איירבוס ביצעה תדלוק אווירי אוטומטי ראשון של מטוס קרב F-16

טיסת הבכורה של מערך התדלוק האוטומטי התקיימה מעל האוקיאנוס האטלנטי כאשר מערך התדלוק (A3R) הוא חלק מתכנית גדולה לייצור מטוס תדלוק אווירי ייעודי A330 MRTT. "תהליך התדלוק אינו מצריך תוספת ציוד או מכשור במטוס המתדלק", אומרים בחברה

www.airbus.com

הקונסורציום האירופי איירבוס הציג לראשונה יכולת תדלוק אווירי אוטומטי באמצעות צינור תדלוק BOOM. טיסת הבכורה של מערך התדלוק האוטומטי התקיימה מעל האוקיאנוס האטלנטי, כאשר מטוס תדלוק של איירבוס תדלק אוטומטית מטוס קרב F-16  של חיל האוויר של פורטוגל. 

איירבוס מוסרת כי מערך התדלוק (A3R) הוא חלק מתכנית גדולה לייצור מטוס תדלוק אווירי ייעודי A330 MRTT. מערך התדלוק עצמו כבר צבר 45 שעות טיסה ו-120 תדלוקים 'יבשים' של מטוסי F-16, שבהם נוסו כל חלקי מעטפת התדלוק האווירי. הליכי האישור והרישיון הרשמיים של המערכת ייחלו בשנה הבאה.

דידייה פלנטקוסט, ראש פרוייקט התדלוק האוטומטי באיירבוס, מסר כי הניסויים המוצלחים מעידים על יכולת מוכחת. תהליך התדלוק אינו מצריך תוספת ציוד או מכשור במטוס המתדלק, רמת בטיחות הטיסה היא גבוהה, והפרוייקט כולו מבטיח תרומה לשמירה על עליונות אווירית של חיל האוויר המשתמש. 

באיירבוס מסבירים את התהליך, שהוא למעשה דומה לתדלוק אווירי ידני: צוות מטוס התדלוק מפעיל את מערך התדלוק A3R, וזה מכוון אוטומטית את צינור התדלוק אל פתח הדלק במטוס המקבל בדיוק של לא יותר משני סנטימטרים. המערך שומר על מרחק קבוע ויציב בין שני המטוסים, המתדלק והמקבל, ובתום העברת הדלק המערך מנתק אוטומטית את צינור התדלוק, שהוא טלסקופי ומתקפל. לצוותי שני כלי הטיס לא נותר אלא לעקוב ולנטר את התהליך כולו.


 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית