דעה: נדרשות בדיקות קורונה תכופות לכל הסגל והאסירים

צעדי המנע שנקט שב"ס מצליחים להחזיק את מערך הכליאה בישראל במצב טוב. עם זאת, שאננות יתר והעדר בדיקות מקיפות ותכופות לכלל האסירים והסוהרים עלולה להביא לתוצאות הרות גורל

צילום: דוברות שב"ס

עבור מערכות כליאה בעולם וירוס הקורונה הוא מלחמה עולמית באויב הנעלם מן העין. חלק משירותי הכליאה בעולם התעוררו מאוחר ולא נקטו בצעדים מנע הכרחיים. התוצאה, כמו בארה"ב היא אלפי מקרים מאומתים של הנגיף. בישראל שב"ס נקט בצעדי מנע ובינתיים המצב בשליטה. עם זאת, המשך השאננות בהקשר מערך בדיקות שיקיף את כלל האסירים והסוהרים בעשרות מתקני הכליאה עלול להביא לתוצאות הרות גורל בהמשך.

ארה"ב: הדבקה המונית של כ-1800 אסירים בכלא

עד כה נדבקו בנגיף הקורונה בארה"ב מעל 880000 בני אדם ברחבי המדינות. מניין המתים כבר חצה את רף ה-50000 בני אדם וממשיך לטפס כלפי מעלה. בימים שאצלנו עסוקים בדיון נוקב, חשוב ביותר ככל שיהיה, לגבי פתיחת המשק לפעילות סדורה ראוי שנציץ לעבר מה שמתרחש אצל ה"אח הגדול". ארה"ב נקטה מדיניות של זלזול כלפי האיום ולא נקטה צעדי מנע ממשיים על מנת להקדים הערכות. המשמעות הייתה שסגירת המדינות והכלת מדיניות הסגר והעוצר הגיעו מאוחר מידי כאשר כבר חלק משמעותי מהנזק נגרם.

ההדבקה ההמונית התרחשה כמעט בכל אחת מהמדינות, כאשר ניו יורק הייתה בעלת הנזק הקשה ביותר. רק השבוע דווח על הדבקה המונית של כ-1800 אסירים בכלא "מריון" שבמדינת אוהיו. סה"כ דווח ממחלקת הבריאות של מדינת אוהיו על כ-11602 אסירים שנמצאו חיוביים לנגיף בבדיקות מאסיביות שנערכו במדינה לכלל האסירים. מניין המתים בקרב האסירים שנדבקו במדינת אוהיו עלה בשבוע האחרון בעוד 20 מקרים ועומד על 471 בני אדם.

כמות המאושפזים בבתי חולים ברחבי מדינת אוהיו כחלק מניסיון להציל את חייהם עומד על 2565 אסירים מאושפזים. בהשוואה במחוז פרנקלין כבר יש 1442 מקרים מאומתים של אסירים שנדבקו בנגיף ונמצאו חיובים בבדיקות הקורונה, בנוסף עוד 30 מקרי מוות בקרב אסירים שנדבקו בבתי הכלא במחוז.

ההבנה שבתי הכלא הצפופים ביותר והפזורים ברחבי ארה"ב הם שמייצרים "חממת הדבקה" לאסירים ולסגל כבר נטמעת בקרב מקבלי ההחלטות. אם בתחילת המשבר לא ננקטו צעדים של ממש למנוע התפרצות המגפה בבתי הכלא כעת המצב שונה. שחרור אסירים, ריווח אגפים, פתיחת מתקנים ארעיים, תגבור מערך הרפואה והביטחון בכלא, הזרמת ציוד רפואי וציוד מיגון נגד הקורונה, הפעלת מערך מאסיבי לבדיקות הקורונה לכלל האנשים במתקן סגל ואסירים כבר מתבצעות בפועל בשטח.

ככל שננקטות הפעולות כך מתבהרת תמונת המצב הקשה. בתי הכלא מתבררים כ"חממת" ההדבקות המשמעותית ביותר בארה"ב. עתה רוב בתי הכלא סגורים בהחלטה שלטונית ולא מתאפשרת אליהם כניסה חיצונית. התנועות בבתי הכלא מינימאליות והסגל והאסירים חובשים ציוד מיגון למניעת הדבקות. ביקורי המשפחות בוטלו והקשר עם המשפחות מתאפשר כעת באמצעות שיחות וידאו. 

פעילות בתי המשפט נעשית ב"שגרת החירום" ולרוב מתקיימים הדיונים בשידור מרחוק. כך כמות ליווי האסירים ירדה כמעט לאפס. ההערכה היא שככל שיתגברו בדיקות הקורונה בכלל 8000 המתקנים הפזורים ברחבי ארה"ב, כך תמונת המצב תהא קשה. יחד עם זאת, רק כך סבורים מקבלי ההחלטות ובצדק לטעמי ניתן יהיה לתת מענה טוב יותר לבלימת ההתפשטות בכלא ובקרב הציבור. בו בעת נערכים בארה"ב להמשך אשפוזים בבתי החולים מקרב האסירים וניסיון לתת מענה טוב לכמות המאושפזים וכנגזרת המונשמים כחלק מהשפעות המגפה על מתקני הכליאה.

ישראל: נדרשות בדיקות לכל הסגל והאסירים

בישראל כ-32 מתקני כליאה הפזורים לאורכה ולרוחבה של המדינה המאכלסים עשרות אלפי אסירים ועצורים. כחלק מההערכות להתמודדות עם הנגיף החלו לנקוט בצעדי מנע ביניהם סגירת בתי הכלא למבקרים, ביטול ביקורי המשפחות. דיוני בתי המשפט נערכים מרחוק ועל פי דיווחי שב"ס עד כה בוצעו 9823 דיונים ב"שיחות וידאו". כ-450 אסירים לערך הוצאו לחופשה מבתי הכלא על מנת ליצור ריווח ממשי ודילול הצפיפות בתאים.

החל לפעול מערך בדיקות קורונה כאשר עד כה, ביצעו בדיקות מדגמיות לכ-320 אסירים ועוד כ-260 בדיקות מדגמיות לסגל. הוכנסו אמצעי מיגון נגד קורונה לסגל ולאסירים. חודדו והוסדרו נהלי פעולה ומערך התעסוקה בבתי הכלא החל לייצר ציוד מיגון של מסיכות ואמצעים נוספים בתוך המפעלים שבמתקני הכליאה השונים.

האם הפעולות הללו אפקטיביות? את זה נדע ככל שנתקדם במלחמה בנגיף וככל שתמונת המצב תתבהר. מה שבטוח שאילו צעדים נכונים וחשובים בכדי למנוע התפרצות המונית בבתי הכלא, אך נדרשים עוד הרבה יותר צעדים. אחד הדברים המשמעותיים הוא ביצוע בדיקות לכל הסגל והאסירים הנמצאים במתקני הכליאה כחלק מההבנה והתובנה שהם באזור הסיכון להדבקה והדבקות הכי גבוה בארץ.

בארה"ב התובנה הזו חלחלה כאשר ההתפרצויות המשיכו ואף עלו בקרב הסגל והאסירים במתקנים. אם חלילה יתרחש האיום שבו תחל התפרצות משמעותית בבתי הכלא בישראל כמו שמתרחשת בימים אילו בארה"ב, ההתמודדות תהיה קשה. אל נשכח שמעבר לאיום המיידי, ההתמודדות הנה גם עם אסירים מסוכנים ביניהם רוצחים, ארגוני פשע ומחבלים שנדרשת התייחסות ביטחונית ראויה בהתמודדות מולם.

המחשבה כי ההתמודדות עם הוירוס תסתיים במספר צעדים פשוטים - שגויה. על פי ההערכות, המלחמה בנגיף כאן לפחות לעוד חורף נוסף. ההתמודדות חייבת להיות עקבית ולאורך זמן, לייצר אורך נשימה ומלאי זמין לסגל ולאסירים, לבצע בדיקות תכופות ולא להישען על "זרי הדפנה". כך הדיווחים המגיעים מסין על גלי התפרצות נוספים, כך מסינגפור שכבר נראה היה שהסכנה מאחוריהם.

אם להסתכל בראייה רחבה יותר מהפריזמה של בתי הכלא, תובנה משמעותית נוספת היא שקיום בדיקות מאסיביות לכלל האוכלוסייה הוא מהלך נדרש מציאות מידית על מנת לקבל תמונת מצב אמיתית ולהילחם באפקטיביות באויב שאינו נראה בעין.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית