על רק המתיחות בין ארה"ב וסין: ניסוי שיגור טילים של הצי האמריקאי באזור הפיליפינים

ארה"ב מבצעת תרגילי שיגור טילים בים הפיליפינים. התרגיל האמריקאי בוצע כשבוע לאחר שהצי הסיני ביצע באותו אזור ניסוי ירי טילי ים מתקדמים, שפיתוחם הסתיים לאחרונה בסין

U.S. Navy Video by Ensign Samuel Hardgrove

על רקע המתיחות הצבאית והכלכלית שבין ארצות הברית וסין, לרבות האשמות הולכות וגוברות בארצות הברית כנגד סין בנושא הפצת וירוס הקורונה, ביצע צי ארצות הברית בשלהי מרץ 2020  תרגיל ירי טילים חריג באזור הפיליפיניים.

התרגיל האמריקאי בוצע כשבוע לאחר שהצי הסיני ביצע באותו אזור ניסוי ירי טילי ים מתקדמים, שפיתוחם הסתיים לאחרונה בסין. בתרגיל הצי האמריקאי השתתפו מספר ספינות מהצי השביעי, אשר ביצעו ירי של חמישה טילי הגנה אווירית (נגד מטוסים/טילים) מדגם Standard SM2. 

במסגרת התרגיל פרסם הצי האמריקאי כי הוא בוצע על מנת להדגים את יכולת ההגנה של הצי כנגד הטילים הבליסטיים נגד כלי שיט מדגם DF-21D, אשר פותחו על ידי סין והוכרזו כמבצעיים. הטילים מדגם DF-21D הם טילים בליסטיים לטווח של כ- 4000 ק"מ, אשר פותחו בסין, אשר נועדו להשמיד נושאות המטוסים האמריקאיות, רחוק מחופי סין. 

פיתוח הטילים הבליסטיים מתבסס על התפיסה האסטרטגית הסינית של מניעת גישה בים, לפיה נדרש למנוע מארצות הברית יכולת תמרון ויכולת אש בטווחים רחוקים מהחוף הסיני. הפגיעה בנושאות המטוסים האמריקאיות, לפי התפיסה הסינית, תמנע מארצות הברית להגיע לעליונות אווירית ולעליונות ימית בים סין הדרומית, ותאפשר לסינים לשלוט במרחבי הים. 

בנוסף, פורסם על ידי הצי האמריקאי שמטרת קיומו של התרגיל הייתה על מנת להצביע על מחויבותה של ארצות הברית להגן על בנות בריתה באזור ים סין הדרומי (ויאטנם, הפיליפינים ומדינות נוספות) מול האיום סין. שני התרגילים שבוצעו על ידי הצי הסיני והצי האמריקאי הינם חריגים בהיקפם, בתזמונם ובמיקום הגיאוגרפי בו בוצעו, ומצביעים על המתיחות הצבאית הקיימת באזור בין המדינות, מתיחות של פחתה למרות המאבק בנגיף הקורונה במדינות אלו ובעולם כולו.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית