ארה"ב הטילה סנקציות על פעילות חיזבאללה המוערכת במאה מליון דולר בשנה

מוסד השהיד של חזבאללה מגלגל כמאה מליוני דולרים בשנה ומהווה חלק מהזרוע הפיננסית של הארגון לתמיכה בזרוע הצבאית. חלק מתקציב הקרן מועבר לחזבאללה מאיראן וחלקו מגויס באמצעות מערך התרמה נרחב, בלבנון ובחו”ל. חלקו הנוסף מגיע מאטלס אחזקות

כמה חברות שבבעלות חברת אטלס אחזקות (מתוך סרטון שהתפרסם באתר מוסד השהיד)

ב-26 בפברואר 2020 הודיע המשרד לפיקוח על נכסים זרים במשרד האוצר האמריקאי כי הכניס לרשימת הסנקציות שלושה פעילים בכירים העומדים בראש מוסד השהיד של חזבאללה. כמו כן הוכנסו לרשימה, חברת אטלס אחזקות, שבבעלות מוסד השהיד, ו-11 חברות מסחריות השייכות לה (סה”כ 12 חברות). שר האוצר האמריקאי , סטיבן מנוצ’ין ציין, כי ארגון חזבאללה מפיק רווחים ממכירת סחורות חיוניות לעם הלבנוני ולכלכלה הלבנונית בתחומי הרפואה והדלק כדי לממן את פעילות הטרור שלו. כך לפי פרסום של terrorism-info.org.il

מוסד השהיד של חזבאללה, שהוקם ע”י איראן בשנת 1983, הינו אחד המוסדות החשובים של הארגון. מוסד זה מעניק מעטפת חברתית וכלכלית תומכת למשפחות השהידים של פעילי הזרוע הצבאית, ותורמת רבות העלאת המורל והמוטיבציה שלהם. בתחום התודעתי עוסק מוסד השהיד בטיפוח “תרבות השהידים”, קרי-האדרת השהידים של חזבאללה והפיכתם למקור חיקוי עבור הדור הצעיר האמור להתגייס בעתיד לשורות חזבאללה.

מוסד השהיד של חזבאללה משלם קצבה חודשית לכל משפחת שהיד שנהרג בשורות חזבאללה. בנוסף לכך מעניק המוסד למשפחות השהידים מגוון שירותים המקיפים את כל תחומי החיים (חינוך, בריאות, דיור וכדומה). מקרב החברות המסחריות שבבעלות חזבאללה, שעליהן הוטלו הסנקציות על ידי ארה”ב החברה החשובה ביותר הינה חברת אטלס אחזקות. חברה זאת מתמחה בניהול חברות ופרויקטים בתחומי הרפואה והדלק. 

בתחום הבריאות מכסה המוסד את עלויות הטיפול הרפואי של בני משפחות השהידים ולשם כך הוא מפעיל תשתית ענפה של בתי חולים ומכונים רפואיים בלבנון הנמצאים בבעלותו. מוסד השהיד כפוף ככל הנראה למועצה המבצעת של חזבאללה. בשל ההיקף הנרחב של פעילות קרן השהיד ההוצאות השוטפות שלה הן גבוהות ביותר ועל פי הערכה גסה הן מסתכמות בסביבות מאה מיליון דולר מדי שנה. 

חלק מתקציב קרן השהיד מועבר לחזבאללה מאיראן וחלקו מגויס באמצעות מערך התרמה נרחב, בלבנון ובחו”ל. חלקו מגיע מאטלס אחזקות. רווחי החברות מסייעים למימון הוצאות ההפעלה של מוסד השהיד ובכך הן מהוות חלק מהמעטפת האזרחית התומכת בתשתית הצבאית של חזבאללה. חברת אטלס אחזקות כפופה למועצה המבצעת של חזבאללה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית