ועדת הכנסת הזמנית לענייני השב"כ: משרד הבריאות לא יוכל למסור נתונים לחברת NSO

ראשת אשכול ביטחוני במשרד המשפטים, עו"ד ענת אסיף: "הגיעה פנייה מאוד ראשונית ובלתי פורמלית (בנוגע לNSO). לכן העניין לא מוכר ולא מטופל." שר הביטחון, נפתלי בנט: "לא חוזר בי מההפעלה של חברת NSO. הסורים על הגדרות."

ועדת הכנסת הזמנית לענייני השב"כ החליטה כי "משרד הבריאות לא יעביר לרשות מרשויות המדינה ולא יעשה שימוש בפרטי המידע הדרושים או בחלק מהם לכל תכלית אחרת פרט לתכלית האמורה בהחלטה זו, לרבות לצורך אזהרת הציבור או אדם מסוים מפני חשש להידבקות במחלה". המשמעות היא כי המשרד לא יוכל להעביר מידע שהוא מקבל מהשב"כ, אך רשימת חייבים בבידוד ניתן יהיה להעביר לגופים אחרים אך ורק לתכלית האמורה בהחלטה זו של שמירה על שלומו ובריאותו של הציבור.

במהלך הדיון התייחס היו"ר אשכנזי לפנייה שקיבל מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, לפיה שר הביטחון פרסם מידע על אפליקציה שפיתחה מערכת הביטחון עם חברת NSO, שהיכולת שלה תלויה במידע שיגיע גם מהשב"כ. הוא שאל כיצד זה מתיישב עם ההוראה שאסור לשב"כ להעביר מידע לגורם אחר. המשנה ליועמ"ש לממשלה, עו"ד דינה זילבר, אמרה כי הדבר לא הגיע לאישור משפטי של היועמ"ש לממשלה. ח"כ אבידר אמר: "מה מצפים כשלוקחים כלי של השב"כ ונותנים למי שלא צריך? עכשיו כל אחד מפליג בגחמות. שר הבריאות בעצמו אמר שמי שלא יציית נשלח עליו את השב"כ".

ראשת אשכול ביטחוני במשרד המשפטים, עו"ד ענת אסיף, אמרה כי הגיעה פנייה מאוד ראשונית ובלתי פורמלית, לכן העניין לא מוכר ולא מטופל. נציג הייעוץ המשפטי של משרד ראש הממשלה אמר כי המידע לא עובר לשום גורם אלא בפלט למשרד הבריאות ובסופו של התהליך הוא יימחק ולא יישאר ממנו זכר. לדבריו, גם בתוך השירות רק מתי מעט חשופים למידע.

היו"ר אשכנזי, כי הוא אינו שבע רצון מכך שאנחנו עדיין לא יודעים להגיד מתי יופסק השימוש בכלי של השב"כ. "אם לא נקבל דיווח רציני על המאמצים להביא כלים חלופיים אז אנחנו נשקול היטב את צעדנו בפעם הבאה לפני שנאשר את זה. יש רשות חדשנות והגנת סייבר, יש המון אמצעים ודרכים וטכנולוגיות. חובתה של המדינה לבחון חלופות שונות אחרות. לא יעלה על הדעת שמדינה לא תוכל בחודש וחצי להביא חלופה. אם לא תהייה חלופה או שלא נקבל עבודת מטה מסודרת שמסבירה למה אין חלופות אחרות, זאת תהייה בעיה מאוד קשה", אמר אשכנזי.

עוד ציין אשכנזי, כי השב"כ עצמו היה מעוניין בריסון ובפיקוח פרלמנטרי והעביר לוועדה, כמו כל שאר הגופים, את כל המידע הנדרש מתוך הבנת הצורך לסייע בהגנה על שלום אזרחי ישראל. לדבריו, עניינה של הוועדה הוא להבטיח את זכויות הפרט ולאזנן עם השמירה על חיי אדם ובריאות הציבור – והדבר בא לידי ביטוי בתהליך שקיימה ובהחלטה המתוקנת שאושרה.

אור הלר מוסר כי שר הביטחון, נפתלי בנט, טוען כי על אף ההחלטה, "לא חוזר בי מההפעלה של חברת NSO. הסורים על הגדרות ונותנים לך נשק להלחם בהם. צריך להציל את אזרחי ישראל. כל המידע לא יהיה בידי גורם עיסקי פרטי. לא אוותר על שום כלי", אמר היום (ד') שר הביטחון. התקנות החדשות התוספתיות להפעלת כלי השב"כ פורסמו תחת מספר קובץ 8445. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית