ירי טיל יאחונט בצי הצפוני הרוסי והמאבק על האזור הארקטי

צילום מסך: https://youtu.be/t66Ic4cNNNk

ב- 24 לאפריל 2020 ביצע הצי הצפוני הרוסי ניסוי ירי טיל נגד כלי שיט מדגם אוניקס. אוניקס היא הגרסה המקומית הרוסית של טיל היאחונט (שהינו טיל בגרסת ייצוא) לטווח של עד 600 ק"מ. ירי הטיל בוצע מסוללה חופית מדגם Bastion. סוללת Bastion כוללת רכב שליטה ובקרה (בו נבנית תמונת המטרות הימית וממנו מבוצע ירי הטילים), ארבעה רכבי שיגור טילים (סה"כ 12 טילים), ורכבים נוספים עליהם מותקנים מכ"מים וסנסורים נוספים. 

במסגרת התרגיל תורגלה פריסה מבצעית מלאה של סוללות הטילים, תהליך גילוי וזיהוי מטרה, וירי טיל. סוללות ראשונות של טילי היאחונט הוצבו לראשונה לפני מספר שנים באי קרים שבאוקראינה ומופעלות על ידי צי הים השחור הרוסי. זוהי העדות הראשונה לכך שסוללות טילי יאחונט פרוסים מבצעית באזור הארקטי. הצי הצפוני הציב סוללות טילי יאחונט באיי Alexandra Land ו-Kotelny שבאזור. 

בשנים האחרונות מתנהל מירוץ של המעצמות – רוסיה, ארצות הברית, סין קנדה, על השליטה באזור הארקטי. עד לתחילת העשור הנוכחי, השטח סביב אוקיינוס הארקטי היה שטח ניטרלי, אך בעקבות שינויי האקלים והגישה המהירה יותר למשאבים, נחשפו הזדמנויות כלכליות חדשות באזור, והמדינות השונות מנסות לתבוע בעלותן על האזור שבצפון הכדור. 

מטרת המדינות הינה להשתלט על משאבי הטבע באזור, וכן על מנת להשתלט על נתיב הסחר הימי הקצר ביותר בין אסיה לאירופה. הצבת טילי היאחונט הרוסיים באזור מאפשרים עליונות ימית רוסית בזירה זו ומממשים הלכה למעשה את האסטרטגיה הרוסית של מניעת גישה, לפיה רוסיה שואפת להגיע לעליונות ימית ואווירית באזורי השליטה שלה. 

אסטרטגיה זו מיושמת לרוב באמצעות סוללות טילים מתקדמים ארוכי טווח נגד ספינות ונגד מטוסים. הירי שבוצע והצבת סוללות מבצעיות של טילי יאחונט מהווים איתות מדיני וצבאי של רוסיה לארצות הברית, קנדה וסין.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית