דו"ח: היקף השקעות ההון סיכון במגמת ירידה ברבעון הראשון של השנה

דו"ח של אתר crunchbase מנתח נתוני השקעות הון סיכון לרבעון הראשון של 2020 לעומת רבעונים קודמים וחושף ירידה בהיקף ההשקעות בכל שלבי הגיוס. "חברות סטארט-אפ בתחומי הניידות, נסיעות, אירוח ושאר המגזרים לאורך 'המייל האחרון' ראו כי השווקים שלהם נמחקו בין לילה", כותבים בפרסום

באופן כרונולוגי, הרבעון הראשון של 2020 החל לפני קצת יותר משלושה חודשים. אבל פסיכולוגית, זה מרגיש כמו לפני חיים שלמים. השנה החדשה התפתחה עם ציפיות להשקעה בסטארט-אפ ברוב העולם. "כעת, הקונצנזוס הוא שאנו עומדים בירידה ממושכת", טוענים בפרסום של crunchbase .

בשנתיים האחרונות חווה שוק ההשקעות מגמת ירידה. לפי הפרסום, 2018 הייתה שנת השיא בהשקעות גלובליות, כאשר 2019 הייתה השנייה בגובהה ביותר עבור דולרים שהושקעו בסטארט-אפים בעשור האחרון. במהלך השנה שעברה, סין נסוגה משמעותית, ארה"ב ירדה קצת, אירופה צמחה וגם ההשקעה של אמריקה הלטינית עלתה. "על רקע זה של ירידה בסכומי המימון ב -24 החודשים האחרונים - עם למעלה מ- 25,000 חברות סטארט-אפ הממומנות מדי שנה - אנו עומדים בפני הירידה הגדולה ביותר מאז המשבר הפיננסי של 2008", טוענים בפרסום.

לפי חישוב האתר ישנן 5,000 עד 7,000 חברות סטארט-אפ ברבעון התלויות במימון לצורך פעילות עסקית. חברות סטארט-אפ בתחומי הניידות, נסיעות, אירוח ושאר המגזרים לאורך 'המייל האחרון' ראו כי השווקים שלהם נמחקו בין לילה בגלל הקורונה. "ברבעון הראשון התחלנו לראות כי סכומי ההשקעה הגלובליים יורדים, עם מגמות ברורות באזורים שונים על בסיס תזמון התפשטות הקורונה (COVID-19)", לפי הפרסום.

"עבור סין אנו מזהים האטה מואצת ברבעון הראשון של 2020. אירופה רשמה ירידה איטית יותר, וארה"ב וקנדה הציגו צמיחה ברבעון הרביעי של שנה שעברה, אך פחות משנה לשנה. עסקות רבות שהוכרזו בשבועות האחרונים של חודש מרץ - מאז נחקקו תקנות הסגר החברתי בארצות הברית, קנדה ואירופה - נדונו באקלים השקעה שונה."

Crunchbase מנתה 7,600 סבבי השקעה ברבעון הראשון של 2020, ירידה של כחמישה אחוזים מהרבעון האחרון וירידה שנתית של ארבעה אחוזים. מאז הרבעון הראשון של 2018, סך היקפי ההשקעה ברבעון היה צפוי להיות מעל 7,000 סיבובים והגיע לשיא של בערך 8,500 ברבעון השני של 2019. זה מה שהופך 7,600 סיבובים לספירה הנמוכה ביותר בחמשת הרבעונים האחרונים.

לפי ספירה של Crunchbase הושקע ברחבי העולם ברבעון הראשון של 2020 סכום של 63.8 מיליארד דולר, ירדה של 17 אחוזים מהרבעון האחרון, וירידה שנתית של שמונה אחוזים. "זה צפוי להיות הסכום הנמוך ביותר במשך השנתיים האחרונות במימון הון-סיכון, כאשר השיא קרה ברבעון הרביעי של 2018 ועמד על 83.6 מיליארד דולר", נכתב בפרסום.

עוד עולה מהפרסום כי כ -3.3 מיליארד דולר הושקעו ב -4,896 עסקאות ברבעון הראשון של 2020 בעסקאות בשלב סיד. סיבובי שלב סיד כוללים קרנות ייעודיות ואנג'לים. זה מייצג את הסכום הנמוך ביותר שהושקע בסבבי שלב הסיד בשנתיים האחרונות, כאשר הירידה הגדולה ביותר עמדה על 27 אחוזים שהושקעו ברבעון הרביעי של 2019.

עסקאות בשלב מוקדם כוללות סבבי סדרה A ו- B ותערובת של סיבובי מיזמים שלא נחשפו מתחת לסכום מסוים. Crunchbase סיכמה 22.3 מיליארד דולר בסכום של 2,170 עסקאות ברבעון הראשון בעסקאות אלו. גם מספרים אלו מעידים על ירידה מרבעון לרבעון. ברבעון האחרון הייתה ירידה של 23 אחוזים, מה שמסמן את הרבעון הנמוך ביותר שנרשם מאז הרבעון הרביעי של 2017.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית