קורונה ושב"כ: ועדת המשנה למודיעין אישרה להאריך ב-5 ימים בלבד את השימוש בכלי

ועדת המשנה למודיעין, שירותים חשאיים ושו"ן, בראשות ח"כ רא"ל (במיל') גבי אשכנזי, שהיא הוועדה המפקחת על השב"כ, אישרה היום להאריך את החלטת הממשלה המסמיכה את שירות הביטחון הכללי לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות הקורונה ב-5 ימים בלבד. זאת בעוד הממשלה ביקשה ארכה של שבוע

קרדיט: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

ועדת המשנה למודיעין, שירותים חשאיים ושו"ן, בראשות ח"כ רא"ל (במיל') גבי אשכנזי, שהיא הוועדה המפקחת על השב"כ, אישרה היום להאריך את החלטת הממשלה המסמיכה את שירות הביטחון הכללי לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות הקורונה ב-5 ימים בלבד. זאת בעוד הממשלה ביקשה ארכה של שבוע, כדי לבחון אם בכוונתה לאפשר את הפעולה בחקיקה ראשית.

יו"ר הוועדה, ח"כ רא"ל (במיל') אשכנזי, אמר כי הוא רואה בפעולות הממשלה התחלה של התנעת תהליך חקיקה, אך הוסיף כי זאת החלטה קשה ללכת לחקיקה שתאפשר לשב"כ לבצע גם משימות שאינן בליבת העיסוק שלו. הוועדה אישרה את הצעתו של היו"ר אשכנזי להאריך את השימוש באיכונים עד יום שלישי בלבד, ולא עד יום חמישי כפי שביקשה הממשלה. בהתייחס לכך אמר אשכנזי: "אם אכן ביום ראשון הממשלה תחליט שהיא לא הולכת על חקיקה אז ההחלטה תפוג, ואם היא תרצה להמשיך היא תבוא אלינו ביום שלישי. אני ממליץ להגביר את החקירות האפידמיולוגיות והבדיקות, שכן אנחנו מבינים שיש סיכון אבל נצטרך לחיות בשגרת קורונה בשנה הקרובה ולפיכך יש חשיבות להגברת החקירות האפידמיולוגיות ובחינת חלופות טכנולוגיות אחרות".

כזכור, לפני כחודש קיימה ועדת המשנה, שהיא הוועדה לענייני שירות הביטחון הכללי, סדרה של דיונים ארוכים ומקיפים באשר להסמכת שב"כ, ואישרה אותה לפי סעיף 7(ב)(6) לחוק שירות הביטחון הכללי. אז החליטה הוועדה כי האישור יעמוד בתוקף עד 30 באפריל 2020, כאשר היו"ר אשכנזי דרש מהממשלה עד אז למצוא חלופות או להגיש לוועדה עבודת מטה מסודרת שמסבירה מדוע אין חלופה אחרת. כעת מבקשת הממשלה להאריך את החלטת הממשלה בשבוע נוסף בלבד, עד ה-7 במאי 2020, על מנת להשלים תיקון חקיקה בעניין. בקשת הממשלה מגיעה על רקע פסיקת בג"ץ, מהשבוע שעבר, לפיה אם הממשלה תהייה מעוניינת להמשיך להפעיל את השב"כ עליה לקדם חקיקה בנושא ולעגן את ההסמכה בחקיקה ראשית. ככל שהממשלה תקדם חקיקה אפשרה פסיקת בג"ץ להאריך את תוקפה של החלטת הממשלה בשבועות ספורים בלבד.

המשנה ליועמ"ש לממשלה, עו"ד רז נזרי, הציג את עמדת הממשלה ואמר: "אכן ביקשנו שבוע. פסק הדין של בג"ץ קבע שככל שהממשלה מבקשת להמשיך באיכונים צריך לעשות את זה בחקיקה ראשית, ואם רוצים בינתיים להאריך צריך להתניע הליך חקיקה. אנחנו מבקשים שבוע. אין שום סיכוי להעביר חקיקה בשבוע. ביקשנו שבוע מאחר שבעצם בשבוע הזה אמורה להתקיים ישיבה בראשות ראש הממשלה, השרים הרלוונטיים והשב"כ כדי לבחון האם לקדם חקיקה או לא. נכון לרגע זה לא התקבלה החלטה אם לקדם חקיקה או לא, אז לא חשבנו שנכון לבקש יותר זמן אלא רק את השבוע הזה כתקופת גישור וביום ראשון הקרוב נראה לאן פנינו מועדות, כשתתקבל החלטת הדרג המדיני. אם לא נלך לחקיקה בוודאי שזה ייעצר מידית".

 

ראש שירותי בריאות הציבור, פרופ' סיגל סדצקי, אמרה כי "ברור לנו לחלוטין שללא שימוש בשירות של השירות נפסיד הרבה מאוד בידודים והרבה מאוד חולים, וברור לנו שצריך את זה לטובת פתיחת המשק". היו"ר אשכנזי שאל על כמות ההדבקות היומית היורדת, ופרופ' סדצקי השיבה: "בימים האחרונים יש בין 170-84 הדבקות ביום, אבל אנחנו צריכים לראות כל הזמן את התמונה הגדולה. ככל שבעצם המקרים יורדים ואין מקרי הגעה מחו"ל אנחנו יותר ויותר מבינים שכשהולכים בשיטת הפינצטה, רוב אסטרטגיית היציאה בנויה על כך. אחרי שכל כך פתחנו (את המשק) נתחיל לראות שוב הדבקות בקהילה. זה בדיוק הזמן שנצטרך לאתר כל מקרה ואת המגעים שלו".

חברי הכנסת אלי אבידר ומשה יעלון שבו וקראו לבחון חלופות נוספות, וולונטריות. ח"כ אבידר הוסיף כי ישנן חלופות שמאפשרות להשאיר את המערכת שמפרה את הפרטיות בבעלותו של הפרט והציע להגביר את החקירות האפידמיולוגיות ולהגיע ל-30 אלף בדיקות ביום. ח"כ יואב קיש וח"כ איילת שקד אמרו כי יש חשיבות להמשך השימוש בשב"כ. ח"כ שקד הוסיפה כי היא לא חושבת שיש חלופה טובה יותר ודווקא העובדה שהמידע נמצא בידי שב"כ זו פגיעה פחותה בפרטיות, מאשר שהמידע יהיה בידי גורמים אחרים. ח"כ עמיר פרץ אמר כי אפשר לאשר את החלטת הממשלה עד ליום שלישי, ולא עד ליום חמישי כפי שביקשה הממשלה.

היו"ר אשכנזי סיכם את הדיון, כאמור, ואמר כי הוא רואה בפעולות הממשלה כהתנעת תהליך חקיקה. כאמור, היו"ר אשכנזי הציע לאפשר את השימוש באיכונים, בהתאם להחלטה המרוסנת שאישרה הוועדה לפני כחודש, עד יום שלישי בלבד – ולהוסיף סייג לפיו ההחלטה תפקע ביום ראשון בלילה ככל שהממשלה תחליט באותו יום שלא לקדם חקיקה. כל חברי הוועדה שנכחו בהצבעה הצביעו בעד הצעתו, בהם: היו"ר אשכנזי, ח"כ יאיר לפיד, ח"כ פרץ, ח"כ אבידר, ח"כ גדעון סער, ח"כ שקד, ח"כ יואב בן צור וח"כ קיש.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית