עצמאות 72: העוזי

יום העצמאות בישראל דיפנס: סמי קצב, יו״ר קבוצת SK בוחר בתת מקלע "עוזי" כמרכיב בזהות מדינת ישראל ב-72 שנות קיומה

בפרוס יום העצמאות ה- 72, בשעה זו שאנו מזכירים ומכבדים את הישגיה של מדינת ישראל בתחום העשייה הטכנולוגית הצבאית, אני מבקש להעלות על נס את התמ"ק (תת מקלע) המופלא שבקע מחלציה של התעשייה הצבאית (תעש). אי אז לפני 65 שנים בדיוק, הוצג לראשונה לציבור בעת מצעד יום העצמאות בשנת 1955: העוזי.

ככל הנראה, העוזי היה, ועודנו, ה- "מותג" הטכנולוגי הכי מפורסם שיצרנו כאן בארץ והכי מזוהה בעולם עם מדינת ישראל. אכן, מדינת הסטארט אפ אנחנו, ארץ ההייטק כולנו. אבל זה העוזי הוותיק, ונגזרותיו – כן, הן עדיין ממשיכות להיות מיוצרות על ידינו עד היום - שהוציאו את שם ישראל בכל העולם. 

מעל 90 מדינות בעולם קנו את העוזי. כמה מדינות אף ייצרו אותו תחת רישיון. אחרות ייצרו אותו ללא רישיון. זהו כלי אייקוני, אלמותי, נמצא בגובה אחד עם הקלצ'ניקוב, עם ה- 16-M האגדיים. 

עוזי גל, אביו מולידו של הכלי הזה, לא המציא את קונספט תת המקלע. הקונספט הזה היה קיים קודם, וזכור לטוב, למשל, תת המקלע "סטן" של מלחמת השחרור. אבל העוזי היה בכל זאת משהו אחר: כלי אמין מאוד, ארגונומי מאוד, פשוט מאוד לניקוי, לאחזקה. נוח מאוד לתפעול. פשוט מוצר טוב ונכון. 

במשך שנים הוא היה כלי הלחימה העיקרי של יחידות החי"ר בצה"ל, ובצבאות אחרים. אחר כך הוא שימש ככלי מרכזי לכוחות מיוחדים, למשטרות. אפילו בסרטים ובידיהם של ארגונים ואזרחים הוא עשה חיל ועדיין עושה! וגם היום עדיין יש לו קונים: אזרחים שקונים את גרסת האקדח של העוזי – ה"עוזי פרו פיסטול", כוחות שיטור ומיוחדים שקונים את גרסת התת מקלע.

ביום העצמאות ה- 72, אני מצדיע לתעשייה הביטחונית הישראלית, שאני כל כך גאה להיות חלק ממנה, ולפרי ההילולים שהוציאה אי אז לפני 65 שנה – העוזי.

סמי קצב, יו״ר קבוצת SK

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית