סקירת פעולות התגמול – פרי עטו של לוחם

בספרו החדש "פשיטה לילית" מתאר תא"ל (מיל') עוזי עילם את הרשימה המלאה של פעולות התגמול שהוציא צה"ל לפועל בשנים 1956-1953. זהו לא הספר הראשון שנכתב על הפעולות, אך בכל זאת יש בו תוספות מעניינות – כולל עדויות בגוף ראשון של חיילים ומפקדים

סקירת פעולות התגמול – פרי עטו של לוחם

מתוך שער הספר "פשיטה לילית" מאת עוזי עילם

עוזי עילם נושא בעברו כובעים משמעותיים רבים: לוחם ומח"ט, מנכ"ל הוועדה לאנרגיה אטומית, ראש מפא"ת ומדען ראשי של מערכת הביטחון. מקריאת ספרו האחרון על פעולות התגמול, נראה כי תקופה זו נחרתה בעיניו וחשובה לו יותר מכל.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

הספר כולל  רשימה מלאה של פעולות התגמול בשנים 1956-1953 (עמ' 44). הישובים אידנא, רנטיס, בית סירא, תרקומיה, נחלין בגדה המערבית של ירדן,  עזה וחאן יונס ברצועה ויעדים בגולן הסורי – כל אלה מוכרים היטב מהעשורים האחרונים למפקדים בכירים וזוטרים בצה"ל, אך בקריאת מהלך המבצעים הם יוכלו להפנים עד כמה מורכבת היתה ההתמודדות הצבאית בתקופה ההיא.

זה אינו ספר יחיד ומקור יחיד על פעולות התגמול. אתר עמותת הצנחנים היטיב במשך השנים להעלות את פירוט המבצעים, ובכל זאת יש בספר תוספות ייחודיות – מבוססות על מסמכי ארכיון צה"ל ועדויות בגוף ראשון של מפקדים וחיילים.

עילם בוחר לפתוח את ניתוח שיטת הלחימה של פעולות התגמול בסקירה נרחבת על "פלגות הלילה" של וינגייט (פלגות - לא פלוגות, כפי שכתוב בספר - S.N.S - Special Night Squads). החשיבות של פלגות הלילה היתה במתן לגיטימציה להתנגדות המזוינת של הישוב היהודי. בפעילות המבצעית אז היה שימוש בהטעיה, בהסוואה ובסיורי יום מוקדמים לקראת פעילות לילה. התפנית החשובה בחשיבה הצבאית שהביא עמו אורד וינגייט ("הידיד") המשיכה להשפיע על הדורות הבאים של כוח המגן בארץ ישראל. אריאל שרון, מאיר הר ציון ביחידה 101, לוחמי גדוד 890 בהמשך ובעקבותיהם תורתו של וינגייט - היו לנחלת כלל צה"ל עד היום.

לאחר מלחמת העצמאות לא היתה לצה"ל יכולת אפקטיבית להתמודד עם איום ההסתננות ועם פיגועי הטרור. רוח הלחימה שאפיינה את צה"ל במלחמה ההיא התפוגגה. כשירותן של היחידות היתה נמוכה, כי מפקדים מנוסים עזבו את הצבא, עולים חדשים מגויסים רבים התקשו להסתגל. התשובה "מחוץ לקופסה" במושגים של אז היתה יוזמה של אל"מ מישאל שחם, מפקד חטיבת ירושלים, לקרוא לאריק שרון להקים את יחידה 101, והשאר היסטוריה.

ניכרת בספר ההערכה הרבה (עד הערצה) למנהיגותם של שני מפקדים-לוחמים אלה.  עילם רואה חשיבות בהנחלת הניסיון המבצעי המיוחד שנרכש אז והפיכתו לנכס צאן ברזל בצה"ל לאורך שנים.

לאחר סקירה שיטתית של  כעשרים מבצעים, נדרש עילם ללקחים ותפניות בגיבוש עוצמתו של צה"ל (הגדרה יומרנית, תוכן לא מחדש) ולפרק סיכום של השוואה בין האיומים אז והיום. מסקנותיו העיקריות הן שיש להעביר את המלחמה לשטח האויב ולטפח מרכיב קרקעי בלחימה בנוסף לחיל האוויר.

פשיטה לילית: פעולות התגמול - מהגנה ליוזמה. מאת עוזי עילם, ידיעות ספרים, 2020

אולי יעניין אותך גם