בנוי תמשך, כאשר הצפי כי בשנתיים הקרובות זירת הפעולה של החטיבה תמשיך להיות יו"ש. השינוי יהיה בעיקר באימונים במודל 17\17 שבועות. השילוב בין תעסוקה ביו"ש או עזה לבין אימונים ארוכים שמוכוונים לצפון משמרים חיכוך יומי וגם מוכנות למלחמה", אומר ריץ'. "אם נעשה זאת נכון, נתפתח כחטיבה עם עוד יכולות בנוסף ליו"ש ועזה."

בעקבות השינוי, החלוקה בפעילות ביו"ש תהיה יותר שווה בין החטיבות. ריץ' מסביר כי אמנם יש יתרון בהתמקצעות באזור מסוים, השאלה מה מדינת ישראל צריכה. "מגוון הכשיריות גדל כחטיבה רב זירתית, כאשר בהתאמה יש ירידה ברמת המקצועיות באזור ספציפי. בסופו של דבר, זו החלטה של מדינת ישראל שנדרשת עוד חטיבת חי"ר רב זירתית, מאשר חטיבה עם התמקצעות ביו"ש." 

אולי יעניין אותך גם