גוברת המתיחות הימית במפרץ הפרסי

המתיחות במפרץ התגברה בחודשים האחרונים לאחר שארצות הברית התנקשה בחייו של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, בינואר, וכתגובה לירי רקטות על בסיס אמריקאי בעיראק

גוברת המתיחות הימית במפרץ הפרסי

Deputy Chief of Staff of Armed Forces for Coordination Rear-Admiral - en.irna.ir

במהלך הימים האחרונים התגברה המתיחות במפרץ הפרסי, כאשר קבוצת ספינות קרב של משמרות המהפכה החלו להטריד אוניות קרב אמריקאיות הפועלות באזור המפרץ הפרסי ומצרי הורמוז. אחד מכלי השיט האיראניים אף התקרב לכדי פחות מעשרה מטרים מהאוניות האמריקאיות. 

כלי השיט האמריקאיים הפעילו אמצעים לא קטלניים, כדוגמת סילוני מים, נגד הספינות האיראניות, אך ללא הצלחה יתר. כלי השיט האמריקאיים פועלים באזור המפרץ הפרסי להבטחת חופש השיט באזור ולהגנה על מכליות הנפט הפועלות בזירה, בה מועברת כ- 30 אחוזים מאספקת הנפט העולמי. 

המתיחות במפרץ התגברה בחודשים האחרונים לאחר שארצות הברית התנקשה בחייו של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, בינואר, וכתגובה לירי רקטות על בסיס אמריקאי בעיראק. כמענה לאירוע הכריז הנשיא האמריקאי, שנתן הנחייה לפיקוד הצי, לפגוע ולהשמיד בכל כלי שיט איראני אשר יתקרב או יטריד את האוניות האמריקאיות, מתוקף זכותו של הצי להגן על עצמו.

כיומיים לאחר הצהרתו של טראמפ, הצהיר כמענה מפקד משמרות המהפכה האיראניות, שכל אונייה אמריקאית אשר תפתח באש לעבר כלי שיט איראניים, צבאיים או אזרחיים, תושמד. הצהרתו של הנשיא האמריקאי זכתה אף למענה דיפלומטי בציר אחר. שגריר שוויץ באיראן, המייצג גם את ארצות הברית במדינה, נקרא למשרד החוץ האיראני וננזף.

המתיחות בים מייצגת שוב ושוב, כמו באירוע האחרון, את הלכי הרוח המדיניים שבין איראן וארצות הברית. התנגשות בים שעלולה להיגרר לקרב ימי עלולה להוביל את האזור למערכה צבאית רחבת היקף.

אולי יעניין אותך גם