פרשיית ריגול במשרד ההגנה ההודי

מפעילים פקיסטניים גייסו סוכנים, אשר היו עובדים בכירים במערכת הביטחון ההודי ובחיל הים. יחד עם המפעיל נעצרו 11 קצינים וחיילים בחיל הים ההודי

Mohammed Haroon Haji Abdul Rehman Lakdawala, the key accused, was arrested from his home in Dongri area, Mumbai. indianexpress.com

בימים האחרונים פורסמה ידיעה המטלטלת את מערכת הביטחון ההודית, לפיה מפעילים פקיסטניים גייסו סוכנים, אשר היו עובדים בכירים במערכת הביטחון ההודי ובחיל הים, מתוך מטרה לאסוף מודיעין רגיש על חיל הים ההודי, לרבות יכולות כלי שיט והצוללות שלו, יכולות אמצעי הלחימה שלו ופריסת כלי השיט ההודים. 

שירות החקירות הלאומי ההודי, ה- National Investigation Agency עצר לפחות מפעיל אחד, אזרח הודי בשם Haroon Haji Abdul Rehman Lakdawala, דמות מרכזית בפרשה, אשר הפעיל את רשת הסוכנים במערכת הביטחון ובחיל הים ההודי. יחד עם המפעיל נעצרו 11 קצינים וחיילים בחיל הים ההודי (המשרתים בצי המזרחי ובצי המערבי), שלושה אנשי משרד הביטחון ואזרחית הודית ממוצא פקיסטני, אשר ככל הנראה סייעה ל- Lakdawala בהפעלת הסוכנים. המפעיל הפקיסטני פעל ברחבי הודו ועבר בין הערים המרכזיות בהן פועלים בסיסי חיל הים, במזרח, במרכז ובדרום המדינה, כשהוא מפעיל את רשת הסוכנים שלו. 

על מנת למסור את המידע הרגיש לפקיסטנים, נסע המפעיל ההודי, Lakdawala, מספר פעמים לאזור הסחר שבין הודו ופקיסטאן שבקרבת העיר Karachi, שם בפגישה בין הצדדים הועבר החומר המודיעיני הרגיש למפעילו הפקיסטני. החומר הועבר באמצעות התקן זיכרון נייד ומסמכים מקוריים. בתמורה לחומר המודיעיני בוצעה הפקדה בנקאית בבנק הודי על ידי המפעיל הפקיסטני לחשבונות הבנק של הסוכנים ההודים. 

ה- NIA גילה בביתו של המפעיל חומרים מודיעיניים רגישים שאוחסנו על התקני זיכרון נייד לא מוצפנים. עוד עולה מדיווח ה- NIA, כי הקצינים הזוטרים מחיל הים ההודי שנאסרו פותו על ידי הפקיסטנים באמצעות מלכודות "דבש" בפייסבוק ובאתרי הכרויות מקוונים. שם החל הקשר עימם באמצעות דמויות פיקטיביות, בעוד שהקצינים הבכירים שנאסרו פותו על ידי הפקיסטנים באמצעות כסף, והם העבירו מידע רגיש אודות מיקומי כלי השיט ההודים בים ומידע ביטחוני רגיש נוסף. 

הפעלת גורמי האנוש, היומינט, על ידי פקיסטן בוצעה ברשלנות בכמעט כל ממד ממבצעי, מאופן העברת המודיעין בהתקן זיכרון נייד ובלתי מוצפן, עובר דרך המפגשים הקבועים במקומות קבועים וכלה בהעברת התשלומים לסוכנים באמצעות העברות כספיות לחשבונות הבנקים שלהם. הפעלה זו מצביעה על חובבנות, רשלנות או על תחושת ביטחון מופרזת פקיסטנית.   

יחד עם זאת, לעת עתה לא ברור כיצד הצליח ה- NIA לתפוס את רשת הריגול. מספר אפשרויות לכך. בעקבות הלשנה על קציני הצבא/אנשי משרד ההגנה. ביד המקרה. בעקבות בדיקות מס הכנסה בהן התגלו העברות כספים חריגות לחשבונות הבנק של קציני הצבא אשר הדליקו "נורות" ב- NIA. מערכות אבטחת המידע של חיל הים ומשרד ההגנה אשר ניטרו הוצאת מידע על גבי התקן זיכרון נייד, ומכאן החלה חקירה כוללת. 

חשיפת הרשת באמצעות גורמי מודיעין הודיים או איסוף מודיעיני הודי בפקיסטן, משם נחשפו המידע ו/או הסוכנים. ניטור אמצעי תקשורת ופעילות מודיעין נוספת בתוך הודו על ידי שירות הביטחון ההודי או סוכנות הסיגינט ההודית, אשר העלו סימנים לפעילות מחשידה בהודו ובדגש לאזור הסחר בין המדינות. 

פרשיית הריגול, המאפשרת הצצה חטופה על דרכי פעולת המודיעין הפקיסטני ועל פערי המידע של חיל הים הפקיסטני. זו אחת מפרשיות הריגול החמורות שהתגלו בהודו בעת האחרונה, ועלולה להביא להסלמה בין המדינות, הנמצאות בין כה וכה במצב מתיחות שברירי ביניהן, כשברקע אירועים ביטחוניים כמעט על בסיס יומיומי בגבול היבשתי שבין המדינות. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית