טראמפ צדק: זה היה מבצע "פייק ניוז" גדול

דו"ח המבקר הכללי במשרד המשפטים, מאמת כי הפרשייה שליוותה את תקופת שלטונו של טראפ במשך שלוש השנים הראשונות לשלטונו - הייתה אכן חלק ממבצע "פייק ניוז" מתוכנן

REUTERS/Carlos Barria

 

"פייק ניוז" – כך תיאר הנשיא דונלד טראמפ את פרשיית "הקשר הרוסי" וזכה ללעג התקשורת בארה"ב ובעולם כולו. דו"ח המבקר הכללי במשרד המשפטים, מאמת כי הפרשייה שליוותה את תקופת שלטונו במשך שלוש שנים - הייתה אכן חלק ממבצע "פייק ניוז" מתוכנן.

המבקר בחן את פעולות אנשי ה-FBI ומשרד המשפטים וחשף "תמונת רנטגן" של עבודת הארגון וקבלת ההחלטות בכל הדרגים. הנושא המרכזי השזור בכל פרקי הדו"ח הוא בחינת אסופת "מסמכי סטיל", ובהם הידיעה כי המועמד טראמפ עשוי להיות נתון לסחיטה רוסית. דו"ח המבקר הכללי העמיק את החקירה סביב אסופת "מסמכי סטיל" וצייר אגב כך, בשפה יבשה של מבקר, מבצע "פייק ניוז" מורכב.

פעילים הקשורים למפלגה הדמוקרטית יזמו הכנת חומר מפליל נגד טראמפ כחלק ממסע הבחירות לנשיאות. זהותם המדויקת עדיין עלומה. ב-2016 הם התקשרו עם חברה בוושינגטון בהנהלת עיתונאי לשעבר, גלן סימפסון. על סימפסון הוטל למצוא ידיעות שיגרמו לרשויות לפתוח בחקירה גלויה נגד המועמד טראמפ, משקל נגד לחקירה שניהל ה-FBI נגד הילרי קלינטון. חוזה ההתקשרות מוערך בחצי מיליון דולר ויותר.

סימפסון פנה למכר ותיק, איש מודיעין בריטי לשעבר, מומחה לרוסיה, ובעל קשרים עם אנשים ב-FBI ובמחלקת המדינה. סימפסון ביקש, לדבריו, לנצל את רשת המקורות של סטיל ברוסיה כדי להשלים את החומר שנאסף על ידיו ממקורות גלויים. . 

סטיל סיפר, בהזדמנויות שונות, כי הייתה לו רשת של מקורות ובה "מקור ראשי" שהפעיל רשת "מקורות משניים". סטיל יצר את הרושם כי מדובר ברשת בתוך רוסיה. ימים ספורים בלבד לאחר שסיכם את חוזה עבודתו במחצית יוני 2016, הכין סטיל ידיעה בפורמט מעין מודיעיני, לפיה בידי הרוסים קלטת וידאו של טראמפ וזונות בבית מלון במוסקבה.

לאורך כל התקופה שקדמה לבחירות נמנעו סטיל וסימפסון מלהעביר לתקשורת חומר. סטיל טען כי אופי החומר מכתיב שיימסר בעל פה, דהיינו בתדרוך אישי. לכן, כשהחומר הגולמי נמסר לתקשורת, לאחר הבחירות, סטיל היה המום. שאלת מעורבות גורמי המפלגה הדמוקרטית נותרה ללא תשובה.

הזמן האוזל דחק במבצעים לפנות לתקשורת. בספטמבר 2016 ערכו סימפסון וסטיל תדרוכי רקע לכמה אמצעי תקשורת. הרקע המיוחד של המתדרך סטיל, איש מודיעין בריטי לשעבר, שכנע את התקשורת כי הדיווחים אמינים.

תוקף ההסכם בין סטיל לסימפסון הסתיים עם הבחירות, אולם פעילותם נמשכה. צחוק הגורל הוא כי רק לאחר הבחירות התחולל המפץ התקשורתי הגדול שהביא לפתיחת חקירה גלויה נגד טראמפ. הוא קרה באקראי ולמורת רוחם של השניים. שגריר בריטניה ברוסיה לשעבר, מכר ותיק של סטיל, סיפר לסנטור ג'ון מקיין על "מסמכי סטיל". עוזרו של הסנטור קיבל את המסמכים מסטיל וסימפסון והעבירם לתקשורת.

ב 10 בינואר 2017, ימים לפני השבעתו של טראמפ לנשיא, פורסמו "מסמכי סטיל" בתקשורת ויוחסו לכריסטופר סטיל. עם פרסום שמו כמחבר, ירד למחתרת למשך חודשים. מאז לא חזר לבקר בארה"ב ומסרב להתראיין. ב-2017 נכנסה אמריקה לטירוף "הקשר הרוסי". התקשורת והפוליטיקאים התגייסו    לחיפוש "הקשרים הרוסיים" של טראמפ. מספר ועדות בקונגרס חקרו את הנושא וזימנו לשימוע את ראשי קהילת המודיעין.

מבצע "הפייק ניוז" הגדול השאיר אחריו שאלות רבות פתוחות. האם מזמיני החקירה, סימפסון והפעילים הדמוקרטים, שכרו את סטיל כדי שייתן מעטה מודיעיני מכובד לחומר גלוי ורכילותי שאספו? גלן סימפסון וחוקריו הכירו כנראה טוב יותר את המקורות שסטיל תיאר כמקורותיו. האם הם שיטו בסטיל? כך למשל, הם הפגישו אותו עם מקורות מטעמם, כמו אותה שיחה אנונימית שקיבל המקור הראשי?

עתה ממתינים לקביעות התובע המשפטי המיוחד. הוא כבר אמר עם פרסום דו"ח המבקר הכללי כי בחקירותיו גילה עבירות פליליות. האם התביעות יסתכמו רק נגד אנשי ה-FBI  או יכללו גם אחרים שנטלו חלק במבצע ה"פייק ניוז" הגדול. האם יוכל להצביע על אחריות פלילית של אנשי המפלגה הדמוקרטית, גלן סימפסון או כריסטופר סטיל?

התקשורת האמריקנית החלה כבר בביקורת עצמית, אולם לרבים בה עדיין קשה להשלים עם התפוגגות מבצע "הפייק ניוז" הגדול.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית