חיל הים המצרי ממשיך להתעצם. צה"ל: "בוחרים לא להגיב לשאלות בנושא". דעה

חיל הים הישראלי לא מוכן לומר אילו פעולות הוא עושה על מנת להתמודד עם חיל הים המצרי. זאת, למרות התעצמות מואצת של מצרים בזירה הימית, כולל רכש אמל"ח ושיפוץ ובניה של בסיסי חוף

חיל הים המצרי ממשיך להתעצם. צה"ל: "בוחרים לא להגיב לשאלות בנושא". דעה

Lieutenant General \ Ahmed Khaled Hassan Said Ahmed. Commander of the Navy - mod.gov.eg

חיל הים הישראלי לא מוכן לומר אילו פעולות הוא עושה על מנת להתמודד עם חיל הים המצרי. "בוחרים לא להגיב לנושא", אומרים בדובר צה"ל באופן רשמי. אזכיר כי צה"ל הוא גוף צבאי מקצועי, ואינו פוליטי. הבחירה לא להגיב היא לכשעצמה תגובה פוליטית בהקשר מצרים. מהצד השני, פרסומים של צבא מצרים אינם פוסחים על אזכור צה"ל כאויב פוטנציאלי. וזהו המצב - במזרח התיכון הנוכחי, הצבאות הסדירים הכי "חזקים" הם של ישראל ומצרים. 

אז כן, יש הסכם שלום או אי לוחמה (שכל אחד יבחר), ושיתוף פעולה מודיעיני וביטחוני בין המדינות סביב עזה, הגבול בסיני ואולי יו"ש. אבל מצרים ממשיכה להעצים את חיל הים שלה. למה מצרים צריכה נושאות מסוקים, צוללות (לאחרונה הגיעה השלישית מגרמניה לאלכסנדריה), מסוקים ייעודיים, שיקום ובנייה של בסיסים ובקרוב המספנות באלכסנדריה ישיקו קורבטה בייצור עצמי ברישיון מצרפת? בשביל להלחם בדאעש או בארגוני טרור אחרים? כנראה שלא. הכלים האלו מיועדים למלחמה במדינה. מעניין איזו. 

ההנחה היא כי לא צפויה מלחמה בין מצרים לישראל בקרוב. כך לפחות לפי הערכות מודיעין שנתיות שמוגשות לציבור, לכנסת ולממשלה בשנים האחרונות. הסכם השלום עם מצרים מחזיק מעמד יפה, שיתוף הפעולה הביטחוני פורה, וארה"ב ממשיכה להזרים כסף כל שנה לישראל ומצרים על מנת להשאיר אצלה מנוף על כל אחת מהשתיים. שיתוף פעולה מודיעיני ואחר קיים לפי מקורות זרים גם סביב הטיפול בטרור בסיני. לכאורה, כלל המשתנים מראים על נורמליזציה מהירה בין המדינות מאז הסכם השלום ב1979. 

ועדיין, מצרים משקיעה הון בחיל הים שלה. יש הטוענים כי מדובר ברצון הנשיא, עבד אל-פתאח א-סיסי, לקבע את מעמדו לאחר מספר סבבי חילופי שלטון מהירים במצרים בעשור האחרון. חיזוק הצבא מאותת לציבור ולמתנגדי המשטר, בעיקר האחים המוסלמים במצרים, שלא כדאי להתעסק עם אל-סיסי. חיזוק הצבא גם מאפשר "לשחד" את הפיקוד הבכיר. הצבא במצרים מעורב עד מאד בכלכלה המצרית, וכמעט כל נשיא מצרי מבין שבלי לשמן את צמרת הצבא, עתידו קצר. ייתכן ושיקולים אלו מרגיעים את קברניטי צה"ל. 

עם זאת, תרחיש של הפיכה שלטונית , בסגנון עלייתו של מוחמד מורסי, הוא תרחיש אפשרי. ומה יקרה אם יעלה לשלטון במצרים נשיא שאינו אוהד ישראל, שבידיו חיל ים וצבא מודרני, גדול ומיומן? נכון, אין לישראל שטחים שמצרים יכולה לטעון בעלות עליהם כפי שהיה בעבר. אבל תירוצים להעלות מתיחות ביטחונית מול ישראל יש בשפע לנשיא מצרי שיחפוץ בכך. לכן, סביר להניח שחיל הים הישראלי מתכונן ללחימה או פעולות בט"ש בעצימות גבוהה בזירה הדרומית , אם וכאשר תרחיש כזה יהפוך למציאות.

לסיכום, צה"ל מסרב לענות על שאלות כיצד הוא מתכונן לאיומים ימיים בזירת מצרים. את ההתעצמות הצבאית המצרית ניתן למצוא בכלי תקשורת גלויים, אין זה סוד. האם הציבור זכאי לדעת כיצד גוף צבאי מקצועי מתכונן לתרחיש לוחמה ימית עם מצרים? בצה"ל כאמור חושבים שלא. 

אולי יעניין אותך גם