הטקסיבוט של התעשייה האווירית – בדרך לשדות תעופה נוספים

בצל השבתת שדות התעופה בשל הקורונה, והצורך להציג פתרונות טכנולוגיים חדשניים להתייעלות, הרכב הרובוטי למחצה המסייע בגרירת המטוס בשדה – מגיע גם לאמסטרדם ולבנגלור, הודו

 

ה- TaxiBot של התעשייה האווירית בניסוי ב- Schiphol (קרדיט: Schiphol)

 

עקב משבר הקורונה, מנצלים שדות תעופה בעולם את השקט היחסי לבדיקת פיתוחים טכנולוגיים שונים, ודרכי התייעלות בתחום התעופה. רק לאחרונה החלו בניסוי בשדה התעופה באמסטרדם, לבדיקת גרירת מטוסים על-ידי הטקסיבוט, במטרה להפוך את הליך הגרירה לכלכלי וליעיל יותר. כמו כן, גם שדה התעופה בבנגלור, הודו, החל בשימוש ניסויי בכלי.

הטקסיבוט, שפותח בחטיבת תעופה של התעשייה האווירית, הינו רכב רובוטי למחצה המתחבר למטוס ונשלט על ידי הטייס, ומסיע את המטוס מה"שרוול" בנמל התעופה, למסלול ההמראה ובחזרה - ללא שימוש במנועים. הגרירה מאפשרת חסכון של 85 אחוזים מהדלק הנשרף בהסעה רגילה והפחתה בשיעור זהה בפליטת גזי חממה. כמו כן, הסעה באמצעות טקסיבוט מפחיתה ב-60 אחוזים את הרעש וב-50 אחוזים נזקי גופים זרים הנשאבים למנוע בעת ההסעה, תוך ייעול הפעילות של כניסת מטוסים באזור הטרמינל, ויציאתם 

חטיבת תעופה של התעשייה האווירית פועלת מינואר 2019 כחלק מהאסטרטגיה העסקית החדשה של החברה. במסגרת הקמת חטיבת התעופה מוזגו שלוש חטיבות מתוך שש חטיבות החברה שהיו קיימות עד לאותה עת. המיזוג כלל צעדים משמעותיים למיקוד עסקי, להתייעלות ולהשמה של כ-5,000 עובדים. בחטיבה פועלים ארבעה קווי עסקים ממוקדים ומוטי ייצוא, ובין היתר מקדמת החטיבה פרויקטים חדשניים בעולם התעופה. 

פרויקט הטקסיבוט מנוהל בקו העסקי של בדק MRO, שעוסק בתעופה אזרחית, ומכאן הזיקה לשדות התעופה בעולם. חטיבת תעופה מספקת מגוון שירותים לחברות האירוספייס הגדולות בעולם, בהן לוקהיד מרטין ובואינג, חברות תעופה מרכזיות כגון אלאיטליה ו- WizzAir, וחברות שילוח ובהן אמאזון ו-DHL.

סמנכ"ל התעשייה האווירית, ומנהל חטיבת תעופה, יוסי מלמד: "השקט היחסי בשדות התעופה בעולם הוא בעבורנו הזדמנות עסקית. כתוצאה מהמשבר, מספר ממשלות ברחבי העולם, כדוגמת הולנד, צרפת וארה"ב,  מתנות את הסיוע שלהן לעסקים ובכללם לעסקי התעופה, ביישום תכניות ופעילות לקידום נושאי קיימות, ובהפחתת גזי חממה. הטקסיבוט יסייע לשדות תעופה ברחבי העולם לעמוד בדרישות אלה, ולחסוך במשאבים. אנו עדים לגידול בעניין של שדות תעופה בפרויקט".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית