עצמאות בסייבר הישראלי: חתירה מתמדת לעליונות טכנולוגית

"מדינת ישראל מאורגנת ופועלת כיום בתחום הסייבר תוך קיום תשתית מנהלת משותפת הרואה באופן קבוע את המרחב המדינתי כולו,  תומכת קידמה ומאפשרת חתירה מתמדת לעליונות טכנולוגית", אומר פאול מוסקוביץ', ראש הזרוע המבצעית ומשנה לר' מערך הסייבר הלאומי בפתחו של יום העצמאות ה-72 למדינת ישראל

באדיבות מערך הסייבר

מדינות בעולם עסוקות בדרך הטובה ביותר להגן על עצמן מפני האיומים במרחב הסייבר שמשתנים בקצב מהיר והולכים ומתגברים. זהו מירוץ בלתי נגמר – מדינות נמצאות במרדף מתמיד אחר הטקטיקה העכשווית להגן מפני רמות שונות של איומים במנעד שבין האזרח הבודד שמוטרד מהפגיעה בחשבון הבנק או בטלפון הנייד ועד הנכס הקריטי שפגיעה בו יכולה לשתק חלק מהמדינה. לתוקפים תמיד יהיה יתרון - התוקף זקוק להצלחה אחת בעוד שהמגן זקוק ל-100% הצלחה כל הזמן. 

לפני 72 שנה ניהלה המדינה מאבק על קיומה במימד הפיזי. בעשור האחרון מנהלת המדינה מספר מערכות במקביל כשאחת מהן, מערכה שקטה ונסתרת מהעין לרוב, מתנהלת במימד הסייבר. המערכה ייחודית במאפייניה ומטרתה לבסס את עליונות המדינה ואת החופש לייצר קידמה בסביבת הסייבר. במשבר הקורונה הנוכחי ראינו את ההסתמכות הגוברת על טכנולוגיה – עבודה מרחוק, קיום מפגשים, שירותים דיגיטליים, הבטחת תפקודה של מערכת הבריאות ואספקת המזון הנסמכים על מערכות ממוחשבות. כמו כן משמשות מערכות אלו להעברת מידע אמין.

כל אלו מבוססים על היכולת שלנו כמדינה להבטיח את קיומו של מרחב סייבר מוגן וחופשי. התפיסה שמתגבשת בשנים האחרונות גורסת כי רק תאום הדוק, שיתוף מידע ואיגום מאמצים של כלל הגורמים הרלוונטיים יאפשרו להבטיח מרחב סייבר מוגן. על מנת לאפשר חיים דיגיטליים בסביבה מאובטחת, עלינו כמדינה להכיר את מגוון האיומים ולתפור חליפה המותאמת לכל רמה ותחום. המדינה פועלת לספק כלים ושיטות לכל הספקטרום, החל מהאזרח ועד לחברות ענק ותשתיות קריטיות, שמאפשרות להם לנהל את עסקיהם בסביבה הדיגיטלית באופן בטוח. זאת, לצד תשתית רגולטורית מינימלית אך אפקטיבית ומחייבת, לגופים הפועלים ומנהלים מידע של לקוחות או שמחוברים ללקוחות וספקים, על מנת שלא יסכנו האחד את השני. במקביל עלינו להתאים את הדרישות הרגולטוריות לענפים השונים, לסיכונים השונים ולפוטנציאל הנזק.

בד בבד, אנו פועלים ליצור תשתיות לאומיות של חינוך, מודעות והכרות עם הסיכונים במרחב הסייבר והאופן שבו יש להתמודד עימם. בצד כל אלו, קיימת חשיבות לטיפוח הכשרת דור העתיד, יצירת הזדמנויות שוות וקידום התעשייה בתחום הסייבר, על מנת לשמר ולדחוף הלאה את המובילות של מדינת ישראל בעולם. המדינה אף פועלת לפתרון כשלי שוק שנוצרו בתחום זה במהלך השנים ובראשם הפער הגדול בין הביקוש לאנשי מקצוע מן המעלה הראשונה להיצע הלא מספק שלהם במשק. נדבך נוסף אותו מקדמת המדינה הוא העידוד של המחקר והפיתוח בתחום הסייבר המעניק את הבסיס לטכנולוגיות המתקדמות וכן רתימת האקדמיה להכשרתם של בוגרים רלוונטיים לתחום ובמספרים הולכים וגדלים.

בניין הכח, הכשרתו ושילובו במשק הם רק נדבך אחד במסגרת המאמצים שהמדינה מקיימת בתחום זה.  לצד בניין הכח ובמקביל למאמץ זה, מתרחשות תקיפות סייבר על אזרחים, חברות עסקיות ומסחריות, על הפעילות העיסקית והפיננסית ועוד שמטופלות, נלמדות ונבדקות. ההתמודדות המדינתית עם האתגרים שמציבים בפנינו מגוון התוקפים, לרמותיהם ומטרותיהם, מחייבת אף היא חשיבה של צעד אחד קדימה, והקצאת משאבים על פי רמת הסיכון לרציפותו התפקודית של המשק והמדינה מחד ועל אמון הציבור במערכות השלטון, הפיננסים ואחרות מאידך.

מדינת ישראל השכילה לפני קצת פחות מעשור להשקיע בתשתית מדינתית שאינה מפסיקה להתפתח ובגוף שמרכז את המאמצים הלאומיים הן בבניין הכח והן בהפעלתו, על מנת לתת מענה לאתגרים אלו. כיום, נהנה האזרח מיכולת לפנות למערך הסייבר הלאומי 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע ולקבל מענה באמצעות מרכז מבצעי בחיוג חירום 119, לחשדות או לתקיפות בפועל המופנות כנגד האזרח הבודד. החברות והגופים במשק משתתפים ומשתפים מידע באופן דיסקרטי באופן המאפשר היערכות מהירה ומבעוד מועד מול איומים ותקיפות לרוחב המשק באמצעות מערכת ייחודית המופעלת על ידי המערך.

המדינה הקימה מרכזי סייבר מגזריים הפועלים במטרה לתכלל ולוודא כי ברמת המגזר נשמרת הרציפות התפקודית מול איומי סייבר ממוקדי מגזר. רובם ממוקמים תחת קורת גג אחת במרכז של המערך בבאר שבע, באופן המאפשר ניהול וקיום "חדר מצב" סייבר לאומי המתכלל את תמונת המצב העיתית. מעל הכל מקיימת המדינה יכולות מודיעין וטיפול באירועים באופן המאפשר ראייה מערכתית רחבה, ניתוח איומים וסיכונים ברמה הלאומית ומתן מענה מתואם לכל אתגר על פי הנדרש.

בפרוס עלינו יום העצמאות ה-72, נמצאת מדינת ישראל במקום המאפשר לה לקיים חיים דיגיטליים מתקדמים למרות ועל אף האיומים הרבים. עומדים בפנינו אתגרים משמעותיים ועדיין יש דרך רבה לעשות, אולם באופן בו מדינת ישראל מאורגנת ופועלת כיום בתחום הסייבר תוך קיום תשתית מנהלת משותפת הרואה באופן קבוע את המרחב המדינתי כולו,  מתאפשרת קידמה, חתירה מתמדת לעליונות טכנולוגית, מובילות והמשך פיתוח דיגיטלי של תשתיות המדינה בצורה בטוחה ומאובטחת. 

מאת: פאול מוסקוביץ', ראש הזרוע המבצעית ומשנה לר' מערך הסייבר הלאומי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית