עצמאות 72: סלים שופי

יום העצמאות בישראל דיפנס: אלוף (מיל') גרשון הכהן, בוחר בסלים שופי ז"ל כאישיות שעיצבה את זהות מדינת ישראל ב-72 שנות קיומה

 

סאלים שופי נולד בכפר מג'דל שאמס עוד בתקופה שהיה תחת ריבונות סורית, היה בן למשפחה מיוחסת ושנים לאחר מכן אף שימש כראש המועצה ובמסגרת זו תרם רבות לפיתוח הכפר. קשריו עם גורמי מערכת הביטחון בישראל, בעיקר בתחום המודיעיני, נרקמו עוד בימים שהכפר היה בשלטון הסורי.

כשהתעוררו חשדות נגדו במוחבארת הסורית, הוא חמק ביחד עם תורכי עג'מי, חברו מהכפר ושותפו לדרך, אל מדינת ישראל בזמן שבני משפחתו שנותרו בכפר סבלו מידם הקשה של הסורים והוריו נאסרו והוגלו למזרח מדבר סוריה. סאלים שופי התגייס לצה"ל והצטרף לסיירת מטכ"ל. באחת מפעילויות היחידה בגזרת החרמון, בליל סופת שלג, הוא חילץ וכך הציל את בנימין נתניהו וצוות הלוחמים שהיה תחת פיקודו. 

לצד השתתפותו בפעילויות חשאיות, היה סאלים שופי מוקד להתייעצות מועילה בתחומים רגישים הקשורים בהבנת המגמות בסוריה. בעיצומה של כוננות חורף בשנת 1996 למול הסורים, שהתחוללה בעקבות מידע כוזב שהביא סוכן המוסד יהודה גיל, הסתייעתי בתבונתו מאירת העיניים. בתקופה בה שימשתי בתפקיד סגן מפקד אוגדה 36 ברמת הגולן, נוצרה מחלוקת קשה על היקף סדר הכוחות הנדרש לכוננות בגולן, בין מפקד פיקוד הצפון עמירם לוין לבין המטכ"ל אמנון ליפקין שחק.

בעקבות חוסר ההסכמה, החליט הרמטכ"ל לכנס דיון בסוגיה עם מפקדת פצ"ן, במפקדת אוגדה 36 בנפח. בלילה לפני הדיון נסעתי אל סאלים שופי לקבל את חוות דעתו לגבי הכוונות הסוריות למלחמה, ישבנו אנחנו ביחד עם תורכי עג'מי עד אחרי חצות הלילה ושניהם הסבירו לי באופן המשכנע ביותר מדוע בעיתוי הזה אסאד אינו מעוניין במלחמה.

למחרת, לאור הפגישה הסוערת עם הרמטכ"ל, הטיח ביקורת האלוף שי אביטל שהיה רמ"ט הפיקוד, ואמר שאפשר כבר באותו הרגע לפתוח בועדת חקירה ממלכתית. בסיום הפגישה, אני ליוויתי את הרמטכ"ל בדרכו למסוק וסיפרתי לו את סיכום הערכתו של  סאלים שופי. הרמטכ"ל אמנון ליפקין שבין תפקידיו שימש גם ראש אמ"ן, הכיר את האיש ואיכותו וראיתי עד כמה המסר הקל עליו בהחלטתו שלא להעלות עוד אוגדה לגולן. 

כשמשה הפציר ביתרו - הנביא הדרוזי נבי שועייב - להמשיך עם בני ישראל בדרכם לארץ, נימק את תרומתו החיונית במילים: "והיית לנו לעיניים". סאלים שופי  בתפקיד  מורה דרך מודיעיני, היה לנו לעיניים.

[תמונות של שופי ז"ל]

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית