על פי מקורות זרים: תודה לדור המייסדים שיש לנו פצצת גרעין. דעה

לקראת יום העצמאות ה-72, החלטתי לכתוב טור דעה שנסוב סביב הזכות שנפלה בידי מדינת ישראל לפתח פצצת גרעין, על פי מקורות זרים. אז תודה לג'נקה, מוניה, מאנס וארנסט. בזכותכם אנו כאן - ובזכותכם נשאר לתמיד

מתוך האתר https://www.vanunu.com/uscampaign/photos.html

לקראת יום העצמאות ה-72, החלטתי לכתוב טור דעה שנסוב סביב הזכות שנפלה בידי מדינת ישראל לפתח פצצת גרעין ומערך שיגור של פצצות אלו, כך על פי מקורות זרים. באופן אישי טרם נולדתי בשעה שהאבות המייסדים של המדינה עסקו בבניית כור גרעיני בדימונה, כמובן לפי מקורות זרים. לפי מקורות שאינם זרים, מדובר במפעל הטקסטיל האגדי. עם זאת, כצאצא מאוחר יותר של שני אזרחי ישראל, נפלה בידי הזכות לחיות חיים ללא איום ההכחדה שליווה דורות קודמים במשפחתי. כמוני, אני משער, ישנם עוד הרבה אזרחים שחיים היום בישראל בביטחון אישי. 

מטרת יום העצמאות היא לחגוג את עצמאות המדינה. אך מהי עצמאות של מדינה? חלק יטענו כי בכלכלה גלובלית אין באמת מדינה עצמאית. אלו יתנו כדוגמא לטיעון זה את השפעות נגיף הקורונה. מחלה שהתפרצה בסין, הצליחה לשתק לאחר כחודשיים את כלכלת כל העולם כמעט. מכאן, שעצמאות בהיבט כלכלי קשה יותר להוכיח. אין באמת בעולמנו מדינה שהיא משק אוטרקי.

שני יסודות לעצמאות

ומה עם עצמאות בהיבטים אחרים? ובכן, ההיבט הכי חשוב ביישום המדיני שנקרא מדינת ישראל הוא האפשרות להיות יהודי בלי שירצחו אותך בגלל שאתה יהודי. לשם כך הקימה מדינת ישראל שני צירים מקבילים. ציר אחד, ותיק יותר מהעיסוק בגרעין, הוא צה"ל. על פי מדדים גלויים, מדובר בצבא החזק ביותר במזרח התיכון. עם זאת, בעידן הגלובלי, לא רק כסף ומוצרים עוברים בין מדינות, אלא גם ידע הנדסי ומדעי. על ציר הזמן, צה"ל יתקשה לשמור על יתרונו האיכותי (בהגה מקצועית QME) במזרח התיכון.

הציר השני הוא העיסוק בגרעין. העיסוק מנוהל על ידי הוועדה לאנרגיה אטומית. הנתונים לגבי פעילות זו חסויים בגלל שתי סיבות נראות לעין. ראשונה - הרצון בישראל להמנע ממירוץ גרעין במזרח התיכון. זאת השיגה ישראל לאורך השנים באמצעות שמירה על עמימות גרעינית ודוקטרינת בגין. משמעותה שהפוליטיקאים שותקים וצה"ל תוקף כל תכנית גרעין במזרח התיכון. שניה - הרצון להמנע מסנקצית אמרקאיות.

כפי שצה"ל עתיד להתקל בקשיים בשמירת יתרונו היחסי על ציר הזמן, כך גם הגרעין הישראלי צפוי לאבד את יתמותו על ציר הזמן. דוקטרינת בגין כשלה עם פקיסטן ואולי צפויה להכשל באיראן. טרם ברור מה סטטוס הפצצה האיראנית. בנוסף, מדינות כמו איחוד האמירויות הערביות, טורקיה, סעודיה, מצרים וירדן רוצות לבנות כורים למטרות ייצור חשמל. אמנם לא כורים המתאימים לייצור פלוטוניום לפצצה, אבל בכיוון. זה רק עניין של זמן.

הגלובליזציה של הידע והסחורות היא האויב המרכזי על העמימות, דוקטרינת בגין וה-QME של הצבא. עם זאת, שילוב שני צירים אלו, העיסוק בגרעין וצבא, כחבילה אסטרטגית, עתיד לספק מעטפת דואלית לשמירת עצמאותה של ישראל בעתיד הקרוב והרחוק. מלחמות "רגילות" יתנהלו על ידי הצבא, ומדינה שתחפוץ בהשמדת היהודים תתקל בתגובה הולמת.

לסיכום, עם או בלי אישור של העולם או מקורות זרים, מי שצריך, מניח, שישראל מחזיקה בפוטנציאל גרעיני. השילוב של שני צירים אלו - העיסוק בגרעין וצה"ל - כאמור, מאפשר את קיומו של אידיאל העצמאות היהודי בארץ ישראל. אידיאל המאפשר לכל יהודי שרוצה בכך לחיות במדינה משלו, בביטחון אישי. אמנם אין מדינת ישראל חפה מאלימות נגד יהודים, אך לעומת חלופה של חיים בגולה, מספקת המדינה הגנה בפני השמדת עם. זכות שלא הייתה לדורות קודמים.

הם היו מדברים עברית עם מבטא מזרח אירופאי, לבשו מכנסי חאקי עם חולצה לבנה ונראו כמו פקידים. אבל בזכות אותו קומץ - הבטיחו את שרידות המדינה לנצח. קראו להם בשמות שהיום לא מקשטים כיכרות ורחובות - וחבל. אז תודה לג'נקה, מוניה, מאנס וארנסט. בזכותכם אני כאן - ובזכותכם נשאר לתמיד. ועל כך תודתי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית