כלא קורונה: כך מתמודדות מדינות בעולם עם כליאה תחת מגיפה עולמית

שב"ס דיווח על מקרה הדבקה ראשון בבית מעצר, שר הבט"פ הורה על שחרור מוקדם של אסירים פליליים ואיך מתמודדות מדינות בעולם עם נושא הכליאה תחת מגיפה? סקירה מיוחדת

כלא קורונה: כך מתמודדות מדינות בעולם עם כליאה תחת מגיפה עולמית

הכנות בשב"ס להתמודדות עם מגיפת הקורונה. קרדיט תמונה: שב"ס

המלחמה המתחוללת כנגד נגיף הקורונה והקטלניות שהוא זורע, אינה פוסחת כמעט על שום חבל ארץ בעולם. דיווחים מגיעים מכל עבר, מזרח ומערב, אירופה, אמריקה, אסיה ואפילו אפריקה. הדרך בה בוחרות מרבית המדינות להתמודד עם המשך ההתפשטות של הנגיף היא הכנסת האוכלוסייה לבידוד ויישום המודל של "ריחוק חברתי" בכדי להביא לכדי בלימת קצב ההתפשטות וכמות הנדבקים כך שיתפרס על זמן ארוך יותר ויאפשר יכולת התמודדות טובה יותר של מערכות הבריאות.

אם בודקים את אופן ההתמודדות של מדינות עם איום ההדבקה ההמוני בבתי כלא בזמן המשבר ניתן ללמוד רבות על שיטות בלימה, על קצב ההתפשטות ועל הסכנה המוחשית שבאי נקיטת צעדי מנע משמעותיים באשר לציבור כולו. מאמר זה סוקר את אופן ההתמודדות של ארבע מדינות עם האיומים שמציב נגיף הקורונה בפני בתי הכלא וההשלכות מכך עד כה.

סין - לא ננקטו מספיק צעדי מנע

בשלהי ההתמודדות של סין עם משבר הקורונה אי שם באזור פברואר 2020, ועוד הרבה לפני שהמגיפה פרצה בעוצמה בישראל חוו הסינים מעל ל-800 מקרים של הדבקות אסירים במספר בתי כלא במדינה. על פי הדיווחים חלק מבתי הכלא שבהם חלה ההתפרצות ממוקמים במחוז חוביי, כ-200 מקרים אותרו בכלא הנשים בווהאן ועוד כמה מאות נדבקים בכלא שיינג האנג'ין וכלא שיליפנג שבמחוז ג'ג'יאנג. הנגיף לא מבחין בין אנשי סגל לאסירים וכך דווחו הרשויות הסיניות ובעיקר מחלקת בתי הכלא של המדינה, על הדבקות של אנשי סגל כמו בבית הכלא כלא רנצ'נג שבמחוז שנדונג, שם נדבקו כ-200 בני אדם בנגיף מתוכם עשרות אנשי סגל.

המסקנה של מקבלי ההחלטות במהלך ניהול המשבר ותוך כדי התמודדות עמו גם בבתי הכלא הייתה שלא ננקטו מספיק צעדי מנע על מנת לבלום את התפשטות הנגיף במתקני הכליאה, דבר שגרם למכפלות גבוהות של נדבקים. כך, הודחו מנהלים בכירים ואנשי סגל בכירים שהיו אחראים להתמודדות ברמה הפיקודית – ניהולית למניעת התוצאות הקשות כפי שחוותה סין בבתי הכלא שלה תוך כדי המשבר. המסקנה הייתה ש"בתי הכלא הופכים לשדה קרב קטלני" עבור הסגל והאסירים ומהווים סכנה חמורה ביותר.

ההבנה הזו הביאה את רשויות הכלא ואת מקבלי ההחלטות להורות על מספר צעדים מידיים: בתי הכלא רווחו, שוחררו אסירים בכמות גדולה מאד על מנת לאפשר ריווח בתי הכלא, בתי הכלא נסגרו והוכרז עוצר תנועה בהם, לא אושרו כניסות של עו"ד וכמובן ביקורים כולל של משפחות דבר שלא היה כל כך קשה לביצוע בסין לאור ההנחיות הקשוחות מלחתחילה לגבי ביקורים בכלל ובפרט ביקורי משפחות. נפתחו אגפי בידוד בתוך בתי הכלא. כפי שמסתמן כיום, היו אילו צעדים נדרשים ביותר שבלמו את מגמת העלייה בקרב נדבקים בבתי הכלא, צעדים מתבקשים שננקטו מעט מאוחר מידי שכן נגבו לא מעט חיי אדם.

איראן - מסתירים נתונים

מערכת הכליאה האיראנית היא מערכת כליאה קשה ואכזרית כלפי האוכלוסייה שהיא אחראית עליה. עם התפרצות המגיפה היה ברור לחלוטין כי קטסטרופה של הדבקות המונית הולכת להתחולל בבתי הכלא. עשרות אלפי האסירים שמוחזקים בצפיפות נוראה, ללא תנאים סניטריים והיגייניים, ללא מענה רפואי ראוי. הרי שהכתובת הייתה על הקיר.

איראן שלא נערכה כנדרש להגעת הפנדמיה לשעריה ונקטה באפס צעדי מנע בבתי הכלא "חטפה סטירה" קשה. מאות נדבקים בקרב האסירים, קצב הדבקה מסחרר ולכמות תמותה המונית על בסיס יומי. הדבר ניכר בקרב הסגל והאסירים כאחד. כמובן שצעדים מעשיים הגיעו מאוחר ביותר כאשר במשטר האייטולות החלו בשחרור המוני של כ- 85000 אסירים מבתי הכלא כולל אסירים פוליטיים מכלא אווין בטהרן. החשש העיקרי היה ששחרור המוני של אסירים לקהילה רק יגביר את קצב ההדבקה ויחמיר את המצב.

לא ניתן לאשש את הדברים שכן איראן אינה משתפת את הקהילה הבינלאומית בנתונים ובשקיפות לגבי מספר החולים והנדבקים. מה שבטוח הוא שתמונת המצב הכללית לגבי כמות התמותה בקרב אזרחים איראנים, מובילה למסקנה שאין ספק שחלקו נגרם מאי נקיטת צעדי מנע בבתי הכלא.

ארה"ב - קריאה לשחרור המוני של אסירים

מוקד ההתפרצות המשמעותי ביותר בארה"ב הוא במדינת ניו יורק. לאמריקאים היה זמן להיערך ולהתמודד עם האיומים שהביא עמו נגיף הקורונה. לפני כחודש ימים ניכר היה שלא הייתה הבנה מספקת ולא לקחו ברצינות את האיומים לפחות ברמת התבטאויותיו של הנשיא טראמפ. כיום ארה"ב, מובילה במספר הנדבקים, החולים והנפטרים. מקרים מדווחים של חולי קורונה מאומתים מגיעים גם מבתי הכלא.

ארה"ב מחזיקה בכמות האסירים הגדולה ביותר בעולם. כ-2 מיליון אסירים ועצורים שנמצאים בכ-8000 מתקני כליאה ברחבי ארה"ב. ממוצע הגילאים של רוב האסירים הוא בין 31-50, כ-20 אחוזים מהאסירים הם בין הגילאים 51-65 ומעלה. כך, מגפת הקורונה אינה פוסחת על בתי הכלא במדינה כדוגמת כלא "רייקרס איילנד" שבניו יורק שם דווח על מקרי הדבקות ראשונים בקרב האסירים. הקריאה כעת היא לשחרור המוני של אסירים מבתי הכלא על מנת לרווח את התאים והאגפים, לייצר יכולת לבודד אסירים חולים ולהימנע מהמשך מגמת ההדבקה.

מומחי רפואה בארה"ב מזהירים כי התפרצות המגיפה בצורה המונית בבתי הכלא בארה"ב כמוה כמו אסון אשר ישפיע ישירות על מניין הנדבקים והמתים בקהילה. כך החלו האמריקאים באיחור רב, לבצע צעדי מנע מידיים בשבוע האחרון. סגר כללי בניו יורק ובשאר המדינות, מניעת תנועה מלאה בתוך ולתוך בתי הכלא למעט מקרים חריגים. מדיווחים עולה כי הנגיף ממשיך להתפשט בבתי הכלא וכעת יש כבר דיווחים מאומתים שישנם גם נדבקים בכלא "סינג סינג" וגם במתקן כליאה נוסף באלבני. דווחים נוספים טוענים כי איש סגל, קצין פדראלי שתפקידו לעבוד מול מספר בתי כלא, נדבק בכלא בטקסס ונמצא חיובי. כמו גם איש סגל נוסף שנבדק בניו המפשיר ובמסגרת תפקידו עולה החשד שנפגש עם עשרות אסירים. כעת נבחנים פעולות מנע נוספות שיבלמו את המגמה המסוכנת.

ישראל - שחרור אסירים והכנת בית כלא ייעודי לבידוד

אגף קורונה בכל מתקן כליאה ובית כלא שלם המיועד לחולי קורונה - כך מתכוון שב"ס להתמודד עם וירוס הקורונה. לפי גורמים בשב"ס, מדובר במתקן הכליאה סהרונים (צמוד לקציעות) המאכלס בשוטף עד 1200 איש. בנוסף, בכל מתקן כליאה אחר בארץ הוכשר מראש נוהל אגף שיפונה לטובת קליטת אסירים חולי קורונה או כאלו עם חשש לקורונה.

לצד מהלכים אלו, גלעד ארדן, שר הבט"פ, הוציא לפועל היום (שישי) המלצה לשחרור מאות אסירים פליליים לצורך ריווח בתי הכלא. הצעה זו גורסת כי יש לשחרר אסירים פליליים הנמצאים כחודש לפני סוף העונש שלהם. אלו ישחוררו לביתם כחופשה, ובתום החודש יבואו להשתחרר בצורה רשמית. זאת, תחת הבטחה שלא יסורו שוב לדרך הפשע בחודש זה ולא יפרו תנאי מאסר ביתי.

בהיבט אסירים ביטחוניים, אין לשב"ס תכנית מגירה היות ואין זה תפקידו להחליט של שחרור מוקדם. במקרה והממשלה תחליט על כך (באירוע קיצון) - שב"ס ימלא את הוראות הממשלה. שב"ס מתמודד למעשה עם חרב פיפיות - מחד,  יותר קל לבודד בית כלא, מאידך, כאשר יש נדבק אפס, המקום הופך ל"חממת קורונה".

מקרה כזה ארע אתמול (חמישי), כאשר סוהר מבית מעצר תל אביב, סגן מנהל מרפאה אובחן כחולה קורונה. הסוהר שהה בבית המעצר מיום ראשון (22.3.20) עד ליום שלישי (24.3.20). במקום נערכת בדיקה אפידמיולוגית ובשלב זה אותרו 14 עצורים איתם בא במגע. 12 מהם שוחררו ופרטיהם מועברים למשרד הבריאות להמשך הנחיות בקהילה. שניים עדיין עצורים והם הוכנסו לבידוד. כל אנשי הסגל שבאו עם הסוהר במגע הוכנסו לבידוד על פי הנחיות משרד הבריאות. בעקבות האירוע, החליט מפקד המחוז כי בית המעצר לא יקלוט עצורים חדשים עד לסיום הבדיקה האפידמיולוגית.

לצורך בידוד בתי הכלא הופסקו לפני מספר שבועות ביקורי חוץ, כולל של עו"ד. התהליכים המשפטיים עבור לשיחות וידאו או טלפון. נעשו גם שינויים בניהול כוח האדם בבתי הכלא, כאשר עובדי המשמרות עובדים שבוע-שבוע וחלק אחר של כוח האדם עובד במחזורים של שלושה ימים. בצורה כזו, בדומה ללוגיקה של צה"ל, יהיה ניתן לבודד את כל המשמרת במידה ויתגלה נדבק אפס בין חברי הסגל.