משבר הקורונה בעיני מנכ"לי היי-טק

שאלנו מנכ"לים של חברות סייבר והיי-טק איך משבר הקורונה משפיע עליהם. התשובות בכתבה

bigstockphoto

משבר הקורונה תפס את שוק ההיי-טק, והסייבר כנגזרת שלו, בהפתעה. שווקי ארה"ב, אירופה ואסיה נכנסו להאטה, וערוצי הייצוא קפאו. מאידך, ארגונים עוברים לעבודה מהבית ומייצרים ביקוש למוצרים רלוונטים לתקופה. כיצד משבר הקורונה משפיע על חברות היי-טק? שאלנו. אלו התשובות.

אופיר אבקסיס, מנכ"ל Group TeraSky

"כמי שמתמחים בפתרונות מתקדמים לסביבות ענן, משבר הקורונה המחיש קודם כל לנו כארגון, עד כמה אנו מוכנים להתמודדות עם סיכוני פגיעה ברצף העסקי, כך שבחוויה שלנו, כמעט כלום לא השתנה ביכולת להמשיך לעבוד וגם לסייע ללקוחות שלנו בשליטה מרחוק.

"יש ללא ספק האטה משמעותית בשוק, המקומי והגלובלי. יחד עם זאת, אנו סבורים שמשבר הקורונה הביא עמו דווקא הבנה רחבה יותר בשוק, לגבי הקריטיות של המשכיות עסקית לארגון אשר נדרש לשמור על תפקוד שוטף של עובדים ומתן שירות ללקוחות. מבחינה זו אנו מעריכים שכל מה שנמצא כעת בפרופיל נמוך יותר, מסיבות אובייקטיביות הקשורות להלם שהמשק נכנס אליו, יתאושש מהר עם חזרה לשגרת עבודה.

"אנו נמצאים בקשר שוטף עם העובדים מדי יום, וממשיכים לנהל שגרת עבודה מותאמת למצב. מרבית העבודה מול הלקוחות ובינינו נעשית מרחוק ורק אם יש חובת הגעה למשרדים, ננקטים כל האמצעים להבטחת בריאות העובד."

ד"ר אורן איתן, מנכ"ל חברת odix הישראלי

"כחברת סייבר טכנולוגית, כל עובדי odix ערוכים לעבודה מהבית. ביצענו התאמות לעבודה במציאות החדשה, כשנסיעות לחו"ל, כנסים ופגישות אישיות בוטלו וכעת העבודה מתבצעת בצורה מקוונת, בשיא המרץ ובצורה יעילה. אחד העובדים שלנו מהסניף הניו-יורקי אובחן כחולה בקורונה, אך לשמחתי הוא כבר החלים.

"אנו ממשיכים לפתח את החדשנות במוצרים שלנו, שזוכים בימים אלה לביקוש רב, ומתמקדים בחיזוק הקשר עם השותפים והלקוחות שלנו. אנו מבינים את הסיטואציה והצרכים הייחודיים של לקוחותינו בימים אלה, וערוכים בצורה מיטבית להעניק להם את השירות הנדרש ולסייע בהגנה על מערכות המחשוב שלהם מפני מתקפות מבוססות קבצים".

ישראל גרוס מייסד שותף בחברת L7 Defense

"עיקר הפגיעה כיום היא בעסקאות שנדחות לתאריך לא ידוע והאתגר השיווקי בפנייה ללקוחות חדשים, אנחנו ממוקדים בדאגה ללקוחות קיימים עם תחזוקה שוטפת והטמעה של פתרונות נוספים."

ניצן כהן, מנכ"ל FORCEPOINT, ישראל

"חברת Forcepoint הפועלת בתחום ה- Cyber Security וה- Data Protection הינה חברה גלובלית עם תוכניות עדכניות להמשכיות עסקית ועובדה מהבית. תוכניות אלו נבחנו והופעלו בהצלחה במהלך השבועות האחרונים. צלחנו את האתגר כאשר רוב מוחלט מעובדי החברה עברו לעבודה מהבית בארץ ובעולם. אנחנו יכולים לציין בגאווה ש- Road map הפיתוח לא השופע, כנ"ל מערך התמיכה. בנוסף, חברת Forcepoint ממשיכה את מאמצי הגיוס ומגדילה את מחלקת הפיתוח וה- QA בישראל בעשרות תקנים נוספים.

"מבחינת השפעה עסקית בישראל - החברה הצליחה לסגור רבעון ראשון מוצלח מאוד כאשר השפעות וירוס הקורונה עדיין לא באה לידי ביטוי. מבחינת שינוי המגמה לרבעונים הקרובים אנו רואים שני וקטורים הפועלים באופן הפוך האחד לשני: כחברה הפועלת בתחום ה- Cyber Security אנחנו מגיבים לצרכי לקוחות במסגרת המעבר לעבודה מהבית. אנו רואים גידול אקספוננציאלי בדרישה להגנה על גלישה ממחשבי חברה ניידים, הגנה על תשתיות VDI בענן, הפעלת DLP (מניעת דלף מידע) על מחשבי חברה ניידים, חיזוק ההגנה על שירותי ענן (הן בהיבטי סייבר והן בהיבטי דלף מידע).

"מעבר לתגובה המיידית, חברות מתחילות לעדכן את תוכנית אבטחת המידע שלהם לטווח הבינוני/ארוך באופן מערכתי ובהתאם לרגולציות בתחום. בנוסף לצרוך ב"המשכיות עסקית" חברות מגלות את היתרונות שבעבודה מהבית. כך שבעצם המשבר יוצר עבורנו הזדמנות עסקית מעניינת ביותר. האטה/הקפאה ביישום פרויקטי IT בתחום ה- Digital transformation (כגון מעבר לשירותי ענן). פרויקטים אלו מהווים מנוע צמיחה חשוב בתחום ה- Cyber Security. בתקווה שבמרבית המקרים יהיה מדובר בעיכוב בלבד כך שההשפעה על ביצועי 2020 תהיה נסבלת."

דורון דודסון, מייסד SecBI

"חברת SecBI, מפתחת ומוכרת פתרונות לזיהוי ותגובה אוטומטי של התקפות סייבר, SecBI XDR. המוצר מתבסס על אלגוריתמים שמתעדכנים אוטומטית לפי שינויי ההתנהגות בארגון. משום כך, המערכות המותקנות אצל לקוחותינו התעדכנו בשינוי התנהגותי של יום העבודה מהבית, שינויי כתובות IP, מיקומים, שעות, מכשירים, ובעיקר ההתנהגות עצמה ועוד.

"במקביל לווידוא עבודה תקינה של המערכות המותקנות (בענן ובאתרי הלקוח), עיקר הדאגה של הנהלת החברה הייתה בריאות העובדים, והמשכיות הפיתוח וההתנהלות העסקית.  החברה ממוקמת במתחם השיתופי המיקסר בגני התערוכה, וברגע שהגיעו המגבלות על 10 עובדים, מכוון שלא ניתן לדעת כמה עובדים יהיו במתחם השיתופי, עברנו לעבודה מלאה מהבית. בחצי השני של פברואר, אחד העובדים שחזר מאיטליה היה בבידוד שבועיים, וזו הייתה התזכורת שלנו לוודא שכל העובדות והעובדים יכולים לעבוד מהבית מבחינת ציוד, חיבוריות, ומקום עבודה נוח.

"כיום אנחנו מתנהלים באמצעות זום לפגישות. בתחילת כל שבוע אנו ממשיכים עם ארוחת בוקר של כלל החברה, אך הפעם בזום.  בסוף כל שבוע, הרמת כוסית לסיכום שבועי של כלל החברה ועדכונים שוטפים. בדרך זו אנו מוודאים שכל הארגון ממשיך להיות מוכוון מטרה."

שחר דניאל, מנכ"ל חברת Safe-T

“במציאות הדיגיטלית של חיינו, ובמיוחד בימי הקורונה, אנו נדרשים יותר ויותר גישה לאפליקציות ושירותים עבור גורמים חיצוניים. צורך זה יוצר אתגרי אבטחה מורכבים שמערכות הגישה מרחוק המסורתיות אינן מספקות מענה מתאים עבורם (לא בהיבטי אבטחת הגישה ואף לא בהיבטי הניהול). הפיתרון של החברה Secure Application Access, מאפשר גישה מאבוטחת לאפליקציות ושירותים לגורמים חיצוניים (עובדים, ספקים ולקוחות).

"משבר הקורונה כמעט ואינו פגע בתפקוד השוטף שלנו שכן אנחנו מורגלים בעבודה מרחוק. המשבר חידד את הצורך של ארגונים בגישה מאובטחת לאפליקציות ומשאבי הרשת. אנחנו זיהינו צורך זה ויצאנו בקמפיין המאפשר לארגונים לקבל רשיונות חינם לפיתרון שלנו, Secure Application Access. קמפיין זה הביא לכך שביצענו בשבוע אחד לא מעט התקנות. כל ההתקנות בוצעו מרחוק והארגון יכול היה להתחיל לעבוד תוך שעות. כל זה בוצע ללא פגיעה בפעילות השוטפת של הארגון.

"כחברת סייבר חדשנית תמיד חיפשנו את הדרך לאפשר לארגונים להבטיח גישה מאובטחת למשאבים שלהם. כל ארגון חייב במציאות שנוצרה בעקבות וירוס הקורונה להיות מסוגל לאפשר רצף של הפעילות העסקית שלו ולשמור על בריאות עובדיו תוך מתן אפשרות לעבודה מהבית. המערכות הנפוצות היום, VPN למשל, אינן מסוגלות להתמודד עם האתגרים החדשים ולעמוד בעומסים.

"מערכות אלו בנויות בדרך כלל לספק פיתרון למספר מוגבל של משתמשים המתחברים בו זמנית אבל לא בהכרח ערוכות להתמודד עם מאות ואלפי משתמשים בו זמנית. זה הזמן של כל ארגון לבדוק את עצמו ולהתחיל לחשוב למעבר למערכות מתקדמות יותר על מנת לאפשר גישה מאובטחת לעובדיהם למשאבי הרשת."

עופר שקד, מייסד ו-CTO של חברת SCADAfence

"קהל הלקוחות כולל חברות העוסקות בתשתיות קריטיות (מים, חשמל) וייצור (מזון, תרופות). חברות אלו לא מסוגלים מסוגלות להעביר את הפעילות שלהם שלהן לסביבות וירטואליות ולענן, מכיוון שהן תלויות בתשתיות פיזיות כגון חיישנים ורובוטים המותקנים בשטח. מצד שני, הן גם אינן מסוגלות להפסיק את פעילותן כפי שחברות הרכב עשו, מכיוון שהן חיוניות לפעילות המשק.

"חברות אלו מתמודדות עם המצב במספר דרכים, כולל התקנה של כלים לניהול מרוחק של הציוד התעשייתי, מה שמאפשר המשך פעילות אבל חושף אותן לסיכוני סייבר. על כן, החברות דוחות לעתיד רכש של פרויקטים גדולים, ועוסקות בעיקר באבטחת תשתיות עבודה מרחוק, שהוקמו תחת לחץ זמן.

"הפעילות הכלכלית של הארגונים הגדולים לא הופסקה לגמרי, אלא צומצמה בגלל שהם מטפלים בבעיות דחופות יותר, ובגלל חוסר הוודאות הכלכלית בשוק. סקאדהפנס מאמינים מאמינה שבשווקים שבהם תיעצר התפשטות המחלה, תהיה חזרה הדרגתית לשגרה החדשה והפעילות הכלכלית תגדל ביחד איתה. מבחינה פנימית, עובדי סקאדהפנס עברו לעבוד מהבית לפני מספר שבועות, והם פועלים באופן רגיל, אבל במחזורים קצרים יותר, כדי להתאים את עצמם לדרישות המשתנות והדחופות בשוק."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית