מסירת פריגטת GoWind האחרונה למצרים

מצרים השיקה את הפריגטה הרביעית בעסקה עם צרפת. עלותו הכוללת של הפרוייקט היא כ- 1.5 מיליארד דולר, מהם מיליארד אירו לבניית הכלים, 400 מיליון אירו נוספים לחברת MBDA שסיפקה את טילי הים-ים וטילי ההגנה האווירית ועוד כ- 150 מיליון אירו לטורפדו

The official launching ceremony of the 4th El Fateh-class Gowind-2500 corvette Luxor L986. (Picture source Twitter account Mahmoud Gamal)
 

ביום חמישי האחרון נערך בנמל אלכסנדריה טקס רב רושם בו נמסרה הפריגטה הרביעית במספר והאחרונה מדגם GoWind (אל-פתאח בשמה המצרי). ארבעת פריגטות ה- GoWind נרכשו מצרפת במסגרת חוזה שנחתם ביוני 2014.  על פיו, פריגטה אחת תבנה במספנת DCNS בצרפת ויתר השלוש במצרים, תוך הקמת תשתית לבנייתם ולתחזוקתם של כלי השיט על ידי הצרפתים.

עלותו הכוללת של הפרוייקט היא כ- 1.5 מיליארד דולר, מהם מיליארד אירו לבניית הכלים, 400 מיליון אירו נוספים לחברת MBDA שסיפקה את טילי הים-ים וטילי ההגנה האווירית ועוד כ- 150 מיליון אירו לטורפדו. עלות זו הינה העלות הישירה של הפרוייקט, ללא עלויות הקמת התשתיות במצרים וכוח האדם. 

תקציב זה אינו תקציב מצרי אלא מימון של ערב הסעודית, כחלק מתוכנית גדולה ושאפתנית לבנות את כוחו של הצבא המצרי בים, באוויר וביבשה במיטב אמצעי הלחימה באמצעות רכש בצרפת. התוכנית המצרית-סעודית מתבססת על הקואליציה הסונית, שתאפשר מתן מענה צבאי משמעותי כנגד האיומים בזירות הפעולה של שתי המדינות לרבות מול איראן וארגוני טרור בזירה, כדוגמת המורדים החות'ים בתימן ודעא"ש. 

הפריגטות הצרפתיות הן באורך של 102 מטרים, דחי של כ- 2600 טון, ומופעלות על ידי צוות של 65 איש. כלי השיט מגיעים למהירות מרבית של 25 קשרים ובעלות טווח פעולה מרבי של 4500 מייל ימי. כלי השיט הצרפתיים מצוידים במיטב מערכות הנשק, כולל תותח 76 מ"מ מונע חשמלית (תוצרת OTO MALARA), שני מוצבים נשלטים מרחוק של תותחי 20 מ"מ תוצרת נקסטר, 16 טילים נגד מטוסים ונגד טילים מדגם VL-MICA לטווח 20 ק"מ (ורום מרבי של 30 אלף רגל), 8 טילי ים-ים מתקדמים מדגם Exocet MM40 Block 3 לטווח של 100 מייל ימי (תוצרת MBDA) ושישה טורפדו. 

חליפת הלחימה של כלי השיט כוללת מכ"מ רב-משימתי מתקדם SMART-S Mk 2 תוצרת THALES, המשמש לגילוי שטח ולגילוי אווירי, חליפת לוחמה אלקטרונית מתקדמת, וסונר נגרר לגילוי צוללות. הפריגטות בעלות יכולת נשיאת מסוק למשימות גילוי מטרות מעבר לטווח האופק, גילוי צוללות ומשימות חילוץ והנצלה. 

הפריגטות החדשות הן חוד החנית של הכוח הימי המצרי המתחדש בשנים האחרונות, ומאפשרות לו יכולות תקיפה בטווחים רחוקים של כלי שיט וצוללות ושרידות גבוהה מול איומי אוויר וחימושים שונים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית