רשות החדשנות תחתום על הסכם שת"פ עם בנק ההשקעות האירופי (EIB)

הבנק האירופי להשקעות (EIB) חותם על הסכם שיתוף פעולה עם רשות החדשנות והסכם מימון בסך 50 מיליון אירו עם פלוריסטם לפיתוח טיפולים ל-COVID-19 ולצרכים רפואיים ללא מענה

 

אהרון אהרון. קרדיט לע״מ

הבנק האירופי להשקעות ורשות החדשנות יחתמו על הסכם שיתוף פעולה, במטרה לחפש ולהשיג יחדיו הזדמנויות להשקעה בתחום ביוקונברג'נס בנושאי בריאות. השילוב בין תחום התרופות הביולוגיות, טכנולוגיית המידע והנדסה הוא אבן בניין חשובה לתמיכה ביעדים גלובליים בתחום בריאות הציבור. מטרת ההסכם, שנולד ביוזמת קרן kENUP, היא להעמיק את הקשרים בין ישראל לאיחוד האירופי, לאמץ חדשנות באזור, לסגור פערי השקעות ולהיכנס במשותף למנהיגות עולמית בתחום ה- ביוקונברג'נס. ההסכם יביא תועלת לאזרחים ולחברות בישראל ובאיחוד האירופי.

בהקשר של מזכר הבנה זה, הבנק האירופי להשקעות תומך בפלוריסטם דרך חברת הבת הגרמנית שלה, Pluristem GmbH, באמצעות מתן הלוואת הון סיכון  בגובה 50 מיליון אירו. פלוריסטם היא חברה הפועלת בתחום הרפואה המשקמת, המתמקדת במוצרים ביולוגיים חדשניים. החברה משתמשת בתאים המופקים משליות לפיתוח מועמדים למוצרים לטיפול במצבים רפואיים חמורים כמו זיהומים, דלקות, איסכמיה, פגיעות שרירים, מחלות המטולוגיות ותסמונת קרינה חריפה. לאחרונה הרחיבה החברה את פעילותה בתגובה למגפת הקורונה העולמית וטיפלה במספר חולים עם COVID-19 עם כשל נשימתי חריף. הטיפול ניתן במסגרת תוכנית לטיפול חמלה, טיפול המאפשר לטפל בחולים אנושים בתרופות בלתי מאושרות. 

המימון יתמוך במחקר ובפיתוח של פלוריסטם באיחוד האירופי, ובמיוחד בפלטפורמת הטיפול התאי המשקם שלה. כמו כן הוא יאפשר לחברה לקדם את ההוצאה לשוק של המועמדים המובילים שלה הנמצאים בפיתוח. פלוריסטם תקבל את המימון בשלוש פעימות, בכפוף להשגת אבני דרך מוסכמות מראש בתחום הקליני, הרגולטורי והטכנולוגי. הפעימה הראשונה תעמוד על סך של 20 מיליון אירו.  החברה היא העסק הישראלי-אירופי הראשון הנהנה מקבלת ערבות מהקרן האירופית להשקעות אסטרטגיות, לבה של תוכנית ההשקעות עבור אירופה, שבמסגרתה פועלים יחד הבנק האירופי להשקעות והנציבות האירופית, במטרה להמריץ את התחרותיות הכלכלית של אירופה. פלוריסטם קיבלה קודם לכן גם מענקים מרשות החדשנות. 

אמברואז פאיול, סגן הנשיא הממונה על חדשנות של הבנק האירופי להשקעות אמר כי "חתימת ההסכם היום מוכיחה כי אנו מצליחים כשאנו מאוחדים. ישראל היא זירה של חברות הזנק חדשניות משגשגות, השולטות בתעשיית ההייטק. פלוריסטם היא דוגמה מצוינת לשיתוף פעולה ישראלי-אירופי והתמיכה שהיא מקבלת מהבנק האירופי להשקעות מגיעה בדיוק בזמן, ותאפשר לחברה לפתח טיפול לחולי COVID-19 הפגיעים ביותר. לעתים קרובות עבודה משותפת חוסכת זמן ומשאבים, ובמקרה זה יש לה פוטנציאל להציל חיים."

ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות והמדען הראשי במשרד הכלכלה והתעשייה הסביר: "ישראל רואה את הביוקונברג'נס כמנוע הצמיחה הכלכלית הבא שלה. גישה חדשנית זו מסייעת במציאת גישות יעילות, מגוונות ומבריקות לפתרון בעיות בריאות. הגישה משלבת ביולוגיה עם הנדסה, בינה מלאכותית, פיזיקה, מחשוב, טכנולוגיית ננו ומדעי החומר, כדי לענות על צרכים שלא נענו במספר תחומים, לרבות בריאות, חקלאות, אנרגיה והגנה. שיתוף הפעולה בין הבנק האירופי להשקעות לבין רשות החדשנות מספק הזדמנות ייחודית לקדם תחום זה ולספק לחברות מבחר הזדמנויות מימון משלב מוקדם בפעילותן ועד לשלב הצמיחה שלהן. מכיוון שמגפת הקורונה, COVID-19, מתפשטת ברחבי העולם, חשוב ביותר להפעיל את חוד החנית של החדשנות הטכנולוגית ולהעניק גישה עולמית לפתרונות שיימצאו, אשר יספקו את העזרה הנחוצה כל כך, לה העולם מצפה."

סגן נשיא הנציבות האירופית, ולדיס דומברובסקיס, אמר: "לתוכנית ההשקעות באירופה, יש רקורד חזק של תמיכה במחקר ופיתוח פורצי דרך בתחום הבריאות. פלוריסטם עושה עבודה חדשנית וחיונית ביותר במאבק נגד וירוס הקורונה. שמוגברת כעת בגיבוי כספי מצד האיחוד האירופי."

שגריר משלחת האיחוד האירופי בישראל, עמנואל ז'ופרה אמר: "יש צורך בתגובה עולמית מתואמת כדי להילחם ב- COVID-19, והאיחוד האירופי משיק מרתון עולמי בדיוק כדי להבטיח שהעולם יעבוד יחד כדי למצוא טיפולים, אבחון וחיסונים בטוחים, יעילים ובמחיר סביר. ההסכם החשוב היום עם בנק ההשקעות האירופי יסייע בפיתוח טיפול מבטיח לנגיף הקורונה והוא הישג נוסף של האיחוד האירופי וישראל, ויחזק את שיתוף הפעולה שלנו במחקר וחדשנות. אנו מודים לחוקרים הישראלים על מאמציהם ומצפים להמשך העבודה המשותפת לטובת כולם."

מנכ"ל ונשיא פלוריסטם, יקי ינאי אמר: "פלוריסטם מבקשת להודות לבנק האירופי להשקעות על תמיכתו הפיננסית ומחויבותו למציאת טיפול יעיל לבעיות רפואיות מסכנות חיים, שעליהן נמנים הסיכונים הקשורים ל-COVID-19. משימתה של החברה שלנו היא לרתום את כוחה של הרפואה השיקומית במטרה לשפר את רווחתן של אוכלוסיות מזדקנות, והיא נעשתה דחופה מאי פעם, מכיוון שאנו פועלים ללא לאות לפתח טיפול לסיבוכי COVID-19, תוך קידום המוצרים שלנו, הנמצאים בשלב מתקדם בניסויים, לטיפול במספר התוויות העשויות להשפיע לחיוב על מערכות הבריאות העולמיות. כבוד הוא לנו להיות החברה הישראלית-אירופית הראשונה הנהנית מערבות שמעניקה הקרן האירופית להשקעות אסטרטגיות."

תוכנית ההשקעות עבור אירופה

תוכנית ההשקעות עבור אירופה (The Juncker Plan) היא אחת מיוזמות המפתח של האיחוד האירופי להמרצת השקעות באירופה, ובזאת ליצור משרות ולטפח צמיחה. לשם כך ייעשה שימוש מושכל יותר במקורות כלכליים חדשים וקיימים. קבוצת EIB ממלאת תפקיד חיוני בתוכנית השקעות זו. הודות לערבויות מהקרן האירופית להשקעות אסטרטגיות (EFSI), EIB ו-EIF מסוגלים ליטול על עצמם חלק גדול יותר מהסיכון במיזם, ולעודד משקיעים פרטיים להשתתף במיזמים. נוסף על EFSI, המרכז האירופי לייעוץ השקעות (EIAH) עוזר למקדמי מיזמים בסקטור הציבורי והפרטי לבנות מיזמי השקעה בצורה מקצועית יותר. המיזמים וההסכמים שאושרו עד כה תחת EFSI (הקרן האירופית להשקעות אסטרטגיות) צפויים לגייס כמעט 478 מיליארד אירו השקעות, ויעזרו ליותר ממיליון חברות הזנק ועסקים קטנים ובינוניים ב-27 המדינות החברות באיחוד האירופי.

אודות מזכר ההבנה בין הבנק האירופי להשקעות לבין רשות החדשנות

מזכר ההבנה בין הבנק האירופי להשקעות לבין רשות החדשנות מכיר במחויבות המשותפת להעמיק את הקשרים בין ישראל לאיחוד האירופי, לאמץ חדשנות באזור, לסגור פערי השקעות ולהיכנס במשותף למנהיגות עולמית בתחום האיחוד הביוקונברג'נס. רשות החדשנות היא שותפה מהימנה עבור הבנק האירופי להשקעות לאור מומחיותה הטכנית הנרחבת ומומחיותה הנרחבת בתחום, בנוסף ליחסיה המבוססים עם שחקנים תעשייתיים וציבוריים רלוונטיים. בעקבות הזמנה של קרן kENUP, הבנק האירופי להשקעות ורשות החדשנות התכנסו לסדרת פגישות, בין אוקטובר 2018 לינואר 2020, כדי לדון בתוכניות עתידיות משותפות. בנוסף, הבנק האירופי להשקעות זיהה מספר חברות חדשניות קטנות המקבלות את תמיכת רשות החדשנות בישראל ובאירופה, חברות המהוות עבור הבנק האירופי להשקעות שותפות מבטיחות לעסקים בתחום ההון העצמי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית