לזכרו של גלעד שטוקלמן ז"ל: "האח הגדול מישראל"

רס"ל (מיל') מייקי דום מנציח את סרן גלעד שטוקלמן ז״ל - המורה לעברית שפגש כילד בקנדה. "החיים שלי בארץ הם בעקבות גלעד ז"ל", אומר מייקי בראיון מיוחד לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה


 

גלעד שטוקלמן ז״ל. באדיבות דובר צה"ל

מייקי גדל כל חייו בטורנטו שבקנדה בבית ציוני. בשנת 2014 החליט לעלות לארץ ולהתגייס לצה"ל. לשיריון. ולא במקרה. זאת, בעקבות השפעה של גלעד שטוקלמן ז״ל שלימד אותו עברית. כאשר מייקי היה ילד בקנדה, שטוקלמן השתחרר מהצבא בישראל, טס לטיול בעולם, וכאשר הגיע לקנדה, חיפש עבודה. אבא של מייקי חיפש מורה לעברית לבנו הקטן. רצה הגורל והם נפגשו. הוא מצא על עמוד חשמל פרסומת של מורה ללימוד עברית שטוקלמן תלה.

"גלעד התחיל לבוא אלינו הביתה ללמד עברית. לאחר זמן קצר הוא עבר לגור איתנו לכמה חודשים. יותר מחצי שנה. מקנדה הוא המשיך לדרום אמריקה. ההורים שלי ראו בו כבן, ואנחנו כאח גדול", מסביר מייקי בראיון לישראל דיפנס.

"לצה"ל היה מקום מאוד משמעותי בבית. אבא היה חוזר לארץ לעשות מילואים פעם בשנה בהתנדבות בחי"ר והיה תופס קו כל שנה ברצועת הביטחון בלבנון. הציונות הייתה הזרז לכך שרצו עבורי מורה לעברית בקנדה. אני לא ממש רציתי בהתחלה. אבל שיכנעו אותי בכך שסיפור לי שהמורה לעברית הוא מפקד טנק בצה"ל. המורה היה סרן גלעד שטוקלמן.

[רס"ל (מיל') מייקי דום - תמונה באדיבות דובר צה"ל]

"במהלך הילדות היינו טסים יחסית הרבה לישראל בגלל העבודה של אבא. ככה הקשר עם גלעד נשמר והתחזק. ב-2006 גלעד עבד כדייל באלעל ובקיץ פרצה המלחמה. הוא היה צריך לריב עם המ"פ שלו במילואים כדי להשתתף במלחמה. גלעד קיבל את הצו-8 בטיסה, בדרך לארה"ב. הוא חזר עם אותו מטוס להתגייס למלחמה ואל על שלחו דייל מחליף במקומו. באותו זמן אבא שלי הגיע לארץ להתנדב במלחמה בחמ"ל של מד"א במטולה. "

גלעד נחת מארה"ב, התקשר למ"פ ואמרו לו שכבר מצאו לו מ"פ מחליף. הוא התעקש להכנס למלחמה. שבת לפני היציאה ללבנון, גלעד ואבא של מייקי נפגשו. גלעד נכנס פעם ראשונה כטען בטנק. בפעם השניה בתור מ"מ עם מרכבה סימן-2 למשימה בסיכון גבוה -  לחפות על שני D9 שבונים עמדות קדמיות כאשר הטנק חשוף. "הוא ידע לפני שמדובר במשימה בסיכון גבוה", אומר מייקי. "הD9 בנו עמדות אש שחיפו על ציר ששבועיים לפני כן התרחשה בו החטיפה. מדובר בעורק לוגיסטי חשוב ללחימה בלבנון."

בחמש בבוקר הטנק חטף שני טילי נ"ט. כל הצוות נהרג. "ההורים שלי הרגישו שהם איבדו בן", אומר מייקי.

האם בגלל המקרה ההורים שלך לא ניסו למנוע ממך להתגייס? "אבא שלי מאד רצה שאלך לצבא, המקרה של גלעד לא שינה זאת. כילד נשבעתי לעצמי שאתגייס לצה"ל. ב2012 אבא נפטר. הייתי בן 16 וכשלוש שנים לאחר מכן התגייסתי."

כאשר פרץ מבצע "צוק איתן" מייקי היה קרוב לגיל 19 והחליט לעשות דרכו ארצה למחווה אלון. "אמרתי לעצמי שאשרת שנה וחצי צבא", מסביר מייקי. "התגייסתי כחייל בודד והמשפחה של גלעד, הייתה המשפחה שלי בארץ. התגוררתי אתם כל השירות, למרות שסידרו לי בית בקיבוץ ליד."

מייקי התגייס בעקבות גלעד לשיריון והצליח במהלך השירות להגיע כמעט לכל היחידות והפלוגות בחטיבה 7 שגלעד היה בהן. "הגעתי להיות מפקד טנק והשתחררתי ב2016. רציתי להתגייס במילואים ליחידה שבא גלעד שירת. המג"ד שלי במילואים היה המ"פ של גלעד ב2006. עד היום אני מט"ק במילואים במחלקה שהוא פיקד עליה", מגלה מייקי. 

מייקי לא חזר לקנדה. הוא נשאר בארץ ללמוד, יש לו חברה בלימודי רפואה והם מתגוררים יחד בירושלים. "אחרי השחרור הלכתי ללמוד באוניברסיטה העברית. התקבלתי לאוניברסיטת קולומביה אבל החלטתי להישאר בארץ למרות זאת. החיים שלי בארץ הם בעקבות גלעד ז"ל." 

הצוות של גלעד שטוקלמן

רס״ל נמרוד שגב ז"ל
 
[תמונה באדיבות דובר צה"ל]
 
נמרוד נולד בראש פינה ב77׳, נשוי עם ילד, יש לו אח אחד בשם אהוד. התגייס ב96׳ לחיל השריון, לאחר השחרור למד במכללת הייטק בהרצליה והוסמך כמהנדס מחשבים במייקרוסופט, עבד שם בתפקיד בכיר. בלבנון השנייה, כשהיה בן 28 גויס נמרוד בצו 8 ועלה עם טנק המרכבה בו שימש כטען. ביום ט״ו באב, נפל נמרוד בקרב בדרום לבנון כשטיל נ״ט פגע בטנק בו שהה יחד עם חברי צוותו. נמרוד התעקש לצאת למלחמה, על אף שאשתו התחננה אליו שלא. אביו של נמרוד הקים לזכרו מצפה במקום בו הכי אהב בראש פינה, וקרא לו על שמו -״מצפה נמרוד״. אהוד, אחיו, פתח לזכרו אצ רשת ״קפה נמרוד״, שם מוגשים מאכלים שהוא אהב וכו׳, זו הדרך שלהם להנציח אותו. 
 
רס״ל נועם גולדמן ז"ל
 
[תמונה באדיבות דובר צה"ל]
 
נועם נולד בשנת 79׳ במושב עין יהב שבערבה. כשהיה בן שלוש נסע עם משפחתו לפורטו ריקו, שם חיו שלוש שנים. לאחר מכן עלה חזרה לארץ וגר בכפר סבא. נועם התגייס לצה״ל בשנת 98׳, ושירת בחיל השריון. אביו היה סמג״ד שריון במיל׳, ודודו היה מג״ד מיל׳ באותו החיל- ולכן הבחירה הייתה טבעית. נועם עבר קורס מפקדי טנקים ןשירת כמפקד טנק בחטיבה 7.
 
בשנת 2003 החל ללמוד כלכלה וחשבונאות באוניברסיטת ת״א. סבו הוא ניצול שכל משפחתו נספתה בשואה, והוא עזב לאחר ליל הבדולח - ולכן לקח את נועם יחד איתו לביקור בגרמניה בשנת 2004 כדי להראות לו שרק בישראל יש מקום ליהודים. בתחילת 2006, יומיים לפני מלאת שלוש שנות לימודים באוניברסיטה וכשהתקבל ללימודי סטאז׳ במשרד יוקרתי לראיית חשבון בת״א, קיבל נועם צו 8 למלחמת לבנון השנייה לשירות מילואים בחטיבת טנקי מרכבה. נועם נפל כשטיל נ״ט פגע בטנק בו נע יחד עם חבריו.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית