דיווח: סין השתמשה בשגרירות מלטה לרגל אחרי האיחוד האירופאי

על מנת לרגל תחת מסווה, פעלה סין באמצעות שגרירות מלטה בבריסל, בה הוצבו אמצעי מודיעין אותות אלקטרוני (SIGINT), המאפשרים ציתות לשיחות, לרבות טלפונים סלולריים של בכירים באיחוד האירופאי ובבלגיה. המודיעין הבריטי העביר מידע לפיו ב- 2007 שגרירות מלטה בבריסל שופצה במימון סיני 

שגרירות מלטה רחוקה כ700 מטרים מהנציבות אירופאית בבריסל. צילום מסך: גוגל מפות

המודיעין הבריטי העביר מידע רגיש לבלגיה לפיו סין מרגלת אחר האיחוד האירופאי בבריסל. לפי המודיעין הבריטי סין מבצעת פעולות ריגול אקטיביות אגרסיביות כנגד מדינות האיחוד האירופאי, בדגש למדינות מרכז אירופה. עיקר מאמצי הריגול הסיניים הינם לטובת איסוף מידע כלכלי וטכנולוגי, במסגרת מאמצים כוללים של סין לריגול תעשייתי. בנוסף, על פי הדיווח הבריטי, ניהלו הסינים מבצעי תודעה, שתכליתם יצירת חיץ בין מדינות האיחוד האירופאי, מתוך אסטרטגית לפרק בסופו של דבר את האיחוד. 
 
על מנת לרגל תחת מסווה, פעלה סין באמצעות שגרירות מלטה בבריסל, בה הוצבו אמצעי מודיעין אותות אלקטרוני (SIGINT), המאפשרים ציתות לשיחות, לרבות טלפונים סלולריים של בכירים באיחוד האירופאי ובבלגיה. המודיעין הבריטי העביר מידע לפיו ב- 2007 שגרירות מלטה בבריסל שופצה במימון סיני (בעלות של כ- 21 מיליון אירו), ובקומה התשיעית בה הותקנו אמצעי איסוף המודיעין של שירות המודיעין הסיני והיא הייתה המטה לכלל פעילויות הריגול של סין בבריסל. 
 
היחסים הדיפלומטיים והכלכליים בין סין ומלטה קרובים מאד, במיוחד מאז עלייתה לשלטון של מפלגת הלייבור המקומית, אשר אפשרה לסין, במסגרת יוזמת "דרך הפנינים החדשה" הסינית (BRI – Belt and Road Initiative) להזרים כספים רבים למדינה ולרכוש תשתיות מדינתיות וחברות מסחריות. סין רכשה 30% ממניות חברת החשמל של מלטה, כמו גם בעלות על נמלי הים של מטה ועל חברות נוספות. 
 
שגרירויות מלטה וסין בבריסל הכחישו כמובן את הטענות הבריטיות. שגרירות מלטה אף טענה ששיפוץ השגרירות נעשה על חשבון המדינה, והקשר היחיד לסין הוא שהריהוט בשגרירות נקנה מסין, אך גם הוא הוחלף זה מכבר. במידה והדיווח נכון, אחת השאלות היא כיצד הצליח הביון הסיני להתקין אמצעים כאלו בשגרירות מלטה בבריסל ללא ידיעת צוות השגרירות.
 
יותר מהכל, מאפשרת הפרשה הצצה על תפיסת העולם הסינית ודרך הפעולה של המודיעין הסיני. תפיסת עולם, המיושמת באסיה, אפריקה, דרום אמריקה ואירופה, שעיקרה השתלטות כלכלית אגרסיבית על מדינות מדשדשות או עניות, תמיכה כלכלית בהן תוך רכישת תשתיות מדינתיות וחברות עסקיות. טביעת הרגל הסינית נעשית יחד עם גורמי שלטון ושיתוף פעולה מדינתי. 
 
מכאן באמצעות מערכות יחסים דיפלומטיות, הנשענות על הגב הכלכלי, מתבצעים שיתופי פעולה גם בתחום המבצעי והמודיעיני, תוך שימוש בתשתיות שאינן סיניות, המאפשרות חדירה ואיסוף מודיעין שקטים ותחת כיסוי עמוק. מעבר לכך מדגישה הפרשה את החשיבות שמקדישה סין לאיסוף מודיעין כלכלי וריגול תעשייתי, אשר יסייעו לה בפיתוח כלכלי וטכנולוגי. 
 
נקודה אחרונה לעניין זה, היא מאמצי הלוחמה המדינית והפסיכולוגית המושקעים על ידי סין על מנת לגרום לקריסת האיחוד האירופאי. קריסת האיחוד האירופאי יסייעו לסין לחדור עמוק יותר אל לב יבשת אירופה ולהשתלט כלכלית ועסקית על תשתיות ונכסים במדינות השונות. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית