תרגיל בדמוקרטיה: ועדת חוץ וביטחון רוצה לבחון את כל תקנות החירום בתוקף

יו"ר ועדת חוץ וביטחון, רא"ל (מיל') גבי אשכנזי, בפנייה ליועץ המשפטי לממשלה: "אני מוטרד מאוד מהשימוש הנרחב בתקנות שעת חירום בעת האחרונה, בהיקפים שלא הכרנו מזה עשרות שנים"

קרדיט: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

יו"ר ועדת חוץ וביטחון, רא"ל (מיל') גבי אשכנזי, פנה הבוקר (ה') ליועץ המשפטי לממשלה לנוכח שורה ארוכה של תקנות לשעת חירום שהתקינה הממשלה מאז החל משבר הקורונה. נכון לעת הזו, עומדות בתוקפן 31 תקנות שעת חירום שמסדירות נושאים שונים הקשורים במשבר.

חה"כ אשכנזי ביקש עדכון בהקדם באשר לכל אחת מ-31 התקנות לשעת חירום שעומדות בתוקפן- האם יש כוונה להחליפן בחקיקה, או לבטלן. יו"ר הוועדה אשכנזי סבור כי יש יתרון ברור בקיום הליך חקיקה מלא בכנסת ושקוף לציבור. הדיונים שנערכו בוועדה בנושא האיכונים הטלפונים, הן של השב"כ והן של המשטרה שהוסדרו בתחילה בתקנות שעת חירום, ממחישות את חשיבותו של הפיקוח הפרלמנטרי על פעולות הממשלה.

יו"ר הוועדה אשכנזי: "כידוע, הסמכות להתקין תקנות שעת חירום היא הסדר חריג בשיטה הדמוקרטית, המאפשר לממשלה לגבור על חקיקה של הכנסת, דבר חורג מהעיקרון הבסיסי של הפרדת הרשויות וריבונות הכנסת כרשות המחוקקת המייצגת את העם - הריבון במדינה דמוקרטית. כיו"ר ועדת חוץ וביטחון, אני מוטרד מאוד מהשימוש הנרחב בתקנות שעת חירום בעת האחרונה, בהיקפים שלא הכרנו מזה עשרות שנים. אם ניתן היה לקבל בהבנה את הצורך בהסדרה דחופה של הדברים בראשית משבר הקורונה, הרי שבשלב זה עולה השאלה מדוע לא מעוגנים ההסדרים שנקבעו בתקנות שעת חירום בחקיקה ראשית".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית