עצמאות 72: יהושפט הרכבי

יום העצמאות בישראל דיפנס: עוזי ארד, בוחר ביהושפט הרכבי כאישיות שעיצבה את זהות מדינת ישראל ב-72 שנות קיומה

 

יהושפט הרכבי הוא מהבולטים שבאנשי המודיעין והאסטרטגיה שקמו לישראל. יליד הארץ, שרת בבריגדה ובהמשך במערכת המודיעין עד להגיעו בשנות החמישים לראשות אמ"ן. בשנות השבעים היה ליועץ לאסטרטגיה לשר הביטחון ויועץ למודיעין לרה"מ. מוסמך האוניברסיטה העברית ואוניברסיטת הרווארד, ודוקטור מהאוניברסיטה העברית שם היה לפרופסור ליחב"ל. 

הרכבי היה נוכח ושותף בצמתי הכרעות גורליות ממלחמת העצמאות ואחריה ועד אחרי מלחמת יום הכיפורים. בתחילה התמחה בהבנת עמדת ומדיניות יריביה ב"סכסוך" - הערבים. היה גם חלוץ בכתיבת הספר הבסיסי הראשון על תורת המודיעין.  בהמשך, התגוונו מחקריו ועשייתו לכל מישורי אסטרטגיית הביטחון של ישראל, ב"סכסוך" כפי שזה התפתח, ועד למעמדה בין המעצמות. 

תוך כך הרחיב הגותו אלי מחוזות היסטוריים, כגון מרד בר-כוכבא, כמטפורות לדילמות אסטרטגיות נוכחיות. את כלל תובנותיו באסטרטגיה הצבאית-מדינית איגד בספרו האנציקלופדי מלחמה ואסטרטגיה. כיאה לאיש מודיעין, דגל בריאליזם ובמעשיות מדינית, ולא חסך תוכחתו ממי שלקו בוולונטריזם.

הרכבי היה גם לחלוץ בתחום אסטרטגי אחר, כאשר היה ראשון לכתוב ספר בעברית על מלחמה גרעינית ושלום גרעיני שזכה להערכה רבה בארה"ב. הוא היטיב להבין את הדילמות האסטרטגיות הניצבות בפני ישראל וכך למשל התבטא באוזני בכירי המטכ"ל בשלהי שנות השמונים: "לכשתיושב המחלוקת הגדולה אצלינו בין "שטחים" ל"שלום", תגיע המחלוקת "האם גם להם וגם לנו - או לא להם ולא לנו". והוסיף בקדרות: "וחיינו אז יהיו חיי גהינום".

הרכבי העמיד תלמידים הרבה, במודיעין ובמערכות החוץ והביטחון. הוא היה, כפי שכינה את האסטרטג הצרפתי רמון ארון – ל"מורה הדור" עבורנו. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית