פצצה מלוכלכת: המכשיר האולטימטיבי להשגת תקציבים

האמנם הפצצה המלוכלכת, זו שאנו מעלים בדמיוננו כ"פצצה במזוודה" המנויידת על ידי מחבל ומונחת בלב מרכז קניות הומה אדם ישימה? הפורום הגרעיני בישראל דן בשאלה. "לפרסום האיום יש אפקט פסיכולוגי ניכר ובחסות זאת מתאפשרת העברת תקציבים גדולים", אומרים בפורום

פצצה מלוכלכת: המכשיר האולטימטיבי להשגת תקציבים

bigstockphoto

לעיתים מתפרסמות כתבות אודות הפצצה המלוכלכת, לרבות ציטוטי בכירים במערכת הבטחון הישראלית, על חשש מזליגת חומרים רדיואקטיביים לארגוני טרור ועל האפשרות להצמידם לחומר נפץ ולפוצץ אותו במרכז הומה אדם בעיר מרכזית. על רקע זה גם מתפרסם מעת לעת הצורך במערכת יעילה לאיתור וזיהוי חומרים רדיואקטיביים. בשנת 2015 אף מתח מבקר המדינה ביקורת חריפה על המשרד להגנת הסביבה ועל שיתוף הפעולה עם הגורמים הממשלתיים האחרים לשם מניעת אירועי חומרים מסוכנים.

נשאלת השאלה, האמנם הפצצה המלוכלכת, זו שאנו מעלים בדמיוננו כ"פצצה במזוודה" המנויידת על ידי מחבל ומונחת בלב מרכז קניות הומה אדם ישימה? האמנם תגרום למאות או לאלפי נפגעים? בפברואר 2020 התכנסו באחד ממלונות תל אביב חברי הפורום הגרעיני, הכולל עשרות מדעני גרעין ומומחים נוספים בתחום ההיערכות עם מצבי חירום ואסון בהיקפים נרחבים, ודנו בשאלות עומק אלה.

הפחדת הציבור: פרה חולבת 

ד"ר מוטי בריל, חבר  הפורום הגרעיני, מי ששימש בעבר כמדען בכיר בכור הגרעיני בדימונה, סקר בפני משתתפי הכנס את מידת ההיתכנות של בנית פצצה מלוכלכת ניידת. הוא קבע, כי משימה זו הינה מורכבת ביותר. החלק הרדיולוגי שלה הינו בלתי יציב, קשה לשנותו לתרחיף ובכלל המשימה מסוכנת. שכן, כל מי שייחשף לחומר זה בהכנתו עשוי לקפד את חייו תוך דקות עד שעות אחדות

ד"ר בריל הוסיף, כי לא מוכר מהעבר אירוע בו נעשה שימוש בפצצה מלוכלכת אך הדגיש, כי לפרסום האיום יש אפקט פסיכולוגי ניכר ובחסות זאת מתאפשרת העברת תקציבים גדולים, שלא לצורך, למערכות הביטחוניות. כך בארה"ב, בגרמניה, בקנדה ולא מן הנמנע שגם בישראל.הנזק האמיתי טמון בפאניקה - לא בחומר קורן. 

מדען בכיר נוסף, חבר הפורום הגרעיני, שהשתתף בכנס, ד"ר יהושע סוקול, ציין, כי השימוש בביטויים "פצצה מלוכלכת" ו"מעורבות חומרים רדיואקטיביים" יש בו, כשלעצמו, כדי לטעת בקרב האוכלוסייה אלמנטים של פאניקה ופחד. בראייתו, השיטה היעילה ביותר לשילוב חומרים רדיואקטיביים בתרחיש טרור בלתי קונבנציונאלי איננה באמצעות הצמדת פצצה לחומרים רדיואקטיביים במטרה לפזרם. אלא יעיל יותר להטמין חומר אשר קורן לאורך שעות, בסמיכות של כמטר לריכוז אוכלוסייה כגון בית קפה – משימה מורכבת כשלעצמה. 

לחלופין, גורם הטרור יכול להמיס חומר רדיואקטיבי במים ועל ידי הפיזור לזהם שטח נרחב. בתרחיש זה רמת הקרינה לא תהיה מסוכנת כלל, אך עלולה להתפתח בהלה רבתי. לסיכום, אין בפצצה מלוכלכת איום ראשוני של ממש אך צפוי נזק משני נרחב כתוצאה מתגובת הבהלה שתיווצר בשל פרסום הידיעה על כך. ד"ר סוקול קרא בהקשר זה להקל את תקני בטיחות הקרינה על מנת להנמיך את מפלס החרדה בקרב האוכלוסייה.

חומרים רדיואקטיביים – עד כמה הם חשופים לגניבה?

את פרק הפצצה המלוכלכת בכנס חתם יו"ר הפורום הגרעיני, ד"ר אורי נסים לוי. לדבריו, פצצה יעילה מסוג זה הינה תרחיש בעל סבירות נמוכה מאוד, הקשה ביותר למימוש על ידי ארגוני טרור. עם זאת, ציין ד"ר לוי כי החומרים המשמשים פצצות מסוג זה נגישים וגניבים יותר ממה שנוטים לחשוב. בחלקם משתמשים בתי חולים, מכוני מחקר, אוניברסיטאות, מעבדות ועוד. בשל כך השגתם אינה מהווה מכשול לארגוני טרור ואין בעיה לייצר פצצה אשר תקפיץ מוני קרינה בסביבה. 

אלא שהעבודה עם חומרים רדיו-איזוטופים (איזוטופים רדיואקטיביים) רלוונטיים כגון קובלט-60, צזיום-137 ואפילו סטרונציום-90 הינה מורכבת ומחייבת כלי קיבול והגנה מתאימים. לייצר פצצה אשר קרינתה תסב נזק של ממש. מדובר בבעיה מורכבת כפי שצויין לעיל.

הפורום הגרעיני ( www.WNF-193.com ) הינו גוף בלתי תלוי המונה עשרות מדעני גרעין ורדיולוגיה ומומחים עתירי ניסיון בתחומי בטחון, היערכות לחירום וניהול משברים. הפורום נפגש אחת לחודש ודן בסוגיות עומק, בעיקר בתחום ההגנה הגרעינית. עד כה, רווח העיסוק בנושא במניעה ובהרתעה על מנת שלא להגיע לתקרית גרעינית או רדיולוגית. בשנתיים האחרונות במדינות וערים כגון יפן, ארה"ב, דרום קוריאה, בלגיה, שוויץ, הוואי, בוסטון וסיאול מתכוננים לרגע התרחשות התקרית הגרעינית (תקלה, טרור, הפצצה) ומתמקדים באופן ההתמודדות מולה, עד שלב השיקום והחזרה לשגרה.

בין הנושאים בהם עוסק הפורום הגרעיני: מדיניות המעצמות להפעלת נשק גרעיני, פצצה מלוכלכת, חומרים רדיואקטיביים במעברים ובגבולות, דופק אלקטרומגנטי הגנה והתקפה, קרינה ברפואה סכנות והיערכות, בניית כורים גרעיניים בגדלים ממוזערים, חקיקה, כתיבת ניירות עמדה, בנושאים מקצועיים ועוד. בכנס הבינלאומי להגנה גרעינית, NP1 ISRAEL 2020 , אותו מוביל הפורום הגרעיני תוצג, בין השאר, אפליקציה מבצעית לניהול אירוע חירום של תקרית פצצה מלוכלכת. 

מאת: יוסף הלוי הינו חבר הפורום הגרעיני; משמש יועץ להיערכות למצבי חירום ולניהול משברים; כיהן כמנהל חדר המצב הלאומי במשרד ראש הממשלה.   

אולי יעניין אותך גם

טל חן, שותף במחלקת בנקאות השקעות ומימון תאגידי בDeloitte- ישראל (טל היה בין מובילי הדוח) | קרדיט צילום: אלמוג סוגבקר

Deloitte ישראל: קיטון בהוצאות על מוצרי סייבר יגדיל מיזוגים בענף

גיוסי השקעות בשוויי Down-Round, עשויים לשמש כקטליזטור לרכישות חברות סייבר על ידי חברות בינ"ל