בגלל הקורונה: התפרצויות אלימות בבתי כלא בעולם

מאמר זה סוקר את השפעת האירועים האחרונים במלחמה העולמית נגד הקורונה על מערכות כליאה במדינות שונות. המהומות הגואות בבתי הכלא באיראן, התפרצות אלימה בבית סוהר ברוסיה, בתימן מתכוננים להשלכות הנגיף ומה קורה בזירה הפלסטינית. מיוחד

Investigative Committee of Russia/Handout via REUTERS

מאמר זה סוקר את השפעת האירועים האחרונים במלחמה העולמית נגד הקורונה על מערכות כליאה במדינות שונות. המהומות הגואות בבתי הכלא באיראן, התפרצות אלימה בבית סוהר ברוסיה, בתימן מתכוננים להשלכות הנגיף.

המהומות באיראן

משטר האייתולות עומד בפני אחד המבחנים המשמעותיים ביותר מאז המהפכה האיסלמית בשנות ה-70 של המאה הקודמת. משבר הקורונה הכה קשות באוכלוסייה ועד כה גבה את חייהם של אלפים. רבבות חלו וניכר כי מוקד ההתפרצות הקשה ביותר היה בבתי הכלא. איראן אומנם שחררה עשרות אלפי אסירים בשלהי ההתמודדות עם וירוס הקטלני אך, ספק אם המהלך הביא לתוצאה המקווה בקרב מקבלי ההחלטות.

בעוד הציבור האיראני קורס גם כך תחת הסנקציות הכלכליות בשל התעקשות המשטר לחתור לפצצה גרעינית, מגיח וירוס הקורונה ומרסק עוד יותר את הכלכלה הרעועה במדינה. דיווחים על עוני, אלימות, ביזה והפגנות נגד המשטר מגיעים מבעד לטבעת המהודקת שמפעיל המשטר על האינטרנט ועל התקשורת. בתוך כך, דיווחים על מהומות בבתי הכלא במדינה מגיעים אלינו גם השבוע. המרד שפרץ בקרב האסירים ממשיך ועמו אירועי הפרות סדר המוניות.

מספר המוקדים מגיע לשמונה עם  בית הכלא בעיר אבאדאן. הצתות ושריפות תאים, תקיפות סגל ואירועי הפרות סדר קשים ממשיכים ונרשמים סביב מחאתם של האסירים בבתי הכלא באיראן. המשטר האיראני אינו חוסך שבטו מהאסירים וכך מניין הפצועים וההרוגים עולה בקצב גבוה.

תימן נכנסה למשחק

קצב ההתפשטות של המגיפה עולמית אינו פוסח גם על מדינות עולם שלישי כתימן. בין לחימה של החוט'ים בהכוונת האיראנים לבין העוני והשסע במדינה שטרם החלימה מאירועי ה"אביב הערבי", מגיח לו נגיף הקורונה משום מקום ופוגע גם בה. כמובן שאין לצפות שנתונים אמינים על כמות הנדבקים וקצב ההדבקה יגיעו במהרה מתימן, אך, סממנים של התייחסות לנגיף כבר מתקבלים במדינה וברשתות החברתיות הערביות.

כך מחליט השלטון על שחרור 800 אסירים מבתי הכלא על מנת לבצע ריווח ולמנוע ככל שניתן התפרצות של מוקדי הנגיף כפי שהתרחש באיראן ובמדינות נוספות. ניכר כי העולם הערבי מבין היטב את  הסכנה כפי שכבר תוצאותיה מורגשים במדינות מסוימות כגון איראן. ממדי הרעב והעוני בתימן הם מבין החמורים ביותר בעולם עוד טרם ההתמודדות עם נגיף הקורונה. המדינה מובילה בנתון אכזרי של הכמות הגבוהה ביותר מבחינת תת תזונה בקרב ילדים בעולם. איך יתמודדו עם אתגרי הקורונה, כיצד יצליחו להשיג אמצעי מיגון וציוד רפואי מספק במדינה שגם כך אינה עומדת ברף המינימאלי? בכלל לא ברור.

התפרצות אלימה ועלומה ברוסיה

התפרצות אלימה וקשה נרשמה בימים האחרונים בבית הכלא שבעיר אירקוטסק שברוסיה. ממה שניתן להבין על פי הדיווחים שמגיחים ממוקד האירוע, מעל 300 פצועים קשה בהפרות סדר המוניות בבית הכלא בקרב האסירים וסוהרים. נזק קשה לרכוש, הצתות ושריפות תאים ופגיעה בחיי אדם. כל אילו התרחשו בבית הכלא.על פי דיווחים תקשורתיים זרים, האסירים טוענים שאחד האסירים הוכה קשות על ידי הסוהרים. על פי דיווחים רשמיים מהרשויות נמסר כי אחד האסירים תקף איש סגל ואירועים הם במחאה של האסירים על התגובה.

הסיבה האמיתית אינה ברורה בשלב זה ויש להניח כי לא תדווח גם בהמשך על ידי הרשויות. מאות אנשי הכוחות המיוחדים הוזרמו לטיפול באירועי הפרות סדר בבית הכלא כבר ב-09.04.2020 מתוך כוונה להשתלט על האירוע. דובר שירות בתי הכלא הרוסי בעיר מסר כי "האירוע בשליטה". דיווחים מצולמים המגיעים לתקשורת העולמית הנם קשים ומצביעים על מאות נפגעים ועל טענות של האסירים על כך שהם "נרצחים" בידי הרשויות.

לאור הביקורת אפשרו הרשויות את הכנסת נציגי זכויות האזרח לתוך הכלא. אם קיים קשר ישיר למגפת הקורונה והאם האירוע פרץ סביב מחאת האסירים על היות בתי הכלא "מתחם הדבקה" המוני לא ניתן לדעת בשלב זה. אין ספק שבמסגרת תרחישי הקיצון לאור התפשטות המגפה העולמית מצטרפת רוסיה לעוד מדינות רבות בהן פורצות מהומות אלימות בבתי הכלא בתקופה זו. בינתיים וועדת חקירה לחקירת נסיבות האירוע החלה לפעול.

סיוע אירופאי לרשות הפלסטינית

על פי הדיווחים הרשמיים בעזה נרשמו עד כה שני מקרים בלבד של נדבקים בקורונה, בעוד שבגדה מדווחים 261 מקרים של הדבקות ועוד שני מקרי מוות. בפתח חג הרמאדן הקרב ובא, גובר החשש בקרב הנהגת הרשות והנהגת החמא"ס מקריסה טוטאלית של מנגנוני הרפואה ובתי החולים הרעועים גם כך בימי שגרה. הרשות מפעילה את המנגנונים האזרחיים ומנגנוני הביטחון לפריסת מחסומים למניעת תנועה ומטילה הסגר על מרחבים שלמים בגדה.

כך גם עוסקים בחיטוי מקומות ציבוריים לאור רמת הצפיפות הגבוהה ביותר בערים ובמחנות הפליטים. משרד הבריאות הפלסטיני מדווח על ביצוע 1000 בדיקות לאיתור חולים בקרב האוכלוסייה עד כה. בעזה ממשיך ומאיים מנהיג חמא"ס יחיא סנואר שאם ישראל לא תפתח הסגר ותאפשר הזרמת ציוד רפואי ומזון ממצרים ואירופה יפעל הארגון להפרת השקט מול ישראל. כך או כך, ברקע דיווחים על מגעים לעסקת החלפת שבויים הנרקמת בין ישראל לחמא"ס באמצעות מתווכים. לא ניתן לצפות את אשר יתרחש במסגרת זו, מה שבטוח הוא שהתפוצצות המשא ומתן יכול שתביא לסבב הסלמה קשה ברקע התמודדות עם הקורונה. הסלמה שאף צד אינו מעוניין בה. באיחוד האירופאי הצהירו כי יעבירו 55 מיליון אירו לסיוע לרשות לטובת התמודדות עם המגפה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית