גרמניה מסרה את הצוללת השלישית לצי המצרי

הפעלת הצוללות הגרמניות על ידי הצי המצרי מהווה שדרוג משמעותי של יכולות הלחימה התת-מימית של מצרים, המפעילה את הצוללות בים האדום ובים התיכון

תמונה: thyssenkrupp-marinesystems

ב-9 לאפריל 2020, תוך כדי ההתמודדות מול התפשטות נגיף הקורונה, מסרו מספנות ThyssenKrupp הגרמניות את הצוללת השלישית מתוך ארבע לצי המצרי. תוך שהם מקפידים על כללי בטיחות למניעת התפשטות נגיף הקורונה, נערך במספנות הגרמניות טקס מסירה צנוע, בהשתתפות צוות הצוללת המצרי וצוות מצומצם מהמספנה בלבד. 

מסירת הצוללת לצי המצרי בוצעה על פי לוח הזמנים שתוכנן למרות המצב בגרמניה. עד כה נמסרו לצי המצרי שתי צוללות, האחת ב- 12/2016 והשנייה ב- 8/2017. צוללת רביעית צפויה להימסר לצי המצרי במהלך 2020. שתי הצוללות שנמסרו פעילות מבצעית ושולבו זה מכבר במערך הצוללות של הצי המצרי. 

יחד עם זאת בוחן הצי המצרי רכש של שתי צוללות נוספות מדגם זה, כך שצי הצוללות שלו יעמוד על שמונה צוללות מבצעיות (יחד עם עוד ארבע צוללות רומיאו סיניות, אשר עברו בשנים האחרונות שדרוג משמעותי על ידי ארצות הברית באמצעות כספי הסיוע האמריקאיים). 

המספנות הגרמניות בנו כבר למעלה מ- 60 צוללת מדגם U-209/1400, המשרתות בציים שונים בעולם. צוללות אלו באורך של כ- 62 מטרים, בדחי של כ- 1500 טון ומופעלות על ידי צוות של כשלושים איש. לצוללות טווח פעולה של כ- 11,000 מייל ימי. הצוללות המצרים מצוידות בטילים אמריקאיים נגד כלי שיט מדגם Harpoon, טורפדו גרמני מתקדם ויכולת הטלת מיקוש

הפעלת הצוללות הגרמניות על ידי הצי המצרי מהווה שדרוג משמעותי של יכולות הלחימה התת-מימית של מצרים, המפעילה את הצוללות בים האדום ובים התיכון. מצרים מתמודדת בתקופה האחרונה מול שתי מערכות בים התיכון ובים האדום. בים האדום מתמודדות מצרים מול ארגון הטרור בתימן, החות'ים, הפועלים כפרוקסי של איראן, הדואגת לציודו ולאימונו של הארגון. הארגון בשנים האחרונות הצליח לפגוע בכלי שיט מצריים וסעודיים בים האדום ובמצרי באב אל-מנדב. 

בים התיכון מתמודדת מצרים מול מתיחות הולכת וגוברת מול טורקיה, על רקע ניסיונותיה של טורקיה לקבוע את גבולות המים הכלכליים בים התיכון על פי אינטרסיה מחד, ומאידך ניסיונותיה של טורקיה לקבוע את הטון על השליטה בלוב. ברקע איום ארגוני הטרור בלוב, תימן וסודאן והאיום הטורקי, ניצבים מול מצרים האיום הימי מאיראן (ההולכת ומפתחת את חיל הים שלה למשימות אסטרטגיות בטווחים רחוקים מחופיה), ובמבט עתידי-פוטנציאלי איום מלחמה מול ישראל.

מול האיומים הקיימים, המתהווים והפוטנציאליים הרי שהפעלתן של הצוללות החדשות מגרמניה מעניקות לצי המצרי יכולות תקיפה מודרניות ומתקדמות של לוחמת שטח ולוחמה תת מימית, יכולות איסוף מודיעין, מיקוש נמלים ונתיבי שיט חיוניים וביצוע פעולות קומנדו במקומות מרוחקים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית