"אובמה גייט"  

מסמכים חדשים אודות מעורבות הFBI בחקירת הנשיא טראמפ בתחילת דרכו מעלים חשש בגבעת הקפיטול: האם תפרו לטראמפ תיק? האם הנשיא אובמה מעורב בכך? תא"ל (מיל') חנן גפן ממשיך לסקר את הסצינה הכי חמה בוושינגטון

"אובמה גייט"  

REUTERS/Kevin Lamarque/File Photo

הסידרה "בית הקלפים" ממשיכה לספק אפיזודות חדשות והרבה  דמיון ויצירתיות.  בכל עת  כשנדמה כי ראינו הכל - מגיעים עוד גילוי ועוד חשיפה. הפרקים הבאים של "בית הקלפים" יתמקדו  בתכנים חדשים ומסווגים הנחשפים עתה, תוצר עבודת  צוותי "חוקרים את החוקרים". התובע הכללי הקים , כזכור,  את הצוותים בתחילת השנה שעברה כדי שיחקרו את פעילויות קהילת המודיעין האמריקאית,  נגד הנשיא הנבחר ואנשיו בדגש לתקופת המעבר, נובמבר 16 -ינואר -17. 

הצוותים בודקים תהליכים, שיקולים והחלטות שנעשו בצמרת ה FBI, משרד המשפטים, ובארגוני מודיעין אחרים. החוקרים עוברים על מיילים, מסרונים וכתבי  יד ומחפשים עבירות, פליליות או פדרליות. תוצר עבודתם יהיו כתבי אישום.   

במקביל, פרסם הנשיא טראמפ במאי 2019  צו נשיאותי המקנה לתובע הכללי סמכויות  לדרוש כל חומר מארגוני קהילת המודיעין האמריקאית כולה, ובנוסף הואצלה לו סמכות חריגה לפרסם כל מסמך שיראה לנכון. הצירוף של עבודת החוקרים וסמכויות התובע הכללי הביאו לפרסום זרם מסמכים רגישים שהוכתרו על ידי הנשיא ונבחרים רפובליקנים כ "אובמה גייט". 

ביטול התביעה נגד פלין

המסמכים בסבב הנוכחי של הפרסומים, עוסקים בגנרל פלין, יועצו לביטחון לאומי של הנשיא טראמפ. החוקרים גילו כי הייתה תוכנית סדורה להפילו ב"מלכודת עדות שקר". בעקבות זאת  נקט התובע הכללי בפעולה מעשית ראשונה וביטל את התביעה המתנהלת מזה שלוש שנים נגד הגנרל פלין. מסמכים נוספים משלימים חלקי פאזל שריחפו בשמי הפוליטיקה האמריקאית. האם הנשיא ברק אובמה ידע ואישר את הפעילות נגד טראמפ וצוותו ? כזכור, הנשיא טראמפ העלה טענה כזו כבר בתחילת כהונתו. 

כדי להתרשם מעומק החשיפה  מומלץ לעיין במסמכים  המרכזיים.  קישורים מצורפים. אנשי האגף לריגול נגדי ב FBI , אלו שניהלו את החקירה בעניינו של הגנרל פלין, סיכמו בפירוט רב ב-4 לינואר  2017, כי לא נמצאו הוכחות לקשרים בין הגנרל לרוסים וקבעו כי הם סוגרים  את החקירה. כאן התערב סגן ראש  אגף הריגול הנגדי, פיטר סטרוזק, וביקש להשאיר את התיק פתוח וטען כי זו  רוח הדברים השורה בקומה 7, קומת ראש הFBI וסגנו.    

עמדותיו של  פיטר סטרוזק עצמו נגד טראמפ נחשפו במסרונים אותם החליף עם יועצת משפטית בארגון. בהם התבטאויות על כוונות  למנוע את בחירתו. סטרוזק פוטר מה FBI באמצע 2017, לאחר גילוי המסרונים. במסמכים שנחשפו עתה מצורפים, בין השאר, עוד התכתבויות של סטרוזק עם היועצת.

למחרת, ב 5 לינואר 2017, התקיימה אצל הנשיא אובמה התייעצות, היא נערכה בשולי דיון אחר. סיכום ההתייעצות נכתב לאחר שבועיים, ביום השבעתו של הנשיא טראמפ,  בצורת מייל עצמי של סוזן רייס, היועצת לביטחון לאומי של הנשיא אובמה .   לדבריה, היועץ המשפטי של הבית הלבן הוא שהנחה אותה לסכם את הפגישה.   עתה שואלים מדוע ראו צורך "לכסות" עצמם במסמך שכזה. 

מלכודת עדות שקר

במייל העצמי סיכמה רייס כי אובמה אמר מספר פעמים כי יש לעבוד "לפי הספר".  במקביל תהה האם ניתן לסמוך על הצוות של טראמפ ולהעביר לו מסמכים מסווגים, בדגש ליועץ לביטחון לאומי הגנרל פלין. ראש הFBI, ג'יימס קומי, ענה כי אף שאין בידיו ידיעות, הוא איננו יכול לסמוך על פלין. אובמה ביקש כי ראש הFBI ימשיך לדווח אם יעלו דברים שישפיעו על אופן העברת חומר מסווג לצוות של הנשיא הנכנס.  

ב 24.1.17, ארבעה ימים לאחר השבעתו של טראמפ, ערכו אנשי ה FBI שיחה עם הגנרל פלין שלאחריה הודח הגנרל בעוון עדות שקר שמסר. שום קשר לעניין הרוסי. אלא שמסמכי הכנה לפגישה הנחשפים עתה, מגלים כי אנשי הFBI תכננו להפיל את הגנרל במלכודת של עדות שקר ולהביא להדחתו.  במסמך בכתב ידו של ראש האגף לריגול נגדי, המסכם  לעצמו  דיון הכנה אצל סגן ראש הFBI , אנדריו מקייב, נכתב כי המטרה היא להפליל את פלין בתרגיל "מתן עדות השקר", ולהביא להדחתו. נראה כי גם מסמך זה נועד להיות "כיסוי" לעורכו.  עולה בבירור כי לא היה בידי החוקרים  חומר מפליל אותו ניתן לחקור. 

תפילה לנובמבר

דומה כי חשיפת המסמכים והדיונים שפורטה לעיל, בלבלה  את המערכת הפוליטית  בוושינגטון. ביטול התביעה נגד הגנרל פלין, איש הצוות היחיד שהתובע מולר המליץ להעמידו לדין, עוררה קריאות להדיח את התובע הכללי והביאה להתגייסות משפטנים לפעול להמשיך את משפטו של הגנרל. מהצד הרפובליקני יש קריאות   לזמן אנשי הFBI , משרד המשפטים והיועצת לביטחון לאומי לשימוע חוזר כדי לדון בשאלת מעורבות הבית הלבן במעקב אחר טראמפ וצוותו.

ארגון הFBI עצמו נמצא במצב של הלם. הארגון איננו מגיב על הפרסומים . ניתן להעריך כי לא מעט אנשי FBI נושאים בימים אלה תפילה שדונלד טראמפ לא ייבחר שנית. אם ייבחר - יעבור הארגון מהפך גדול בכל הנוגע לסמכויותיו ולמערכות הפיקוח עליו.