מאריכים חיים של כלי טיס

לא משנה אם מדובר במטוס F-15, מסוק אפאצ'י או כטמ"ם – רוב כלי הטיס של חיל האוויר יגיעו לטיפול ביא"א 22. טכנאים וטכנאיות צעירים, לצד מהנדסים ומהנדסות ותיקים ומנוסים אחראים על הטיפול בכלי הטיס. הצצה למוסך המתקדם של חיל האוויר בתל נוף

צילום: עמית אגרונוב. אתר חיל האוויר

המבלים במתחם המסעדות והבילויים שרונה במרכז תל אביב לא מעלים על דעתם כי במתחם זה, בעמקי היקב שבנו הגרמנים הטמפלרים בשנת 1893, שכן בעבר הרחוק בית המלאכה הראשון של צה"ל ושל חיל האוויר לתיקון ולתחזוקת מטוסים. אנשי שירות האוויר של ההגנה, בתקופת טרום-צה"ל, התאמנו וטסו בשדה דב, ובסיס התחזוקה שלהם היה ביקב של הטמפלרים.

מהבריטים, שהיו בדרכם לעזוב את פלסטינה, נקנו 21 מטוסים, כולם מדגמי "אוסטר", מהם 20 חד-מנועיים ואחד דו-מנועי. המטוסים הועברו מבסיס חיל האוויר המלכותי הבריטי עקיר (לימים תל נוף) למרתף היין בשרונה לפירוק, הרכבה והשמשתם. כך נוצר הקשר הראשון בין תחזוקת כלי טיס של חיל האוויר עם בסיס תל נוף, שם שוכנת עד היום יחידת אחזקה אווירית 22, או בקיצור יא"א 22. אלא שהיום ממלאים את מקומם של ה"אוסטרים" העתיקים מטוסי "בז", "רעם" ו"צופית" ומסוקי "יסעור", "ינשוף", "פתן" ו"שרף", בנוסף לכטמ"מים.

זה סופו של כל מטוס

רוב כלי הטיס של חיל האוויר, מאוישים ובלתי מאוישים, יגיעו ביום מן הימים ליא"א 22, לטיפול דרג ד', דרגת הטיפול הגבוהה בתחזוקת כלי טיס, זו שאינה מבוצעת בבסיס הטייסת אלא בבסיס תחזוקה מרכזי, שבו מרוכז אוצר בלום של ידע טכני וטכנולוגי בכל רזי התעופה הצבאית. יא"א 22 מהווה מוקד ידע צה"לי בכמה תחומים ייחודיים. מדובר ביחידה שיצרני מטוסים עולמיים עתירי ניסיון ומוניטין באים לראות "איך עושים את זה אצלכם".

נסו למדוד מרחק של מאית מילימטר. אתם לא תצליחו, אבל איש היחידה אנדריי יודע למדוד מאית מ"מ בעזרת מכשיר לייזר. אנדריי, עולה חדש בעבר הרחוק, החל את שירותו ביא"א כטכנאי. היום הוא איש קבע, מהנדס מכונות ומתכונן לתואר שני בטכניון. אנו פוגשים אותו ליד גופו המפורק, כמעט עירום, של מסוק חיל האוויר. צריך לגלות שמא יש עיוותים בגוף המתכת של המסוק, וכדי למדוד מרחקים וזוויות דרושות מידות דיוק גבוהות מאוד. אנדריי ניצב ליד המסוק, מחזיק בידו כדור מתכתי שאותו הוא מעביר בעדינות על פני המתכת. מכשיר הלייזר ניצב ליד המסוק, שולח קרן לייזר אל הכדור וכך נמדדים מרחקים זעירים בלתי נראים לעין, והנתונים משודרים למחשב.

מטוטאל לוסט לטיסה

מפקד תחום הנדסה, סא"ל נ', מסביר כי טכנולוגיית מדידת הלייזר דרושה להרכבות מדויקות של חלקי מבנה. "אנו מייצרים מחדש חלקים ומרכיבים אותם בכלי הטיס, לפי הוראות היצרן. זו דוגמה לשילוב של מיומנות הנדסית וטכנאי עתיר ניסיון וידע עם ציוד מתקדם. שילוב של מהנדס, טכנאי מבנה, מבנאי מטוסים – זו חבורה שיודעת ומוסמכת לשפץ מטוס". סא"ל נ',, מהנדס אווירונאוטי בהכשרתו, מילא תפקידי מטה בתחומים הנדסיים שונים בחיל, כולל בכטמ"מים, שגם הם היום "פציינטים" של יא"א 22.

"תחומי העשייה שלנו ביחידה הם שיפוץ מכלולי מטוסים, השבחת כלי טיס וביקורות דרג ד'. ביחידה משרתים חיילות וחיילים בסדיר, אנשי קבע ומילואים. מטכנאים ועד דוקטורים. כלי הטיס שמגיעים אלינו הם מטוסי קרב, מסוקים וכטמ"מים, ולכלי הטיס האלה אנו עושים ביקורות דרג ד', שיקום פריטים וטיפול במטוסי תאונה", מסביר סא"ל נ'.

ביא"א 22 גאים במבצעי תיקון והחזרה "לחיים", לטיסה, של כלי טיס שעברו תאונות. כלי טיס שנפגע קשה עלול לשהות ביא"א חודשים ואף יותר, עד שיבוא יום ויגיע טייס ניסוי ממנ"ט, יבצע טיסת ניסוי, והמטוס ישוב לביתו, לטייסת שלו, בריא ושלם, כמו חדש. טיפול שלם ממצב של "טוטאל לוסט" עד מצב טיסה.

כך נעשה עם מטוס "בז", F-15 דו-מושבי, שנפגע קשה מפגיעת ציפור במנוע לפני כמה שנים. יתכן שמה שעשו למטוס הזה הוא חסר תקדים בעולם: בנו מטוס "בז" חדש מחלקים של שני מטוסים. מהנדסי וטכנאי יא"א לקחו מטוס "בז" חד-מושבי ש"הודמם" בבסיס בדרום, וחיברו אותו לחלק ממטוס ה"בז" הדו-מושבי שנפגע בתאונה. מפקד תחום מטוסים ביחידה, סא"ל א', סיפר על המבצע: "זה דרש התגייסות מרבית של ידע הנדסי, הרבה דמיון וידע טכני הנדסי, אבל יצרנו זמינות של מטוס קרב יקר. זו הייתה בהחלט תרומה לזמינות ולשימור הידע והיכולות ביחידה".

מ"סרטן" מטוסים ועד סדקים

סא"ל א' שירת כל ימיו במערך הטכני של חיל האוויר. הוא היה שוחר בבית הספר הטכני, שירת כטכנאי דרג א' בטייסות F-16, והוא בעל ניסיון טכני ופיקודי. "בתחום מטוסים ביא"א", הוא אומר לישראל דיפנס, "אנו מתמודדים עם כלי טיס חדשים וותיקים, ומרבים לעסוק בהארכת חייהם של כלי טיס, וזו תרומה חשובה למבצעיות של החיל. בינואר השנה סיימנו  תהליך הארכת חייו של מסוק 'שרף', אפאצ'י LONGBOW. ה'שרף' הראשון שהגיע אלינו היה בן 15 שנה. מכיוון שלפני כן טיפלנו במסוקי אפאצ'י הרגילים, מסוקי 'פתן', צברנו ניסיון. אלא שה'שרף' הוא מסוק הרבה יותר מורכב מה'פתן'. המשקל שונה, מערכות חימוש ואלקטרוניקה מתקדמות".

"ניגשנו ל'שרף' כאל כלי טיס חדש בשבילנו אבל ישן בגיל. לכן למדנו את הכלי, ערכנו מיפוי מבני-הנדסי, בדיאגנוזות גילינו אזורים עם ממצאי קורוזיה, וקורוזיה היא כידוע הסרטן של המתכות. גילינו סדקים במקומות קריטיים נושאי-עומס במסוק. בפרויקט כזה מגיעים עד שלד המסוק כדי לבצע בדיקות. החל מבדיקת ראייה בעין שמבצע טכנאי ותיק ובעל ניסיון רב, וכלה בבדיקות בעזרת ציוד משוכלל. עבודה כזו מבוצעת בשת"פ עם יצרן המסוק, ויחד אתו בונים תהליך שיפוץ הכולל פירוקים משמעותיים. מפרקים לגורמים חוצצים רבים בגוף המסוק. בתהליך ההרכבות המשימה היא כמובן להחזיר לכל חלק את החוזק המקורי שלו, כמו שיצא ממפעל הייצור", הוא מסביר.  

אולטרה-סאונד לכלי הטיס

”אנו מטפלים באהבה רבה במסוקי התובלה 'יסעור' שהם בני עשרות שנים, שהולכים ומתיישנים. עד שמדינת ישראל תרכוש מסוקי תובלה חדשים אנו מאפשרים את המשך טיסתם של ה'יסעורים'. המלאכה לא קלה מכיוון שרוב חלקי המסוק הישן הזה כבר אינם בנמצא בשוקי העולם. הפתרון: ביא"א מייצרים חלקים חדשים ל'יסעור'. יש ביחידה ידע בבדיקות שונות של חלקים ורכיבים, בדיקות אולטרה-סאונד, בדיקות רנטגן ובדיקות אל-הרס, כאלו שאינן הורסות את המבנה. לפעמים נעזרים בשיטות של הנדסה-לאחור,  (REVERSE ENGINEERING) כדי לשחזר מערכות ולבנותן מחדש", אומר סא"ל א'.    

במוסך המטוסים פגשנו "ינשוף" 741. סדק בקורה המרכזית, קבעו מומחי יא"א, עוד קורות סדוקות, עיוותים בגוף בגלל שנות הטיסה ומתארי הטיסה הקיצוניים והתובעניים המקובלים בחיל האוויר. בנוסף, במוסכים ניצבים כלי טיס בשלבי תחזוקה וטיפולים שונים: מסוק "שרף" 758, שהרוטור העילי הגדול שלו מפורק לגורמים; "שרף" 765 במצב קצת יותר טוב; מטוס F-15I ("רעם") 209 שסיים ביקורת דרג ד'. הוא כבר ניצב "חסר סבלנות" קרוב לשער היציאה של המוסך. עוד כמה עבודות והוא יהיה מוכן ומזומן לחזור הביתה, ממתין לטייס הניסוי ולטיסה לטייסת הבית.

מדגם ישן לחדיש ומתקדם

בפינת אחד המוסכים ניצב מטוס "בז" ישן שהוא אב-טיפוס של פרויקט מיוחד: שדרוג ושיפור של כל מערכות מטוס הקרב, כך שכאשר ייצא מיא"א הוא יהיה F-15 מודרני ומתקדם, "כמעט רעם", אומרים ביחידה. כך מעלים את רמת הביצועים של מטוס קרב ישן ומקדמים אותו ביא"א למטוס קרב חדש ומתקדם. הרבה יותר זול מאשר לקנות F-15 חדש, ופרויקט כזה מהווה אתגר טכני והנדסי לעושים במלאכה ביחידת האחזקה המרכזית.

מפקד תחום מטוסים, סא"ל א', מסביר: "היחידה הזאת היא כור היתוך של עם ישראל. אנו קולטים צעירים וצעירות חסרי כל רקע וידע טכני. יש ביניהם שסיימו תיכון במגמת ספרות והיסטוריה. בפרק זמן קצר ובתהליך מורכב מביאים אותו לשלב שהוא טכנאי יצרני. יש גם כאלו שמגיעים מבית הספר הטכני של חיל האוויר. חיילות ונגדות מבצעות ביחידה את כל סוגי הפעילויות. יש לי אזרחית ששירתה ביחידה כחיילת, נשארה בקבע, שירתה ביחידה 30 שנה. כיום היא סבתא וממשיכה לעבוד – חמ"מניקית על מטוסי F-16".

"יש לנו גם את פרויקט 'שחר כחול' להעסקת חרדים בתפקידים טכניים מגוונים. אזכיר אחד מהם, בחור חרדי למהדרין, שהוכשר כחשמלאי מטוסי 'בז' בתל נוף. הגיע אלינו ליא"א לניסיון, גילה יכולות מדהימות והתחייב לשירות ארוך טווח כמבנאי F-15 דרג ד'", אומר הקצין.  

חלקי חילוף תלת-ממד

תחום עיסוק חדש יחסית ביא"א 22 הוא כלי טיס בלתי מאוישים. אנשי היחידה מבצעים ביקורות וטיפולי דרג ד' בכטמ"מים, והדבר דורש התמחות בנושאי חומרים מרוכבים שמהם עשויים הכלים. כיום מגיעים טכנאי יא"א לטייסות הכטמ"מים לביצוע תחזוקה ובדיקות, אולם בונים יכולות ביחידה בתל נוף כדי שניתן יהיה לטפל ביסודיות בכל הכלים במערך הכטמ"ם. 

"יש ידע ביחידה בהדפסה תלת-ממדית, ואני יכול לבשר שיש כבר חלקי מטוסים שהודפסו אצלנו והם טסים. ביחידה יש מומחיות בנושא דס"ל, דלק מטוסים. טכנאים שלנו מבצעים בדיקות של כל כמות דלק שנכנסת לבסיס של החיל. כך גם חומרי סיכה, גריז, שמנים הידראוליים וצבעים. מסייעות בכך מעבדות יא"א בתחומי המטלורגיה והספקטו-מטריה"", מסביר סא"ל א'.

תורה חדשה ושמה "אדיר"

כחלק מהתוכנית העתידית ביא"א ייבנה האנגר מיוחד למטוסי "אדיר" F-35. שתי טייסות ה"אדיר" נמצאות בבסיס נבטים. המטוסים כולם חדשים ועדיין לא הגיע תורם לטיפולי דרג ד', מה גם שתחזוקת מטוסים חמקניים היא תורה חדשה ומורכבת. כידוע, האמריקנים הקימו מערך עולמי של תחזוקת מטוסי F-35 בכמה אתרים בעולם בגלל שיטות התחזוקה הייחודיות למטוס. הטיפול בגוף המטוס, הצבוע בעשרות שכבות צבע המעניקות לו את תכונת החמקנות, דורש מיומנויות מיוחדות. ישראל מנהלת מו"מ עם האמריקנים עקב הדרישה הישראלית לתחזוקה עצמאית למטוסי F-35.

במהלך הביקור שלנו שמענו פרטים מאלפים על היכולות הטכניות ביחידת האחזקה יא"א, אך שני הקצינים, מפקד תחום מטוסים ומפקד תחום הנדסה, מדגישים את מרכזיותו של תחום כוח האדם האיכותי והמקצועי ביחידה - אוכלוסיית היחידה מגוונת ביותר. חיילי סדיר שהתגייסו אתמול עובדים יחד עם אזרחים עובדי צה"ל המשרתים ביחידה 20 ו-30 שנה,. בעלי עשרות שנות ניסיון מקצועי, לצד טירוני מקצוע שזה עתה ראו לראשונה מברג ומטוס. מדובר בשילוב דורות של צעירים וותיקים שאין הרבה כמוהו בצה"ל. רמות התחזוקה והזמינות של מטוסי חיל האוויר הן גבוהות, ויחידת האחזקה המרכזית תורמת תרומות משמעותיות ומבצעיות.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית