איחוד ענק במספנות בגרמניה

מספנת GNYK מתאחדת עם מספנת Lürssen ליצירת מספנת ענק עם צפי הזמנות במיליארדי דולרים. במספנת GNYK בקייל בונים גם את ספינות הסער 6 של חיל הים

איסקנדאר סאפא הבעלים של מספנת GNYK בגרמניה. תמונה: https://www.privinvest.com/iskandar-safa

מספנת German Naval Yards (או GNYK) השייכת לאיש העסקים איסקנדאר סאפא ומספנת Lürssen השייכת למשפחת Lürssen מתאחדות ליצירת מספנת ענק גרמנית לכלי שיט צפים. איסקנדאר סאפא אמר כי "יחד שתי החברות צריכות להביא הזמנות של כ -5 מיליארד יורו." המשמעות בהקשר הישראלי, היא כי החברה המאוחדת תבנה את ספינות הסער 6 של חיל הים. אלו נבנות בקייל על ידי שת"פ בין GNYK לThyssenkrupp.

Lürssen יבנו את הפריגטות MKS 180 העתידית של גרמניה במסגרת חוזה שנערך על ידי Damen ההולנדית. פרויקט הרכש MKS 180 שנוי במחלוקת בגרמניה: זהו חוזה בניית הספינות הימיות הגרמני הראשון שהוענק לחברה שאינה גרמנית. GNYK הגישה מייד תלונה רשמית לסוכנות הרכש הגרמנית BAAINBw כדי להתמודד עם ההחלטה, ואז פנתה ללשכת הרכש הציבורי הפדראלי בבון בבקשה להקלה נוספת, מה שמעלה את הסיכוי להתדיינות משפטית מורחבת.

בחודש שעבר דיווחה רשת הרדיו הגרמנית NDR כי הממשלה כינסה שיחות בין המתחרים המקומיים של החוזה - Thyssenkrupp Marine Systems, GNYK ולורסן - במטרה לתווך תוכנית איחוד. בשונה מהפיצול בתחום בגרמניה, באיטליה יש את Fincantieri וצרפת Naval Group. בגרמניה כאמור התחום מפוצל, והשיחות נועדו לבנות שותפויות שיעזרו לבוני ספינות ימיות גרמניות להתמודד בשוק עולמי.

הקשר בין GNYK ולורסן מייצג תוצאה ראשונית אחת של השיחות הללו, והוא פותר את המחלוקת של GNYK ביחס למתן החוזה לדמן. ביום שישי האחרון, GNYK משכה את מחאתה הרשמית סביב העסקה. Thyssenkrupp מערכות ימיות לא הצטרפה ל- JV והיא נמצאת בשיחות נפרדות עם Fincantieri האיטלקית, כך לפי דבריו של אלברטו מאסטריני, מנכ"ל Fincantieri. הדיון מוגבל לאפשרויות אסטרטגיות ליחידת הצוללות של TKMS ולא ליחידת ספינות המלחמה שלה, על פי דיווח של רויטרס.

מיהו איסקנדאר סאפא? 

ובכן, סאפא הוא איש עסקים צרפתי - לבנוני שמחזיק בחברה בשם Privinvest Holding, חברת אחזקות הרשומה באבו-דאבי ולבנון, דרכה הוא מחזיק בGerman Naval Yards. לאחרונה הוא הואשם על ידי ממשלת מוזמביק בשחיתות, כך לפי פרסום של בלומברג מאוגוסט האחרון. "מוזמביק תובעת את המיליארדר הלבנוני-צרפתי איסקנדאר סאפא בגין הונאה, במרכזה, שערוריית החובות של האומה הדרומית-אפריקאית בשני מיליארד דולר", כותבים בפרסום. 

"הפעולה המשפטית היא האחרונה בסאגה שראתה מעצרים ובהם בנו של נשיא לשעבר של מוזמביק, שר האוצר לשעבר מנואל צ'אנג, ושלושה בנקאים לשעבר בקבוצת קרדיט סוויס AG. ארה"ב האשימה את גורמי הממשל במוזמביק, את הבנקאים ואת חברת Privinvest בהקמת פרויקט של שני מיליארד דולר כחזית כדי לשלם לעצמם יותר מ -200 מיליון דולר בשוחד." חברת Privinvest כופרת בהאשמות, כך לפי הפרסום. 

פרסום של YNET חשף בעבר כי לסאפא יש היסטוריה רבת שנים עם ישראל, כולל עם המוסד הישראלי. בתחום הימי, הוא שולט על חלק מחברת Abu Dhabi MAR דרך Privinvest ששולטת על מספנת הכלים הצפים של Thyssenkrupp בקייל , איפה שבונים כאמור את הסער 6 של חיל הים. בכתבת תדמית אחרת באתר, נטען כי סאפא התבקש לעזור בעבר בחיפושים אחרי רון ארד. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית