45 שנה אחרי: זכרונות עגומים מהפיגוע במלון סבוי

ב-1975 הצליחו מחבלי פת"ח להשתלט על מלון בתל אביב ולנהל פיגוע מיקוח; שמונה אזרחים ושלושה חיילים נהרגו בהשתלטות צה"ל על המבנה. הטור השבועי של אפרים לפיד

לוחמים מסיירת מטכ"ל בתום ההשתלטות על מלון סבוי. צילום: מיקי צרפתי ואבי שמחוני / "במחנה", ארכיון צה"ל ומעהב"ט

1974, שנתו הראשונה בתפקיד של הרמטכ"ל רב אלוף מוטה גור - אחרי מלחמת יום הכיפורים - היתה קשה בהתמודדות עם טרור פלסטיני ברחבי ישראל. במאי 1974, בבית ספר במעלות במרכז הגליל, נהרגו 27 ישראלים - בהם 22 תלמידות ותלמידים בני ערובה - במהלך ניסיון מבצעי של סיירת מטכ"ל לפרוץ לבית הספר שבו הוחזקו על ידי מחבלים. המחבלים חוסלו, אך הפעולה נחשבה לכישלון. ביוני 1974 חדרו מחבלים דרך הים לנהריה שבגליל המערבי והרגו שלושה אזרחים וחייל אחד. בנובמבר של אותה שנה עברו מחבלים את הירדן, הגיעו לבית שאן ורצחו ארבעה תושבים.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

ב-5 במרץ 1975 ב-11 בלילה, נחתה סירת מחבלים ברציף הרברט סמואל בדרום תל אביב, וממנה ירדו שמונה מחבלים מארגון "פתח". סיור משטרתי שגרתי פתח לעברם באש. הסירה עלתה באש, אך המחבלים המשיכו בדרכם. תחילה ניסו לשווא לפרוץ לקולנוע "סינמה 1". לאחר מכן פנו לרחוב גאולה, ושם השתלטו על מלון "סבוי" וריכזו בני ערובה בקומה העליונה, כשהם ממלכדים את החדר. הם דרשו שחרור מהכלא של 20 מחבלים בכירים ומטוס שיוציא אותם בשלום. במקרה שלא ייענו תוך ארבע שעות, הזהירו, יוצאו את בני הערובה להורג.

כוחות צה"ל ומשמר הגבול, שהוזעקו למקום, סגרו את השטח והחלו לנהל מו"מ עם המחבלים באמצעות אחת מאורחות המלון, כוכבה לוי. הכוח המיוחד שהתמחה בשנים ההן בהשתלטות על מחבלים בפיגועי מיקוח היה סיירת מטכ"ל. בשעה 5:20 עם שחר פרצו למלון מכיוונים שונים ארבעה כוחות של לוחמי סיירת מטכ"ל, בפיקודו של סא"ל גיורא זורע (לימים תא"ל וקצין מודיעין ראשי).

עם פריצת החיילים פוצצו המחבלים את החדר הממולכד, וכתוצאה נהרגו שמונה בני ערובה. שלושה חיילים נפלו במהלך הפריצה: טוראי משה דויטשמן, חייל גולני שהיה בחופשה ונקלע למקום, סמל איתמר בן דוד, לוחם הסיירת, ואל"מ עוזי יאירי, שבזמן הפריצה היה סגן למבצעים של ראש חטיבת המחקר באמ"ן, אך לפני כן היה מפקד סיירת מטכ"ל והצטרף לחבריו בפעולת ההשתלטות על המלון.

"יאירי נכנס לבניין רק אחרי שהכוחות נכנסו. הוא פעל בשיקול דעת, עשה זאת בזהירות ולא התפרץ ראשון. אבל בגלל שעבדנו מהר והיה אבק מהפיצוץ, לא זיהינו מחבל אחד, שהתרומם והרג אותו ואת איתמר בן דוד", מספר זורע. בפריצת לוחמי צה"ל נהרגו שישה מחבלים. שני מחבלים הצליחו להסתתר. מאוחר יותר פתח אחד מהם באש ונהרג. המחבל השמיני ניסה להימלט ונתפס חי. הוא הועמד לדין, נאסר ושוחרר לאחר מכן ב"עסקת ג'יבריל" ב-1985.

בתחילת האירוע השתתף שר הביטחון דאז שמעון פרס בדיון עם קצינים בכירים בבניין סמוך. לפתע חדר כדור קלצ'ניקוב לחדר בו ישבו וננעץ בקיר. היה זה כדור תועה שנורה על ידי המחבלים. ב-6 במרץ אחר הצהריים כונסה ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ושם מסרו פרס וראש אג"ם האלוף הרצל שפיר דיווח על האירוע. האלוף שפיר העריך שהמחבלים נסעו בספינת אם בים מדרום לצפון, ובמרחק 40-30 מייל ימיים (כ-70-50 ק"מ) ממערב לתל אביב הורידו סירה קטנה אחת או שתיים, וכך הגיעו לחוף.

היו ראיות חזקות שהעידו כי יוזם הפיגוע היה ח'ליל אלוזיר, אשר נודע בכינויו אבו גיהאד - מספר 2 של יו"ר הפת"ח יאסר עראפאת. הוא הוביל גם את הפיגוע בנהריה ב-1974. הוא חוסל במבצע "הצגת תכלית" של סיירת מטכ"ל וחיל הים באפריל 1988.

תודה לארכיון צה"ל ומערכת הביטחון, לארכיון המדינה ול"מעריב", 7 באפריל 2015

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית