"רוצים לתמוך בחברות היי-טק שישרדו את משבר הקורונה"

"אחד האתגרים למשק הישראלי הוא ריבוי רגולטורים ורגולציות", טוען ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות בכנס סייברטק לייב בחסות פורטינט

 

משבר הקורונה מייצר הרבה הזדמנויות, כך טוען ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות, בכנס סייברטק לייב. "עשינו תכלול של צרכי הגופים השונים במשק בריאות, ביטחון ועוד ואיך אפשר לספק את הפתרונות", אומר אפלבום.

"אחד האתגרים למשק הישראלי הוא ריבוי רגולטורים ורגולציות. זה אחד הנושאים שבהם צריך לטפל. רוצים איזון בין שמירה על חופש הפרט ליכולת של הממשלה לספק שירותים. יש ניסיון בתקופת הקורונה לבנות מערכת איזונים שתאפשר לנוע מהר יותר. למשל, להבין מה המשמעויות של הכנסת בינה מלאכותית למערכת הבריאות.

"לראות איך אפשר לאחד מאגרי נתונים של מערכת הבריאות על מנת להריץ אלגוריתמים על המידע. איך פותחים את המידע הממשלתי בצורה נכונה לטובת שימוש בבינה מלאכותית. יש גם מחקרים באקדמיה שאותם אפשר למנף לטובת מערכת הבריאות."

אחד המהלכים שעושים ברשות החדשנות הוא בניית מאגר גנטי של אזרחי ישראל. מאגר גנטי לאומי שיאפשר פיתוח פתרונות רפואיים. יש כבר בנק רקמות. "צריך לחשוב איך מנצלים את המידע הזה על מנת להקדים את העולם", אומר אפלבום. "אנו רוצים בנוסף לעשות אינטגרציה של טכנולוגיה מתחום הרפואה עם תחומים הנדסיים. שילוב כזה יכול להביא לתהליך Bio-convergence."

על מנת לקדם את התהליך, רשות החדשנות רוצה להשקיע 100 מליוני ש"ח ולצור אקו סיסטם של אקדמיה, תעשיה ומרכזי בריאות. לצורך כך, יצאה הרשות עם שלושה קולות קוראים. רעיונות פורצי דרך, טכנולוגיות בשלות שניתן לממש עד תשעה חודשים ומוצרים תעשייתים להתמודדות עם הקורונה. "קיבלנו מעל 700 בקשות בתקציב כולל של 1.6 מיליארד ש"ח. עשינו מיון של הבקשות. מתוך 787, חלק לא עמדו בתנאי סף. סה"כ 617 נידונו מתוך אושרו 78 וכבר חילקנו 52 מליוני ש"ח בשלושת הקולות הקוראים", מסביר אפלבום. "במקביל הרשות ממשיכה עם התכניות הרגילות שלה."

פעילות נוספת של הרשות מסתכלת על הטוווח המיידי. חברות קטנות, חברות עם מחזור עד 50 מליון ש"ח בשנה וחברות מעל 50 מליון מחזור. "המטרה היא לתמוך בחברות באמצעות מענק או הלוואה עם חצי מהכסף מקדמה מיידית. זאת, על מנת לעזור להן לצלוח את השנה וחצי הקרובות. המענק נכנס תוך חודש מיום האישור עם חצי מקדמה מיידית", אומר אפלבום.

ברשות בוחנים גם מודלים של הלוואות בערבות מדינה לחברות גדולות יותר כאשר המדינה תהיה ערבה לעד 30 אחוזים מההלוואה כלפי הנושה במקרה של אי פרעון. "בסה"כ שני מיליארד ש"ח הלכו להיי-טק מתוך השמונים שהממשלה הקצתה לטיפול בקורונה. מתוך אלו, 1.8 לרשות החדשנות ומתוך זה 500 מליון למענקים מהירים", מסכם אפלבום.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית