צמצום נוכחות ה- CIA באפגניסטאן

Action in Afghanistan, by Michael Watkins, identified by DVIDS

ארצות הברית שוקלת האם לצמצם את נוכחות ה- CIA באפגניסטאן, על רקע המגעים והסכם השלום עם הטאליבן. צמצום נוכחות ה- CIA היא חלק מהערכות מחודשת צבאית של ארצות הברית במדינה, במסגרתה גם הצבא האמריקאי מצמצם את נוכחות כוחותיו שם (הצבא פועל לצמצם את כוחותיו מ- 12,000 איש ל- 8,600). 

על פי הערכות, ה- CIA מפעיל על אדמת אפגניסטאן מאות סוכנים מעובדיו וקבלנים חיצוניים. סוכני הארגון פועלים ברחבי המדינה במשימות שונות, כולל איסוף מודיעין, הפעלה ואימון של קבוצות מיליציה ואספקת אמצעי לחימה למיליציות, הפועלות כנגד ארגוני הטרור.

ה- CIA פועל ברחבי האפגניסטאן במשך כ- 18 שנים במלחמה כנגד אל-קעידה והטאליבן. כחלק מצמצום מספר אנשי ה- CIA באפגניסטאן, הכוונה לרכז את כלל הסוכנים בעיר הבירה בקאבול, אשר יתנו ייעוץ לשירות הביטחון המקומי, ה- Khost. ארגון המפעיל יחידות מבצעיות לוחמות, פועל תחת סוכנות הביון המרכזי של אפגניסטאן, ה- Afghan National Directorate of Security, המקבילה ל- CIA. 

שיתוף הפעולה בין ה- CIA לסוכנות הביון המרכזית האפגאנית בכלל ול- Khost בפרט, הינו שיתוף פעולה הדוק, אשר סייע רבות למבצעי ה- CIA במדינה, לאיתור וחיסול פעילי ארגוני הטרור, ולהגנתם של חיילי ארצות הברית במשימותיהם שם. יחד עם זאת, ה- Khost הואשם לא אחת על ידי ארגוני זכויות אדם בעולם באלימות קיצונית, בהפרה בוטה של זכויות אדם במדינה, וברציחתם של אלפי אנשים חפים מפשע. גורמי ה- CIA הואשמו לא אחת בסיוע לארגון. 

הגורמים הרשמיים האמריקאיים ציינו שהעברת כלל הסוכנים האמריקאיים לקאבול עשויה לסייע בשליטה ובבקרה טובים יותר על ארגון הביון האפגאני, והגברת שיתוף הפעולה בין הארגונים. גורמים אלו ציינו גם שצמצום הנוכחות האמריקאית במדינה עשויה להפר את האיזון הדק והשביר הקיים בין הפלגים השונים במדינה, ועל כן ארצות הברית מחויבת למניעת הקמתם ופעולתם של ארגוני טרור באפגניסטאן.

צמצום כוחות ופעילות ה- CIA באפגניסטאן עשויה לגרום לחזרתם של ארגוני הטרור, אשר לעת עתה מרוכזים בעיקר באזור הגבול עם פקיסטאן, לחזור לפעולה במדינה השסועה ושבעת הקרבות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית