מטוס קורנס 622 של טייסת 201 חוזר הביתה

בימים אלו שב פנטום 622 הביתה, לטייסת 201, שכינויה "האחת", ומצא לו מקום של כבוד סמוך לפינת הזיכרון בבסיס רמון שבדרום הרחוק, בסיס טייסת 201, שכיום כולה מטוסי 'סופה'  F16I

צילום מסך: https://youtu.be/3tsXeHe4uj4

בשנת 1970 הפיל סא"ל שמואל חץ ז"ל, אחד הטייסים האגדיים של חיל האוויר ומפקד טייסת 201, מטוס מצרי, כשהוא מטיס מטוס פנטום ('קורנס') מספר זנב 622. סא"ל חץ נספה במלחמת ההתשה מעל תעלת סואץ. מטוס הפנטום מספר 622 נדד מבסיס לבסיס, חצור, תל נוף, מוזיאון חיל האוויר בחצרים, שם הונח באחת הפינות מוזנח, מתפרק.

בימים אלו שב פנטום 622 הביתה, לטייסת 201, שכינויה "האחת", ומצא לו מקום של כבוד סמוך לפינת הזיכרון בבסיס רמון שבדרום הרחוק, בסיס טייסת 201, שכיום כולה מטוסי 'סופה'  F16I. פנטומים כבר אין בחיל האוויר, ומפקד טייסת 201 דהיום סא"ל ש. לא זכה להטיס קורנסים, אבל הוא גא במאמץ העצום שנעשה במשך כשנה וחצי כדי להעלות את פנטום 622 מנבכי החצר האחורית של מוזיאון חיל האוויר ולהציבו, כשהוא מורכב וצבוע "כמו חדש", מול הצעירים, ציוותי קרקע ואוויר של ימינו.

"כי אני מאמין ששורשים באדמה מאפשרים לעץ לגדול יציב. היה לי חשוב שיביאו לבסיס הטייסת את המטוס, שהוא לא רק ברזל אלא מסמל עבר ומורשת של חיל האוויר". טייסת 201 חגגה  השנה יום הולדת 50 ומפקדה משוכנע כי "בני 17 ובני 22 רואים היום את הפנטום הוותיק וזה חיבור בין עבר, הווה ועתיד". לקראת יום הזיכרון לחללי צה"ל נשלחו למשפחות השכולות צילומים של המטוס שחזר לטייסת.

רבים וטובים שותפו במבצע הגדול והמורכב להחזיר את הפנטום לבסיסו. עשו במלאכה ותיקי דור הפנטום, אנשי הטייסת של היום, מהנדסים ומכונאים, חברת תעבורה, שהעבירה את המטוס בנסיעה מחצרים שליד באר שבע ועד רמון, משטרה ששמרה על הכבישים. יעקב סלע היה הקצין הטכני של טייסת 201, והוא בן דור הפנטומים:  "קיבלנו תמיכה מלאה של מח"א אלוף עמיקם נורקין ושל מפקד הטייסת ש. מתנדבים ייצרו כלים וחלקים של פנטומים, חלקים שנגרטו  כי המטוסים לא טסים משנת 1997. המטוס היה במצב נורא, בוץ ולכלוך בקוקפיט. עץ צמח לו בגוף המטוס, הצמיגים ריקים מאוויר. חיל הנדסה סייע, מפעל רמתא של התעשיה האווירית בבאר שבע, הגף הטכני בטייסת נרתמו. הרכבנו על המטוס חימוש כמו אז, כשטס. את כל זה עשו ותיקי דור הקורנס וצעירים שמכירים מטוס  F-16  ונרתמו לחידוש הישן למען המורשת". 

ניצלנו את ההזדמנות ושאלנו את מפקד טייסת 201 סא"ל ש. כיצד 'מסתדרת' טייסת מטוסי 'סופה' בימי קורונה: "ממשיכים לשמור על השמים ועל הוראות משרד הבריאות. אנו מבודדים את עצמנו. כל טייסת מבודדת מהטייסות האחיות. לפני גיחה אין לחיצות יד בין הטייס לצוות הקרקע. בחדר התדריכים והתחקירים מקפידים על ריחוק. בכל יום עבודה חילקנו את הטייסת לשלוש קבוצות שלא נפגשות ביניהן. כל דת"ק מתנהל כמו יחידה סגורה, אין יוצא ואין בא. טייס מגיע ברכב למטוס לקראת גיחה עם כפפות ומסכה, מסיר רק בתוך הקוקפיט. המכונאי מוגן, קושר את הטייס ומסתלק. אנו מצליחים לבצע כמעט 100 אחוז של התכניות. שיכון המשפחות בבסיס הטייסת ברמון מבודד לגמרי, לפי ההוראות. יש יתרון לכך שבסיס רמון מרוחק".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית