טילי ים איראניים לטווח 700 ק"מ

גם אם קיימים טילים מבצעיים כאלו באיראן, הרי שניצול מלוא פוטנציאל הטווח שלהם תלוי בשני גורמים מרכזיים - תמונת מטרות ימית בטווחים רחוקים וערוץ תקשורת לטיל

על רקע המתיחות הגוברת במפרץ הפרסי בין ארצות הברית ואיראן, שהחלה בינואר האחרון וממשיכה ביתר שאת בימים האחרונים, הצהיר מפקד חיל הים האיראני על כך שאיראן הכניסה לשירות מבצעי טיל חדש נגד כלי שיט. הטווח המבצעי של הטיל החדש האיראני, עליו הוכרז, הינו 700 ק"מ. בארסנל הטילים הימיים של איראן טילי שיוט וטילים בליסטיים לטווחים של עד 300 ק"מ. 

טילי השיוט, המבוססים על משפחת טילי ה- C-802 (כמו זה אשר פגע באח"י חנית במלחמת לבנון השנייה ביולי 2006), עוברים בעשור האחרון שורה של שדרוגים לשיפור ביצועיהם ולהגדלת הטווח שלהם. טילים אלו, מכונים Noor, Gahder ו- Gahdir, וטווח פעולת הטיל המתקדם ממשפחה זו הינו 300 ק"מ. טילים אלו מופעלים מכלי שיט, מסוללות שיגור חופיות וממסוקים על ידי חיל הים של משמרות המהפכה וחיל הים הסדיר. 

בנוסף, מחזיקה איראן טילים בליסטיים כנגד כלי שיט מדגם Fatah-110. טילים אלו, המצוידים בראשי ביות, נועדו בעיקר לתקיפת נושאות מטוסים (אך לא רק) בטווח של עד 300 ק"מ. הטילים החדשים באיראן, ששמם וביצועיהם (מעבר לטווח) לא נחשפו על ידי מפקד חיל הים האיראני, מגיעים לכאורה לטווח פעולה מרבי כפול מסד"כ הטילים הקיים כיום ברשות איראן.

גם אם קיימים טילים מבצעיים כאלו באיראן, הרי שניצול מלוא פוטנציאל הטווח שלהם תלוי בשני גורמים מרכזיים. הראשון שבהם, הוא היכולת האיראנית לבנות תמונת מטרות ימית בטווחים רחוקים מהחוף בזמן אמת ובדיוק רב. על פניו יכולת איראנית כזו קיימת במרחבי הים באמצעות מגוון רחב של אמצעים, לרבות אסדות הנפט, סירות הדיג ואוניות הסוחר האיראניות, המדווחות על מטרות למטה חיל הים האיראני. 

הגורם השני הוא קיומו של ערוץ תקשורת לטיל, המאפשר לעדכנו במהלך זמן מעופו, הארוך יחסית, על מיקומן של המטרות, כך שעם פתיחת ראש הביות על ידו, תתגלנה המטרות על ידו. התפיסה המערכתית של בניית תמונה ימית בזמן אמת בטווחים רחוקים מהחוף יחד עם הפעלת טילאות ארוכת טווח, אינה פשוטה - ואף יש לומר מורכבת. מורכבות זו משפיעה על היכולת המבצעית האמיתית לירות טילי-ים לטווחים ארוכים כאלו.

כך או כך, וכפי שלמדנו ממלחמת לבנון השנייה, מבצעיות טילים באיראן עשויה להצביע על כך שהם יצוצו למגרש הניסויים המבצעי האיראני בזירת הים התיכון ויועברו לידי חיזבאללה בשלב כלשהו.

אולי יעניין אותך גם