הצי האמריקאי משדרג את מערך טילי הטומהוק

השדרוג כולל את מחשב הניווט ושילוב ערוץ תקשורת לווייני בטיל. שדרוגים אלו מאפשרים לקצר את משך הכנת השיגור לכשעה אחת בלבד וכן מאפשר לתקשר עם הטיל במהלך מעופו. כך ניתן לעדכן את מסלולו וכן לוודא שהטיל פגע במטרתו

https://www.raytheon.com/capabilities/products/tomahawk

הצי האמריקאי חתם חוזה עם חברת הענק Raytheon לשדרוג מערך טילי הטומהוק שברשותו. החוזה בסך 493 מיליון דולר כולל שדרוג מערכות התקשורת והניווט בטילים מדגם הייצור Block IV והבאתם ליכולות הטילים מדגם הייצור Block V. בנוסף קיבלה Raytheon חוזה נוסף בסך כ- 148 מיליון דולר לייצור 90 טילי טומהוק נוספים מדגם Block V. 

מערך טילי הטומהוק נכנסו לשירות מבצעי בצי האמריקאי ב- 1983 ומאז עברו שדרוגים רבים. הצי האמריקאי רואה במערך טילי הטומהוק כמערך תקיפה מרכזי, המאפשר לו לבצע הקרנת כוח מהים ליבשה ולתקוף מהים מטרות עומק ביבשה. טילי השיוט מדגם טומהוק נועד לשיגור מצוללות, ספינות שטח וממטוסים של הצי. 

עד היום יוצרו למעלה מ- 4000 טילים מדגם (מחיר טיל הינו כ- 1.9 מיליון דולר). הטילים מבצעיים בצי האמריקאי והבריטי. במהלך השנים נורו כ- 2300 טילים מדגם זה לעבר מטרות בסוריה, עיראק, לוב, אפגניסטאן ועוד. 550 טילים נוספים נורו במסגרת ניסויים ואימונים שונים שביצע הצי. טיל הטומהוק מצויד בראש קרב קונבנציונאלי (במשקל של כ- 450 ק"ג) או בראש קרב גרעיני, וטווח הטיל (מהדגמים המתקדמים) הוא כ- 1000 מייל (כ- 1800 ק"מ). משקלו של טיל כ- 1600 ק"ג ומהירות השיוט שלו היא כ- 0.75 מאך.

על מנת לפגוע במטרתו מוזנים אל מחשב הטיל טרם השיגור נתוני המסלול שלו, מכשולים בסביבת המסלול (כדוגמת טופוגרפיה) ותמונת המטרה. הטיל המצויד בראש ביות מסוג TERCOM משווה באמצעות סנסור את תמונת השטח והמטרה שהוזנו אליו טרם השיגור עם התמונות המתקבלות במהלך מעופו. באמצעות השוואת התמונות מנחה מחשב הניווט את הטיל למטרתו. 

הכנת משימת שיגור כזו של הטיל אורכת זמן רב (כ- 80 שעות) והיא תלויה במודיעין המתקבל על המטרה ועל מסלול המעוף של הטיל. פרוייקט שדרוג הטילים שהוענק ל- Raytheon הינו פרוייקט משמעותי, שכן הוא מביא עימו יכולות מבצעיות משמעותיות. 

השדרוג הראשון הוא של מחשב הניווט ושילוב ערוץ תקשורת לווייני בטיל. שדרוגים אלו מאפשרים לקצר את משך הכנת השיגור לכשעה אחת בלבד וכן מאפשר לתקשר עם הטיל במהלך מעופו, וכך לעדכן/לשנות את מסלולו וכן לוודא שהטיל פגע במטרתו (BDA – Battlefield Damage Assessment). יכולת נוספת של הטיל המשודרג הינה שיטוט באזור המטרה. יכולת זו מאפשרת איסוף מודיעין בזמן אמת על המטרה ובנוסף לאתר מטרה מוסתרת/מוסוות. הטיל משודרג מדגם Block V הוא גם בעל יכולת פגיעה במטרות ימית ומטרות נעות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית