פנייה ליועץ המשפטי לממשלה: בטל את שיתוף הפעולה של משרד הביטחון עם NSO בניטור חולי קורונה

ח״כ תמר זנדברג: "העברת כלל המידע שנאסף למערכת שפועלת בשיתוף חברה מסחרית, ובמיוחד זו החשודה בהפרת זכויות אדם וברדיפה פוליטית ברחבי העולם, מהווה הפרה חמורה של זכות הציבור לפרטיות."

Majdi Mohammed/Pool via REUTERS

שר הביטחון נפתלי בנט הציג ״תכנית לאומית למאבק בקורונה״ הכוללת מערכת מידע מרכזית שהוקמה במשרד הביטחון בשיתוף חברה מסחרית, אליה יועבר כל מידע שנאסף על ידי משרד הבריאות והשב״כ. לפי פרסומים בתקשורת, עולה כי החברה המסחרית עמה שיתפה פעולה מערכת הביטחון היא קבוצת NSO טכנולוגיות שעוסקת גם בלוחמת סייבר וריגול דיגיטלי. לאור הגילוי, פנתה ח״כ תמר זנדברג בפנייה דחופה ליועץ המשפטי לממשלה למנוע את הפעלת המערכת.

"בשנת 2017 הגשתי עתירה לבג״צ בדרישה לבטל את רישיונה של חברת NSO, זאת לאחר שנחשף בעיתון ״ניו יורק טיימס״ כי מערכת המעקב ״פגאסוס״ של החברה שימשה בפועל למעקב ולרדיפה אחר פעילי זכויות אדם, עיתונאים וחושפי שחיתויות במקסיקו. מאותו פסק דין נחשפו שורה של מקרים נוספים בהם חברת NSO הייתה מעורבת לכאורה, לרבות מעקב ורדיפה אחר פעילי זכויות אדם, עיתונאים, מתנגדי משטר וחושפי שחיתויות, תוך שימוש במידע אישי ורפואי שנאסף ונוצל כנקודת תורפה", כותבת ח״כ תמר זנדברג בפנייה דחופה ליועץ המשפטי לממשלה.

"עצם ההחלטה לאפשר לשב״כ ולמשטרה לנהל מעקב סלולרי ולאסוף נתונים על אזרחי ישראל עוררה חשש מוצדק בקרב הציבור, כאשר העברת כלל המידע שנאסף למערכת שפועלת בשיתוף חברה מסחרית, ובמיוחד זו החשודה בהפרת זכויות אדם וברדיפה פוליטית ברחבי העולם, מהווה הפרה חמורה של זכות הציבור לפרטיות, ושיתוף פעולה של מדינת ישראל עם חברה מסחרית שלוקחת חלק בהפרת זכויות אדם ברחבי העולם. אני פונה אליך בפניה דחופה להורות לשר הביטחון למנוע שיתוף פעולה בין מערכת הביטחון לחברת NSO, ולשמור את אינטרס הציבור הישראלי להגנה על פרטיותו מפני חברה שהייתה למנוף להפרה חמורה של זכויות אדם.

"ככל שיוחלט לקיים שיתוף פעולה בין מערכת הביטחון לחברה מסחרית, מתחייב כי המידע שנאסף על ידי משטרת ישראל, משרד הבריאות והשב״כ, בחסות תקנות שעת חירום אותן אישרה הממשלה, לא ימצא על שרתיה של כל חברה מסחרית, וכי היא תעבור בדיקות אבטחה מחמירות למניעת דליפת מידע."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית