חשש: בתירוץ הקורונה, איראן תגביל פקחים

המשטר באיראן עשוי למנוע את עבודתם של פקחי הגרעין מטעם הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית במדינה, בשל חששות – אמיתיים או לא – מפני המשך התפשטות הקורונה. הנגיף נפוץ באיראן, ואף הרג כמה בכירי ממשל

חשש: בתירוץ הקורונה, איראן תגביל פקחים

נשיא איראן חסן רוחאני. צילום ארכיון: AP

נגיף הקורונה נפוץ במיוחד באיראן, ומשפיע אפילו על בכירי ממשל. בין אלה שנדבקו בקורונה בקרב הממשל נמצאים סגן הנשיא אשק ג'הנגירי, שר התרבות עלי אסחר מונסאן ושר התעשייה רזא רחמני. יתרה מזאת, הנגיף כבר גבה את חייהם של פוליטיקאים בכירים כמו חסין שייחולסלאם, שגריר לשעבר בסוריה, ומוחמד מירמוחאדי, איש סודו של המנהיג העליון וחבר מועצת הסיוע.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

איראן טרם אסרה על כניסת זרים. זה חשוב מכיוון שישנו צוות של אנשי מקצוע שנסיעתם לאירן נותרה חיונית מאוד: פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א, IAEA), שמחויבים לבדוק באתרי העשרה ופיתוח צנטריפוגות שונים ברחבי איראן בתנאי הסכם הגרעין - בנוסף לבדיקות אמצעי הגנה תקינות במסגרת אמנת אי-הפצת הגרעין.

אם המנכ"ל החדש של סבא"א, רפאל גרוסי, יחליט להשהות את ביקורי הפיקוח כדי להגן על בריאותם של הפקחים שלו, זה יכול לגרור חששות מפני התקדמות בתחום הגרעין האיראני. אותה תוצאה תתרחש אם איראן תפעל באופן חד-צדדי מול הפקחים על בסיס חששות - אמיתיים או מומצאים - לגבי התפשטות נוספת של הקורונה במדינה. נכון להיום, אין מידע פומבי על כך שסבא"א תפסיק לשלוח פקחים לאיראן בתנאי הסכם הגרעין. השעיית הבדיקות - אפילו באופן זמני - עשויה להותיר פער רב שאיראן תוכל לנצל אם תבחר לפרוץ באופן מלא את הסכם הגרעין.

במקביל לחשש שאיראן תסגור את השערים בפני סבא"א, ארה"ב הטילה סנקציות על מדעני גרעין איראנים בשל החריגות של איראן מהסכמות הגרעין. "האנשים שנוספו לרשימת ישויות המסחר הם: עארף באלי לשאק ששימש כמומחה בכיר במסגרת תוכנית AMAD; סייד מוחמד מהדי הדבי, שהיה מפקח על פרויקט במהלך תכנית AMAD; קמרן דנשג'ו, ששימש כראש פרויקט תכנית AMAD 111 (שלפי הסבא"א היה מאמץ לשנות את רכב הכניסה מחדש של השיאהב-3 לנשיאת פצצה גרעינית);. מהדי טרנצ'י, ששימש כמפקח-על בפרויקט המשנה של AMAD 3/30 (שהיה אחראי על בדיקות נפץ גרעיניות); ועלי מהדיפור עומרני, ששימש כמומחה בכיר בפרויקט המשנה 3/11 של AMAD (קבוצת הדמיון לפרויקט האחראי על תכנון נשק גרעיני)", נכתב בהודעה.

"ההסלמה האחרונה של איראן בפעילות מחזור הדלק הגרעיני מדגישה את האתגר החמור שהמשטר האיראני מציב בפני שלום וביטחון בינלאומיים. הגיע הזמן שהקהילה הבינלאומית תעמוד יחד נגד הסחיטה הגרעינית של איראן. אם העולם מודאג מהתנהגותה של איראן כעת, עליו לשקול כיצד איראן תתנהג עם נשק גרעיני", נכתב עוד.

אולי יעניין אותך גם