עובדים מהבית: עליה בנפח השימוש בתשתיות ספקי התקשורת בישראל

ספקי התקשורת מדווחים על עליה בשימוש בקווי התקשורת וכן בשימוש בטלוויזיה מבוססת רשת. העומס בעיקר מקומי ואין חשש ל"סתימת עורקים" בשלב זה עקב הגבלות הממשלה על המשק

bigstockphoto

בעקבות החלטת הממשלה להגביל את תנועת האזרחים במרחב הציבורי, מרבית האזרחים נמצאים בבית ומשתמשים בטלפון הסלולרי ובמחשבים לצורך גלישה ברשת האינטרנט. מגמה זו הביאה לעלייה ממוצעת של 20 אחוזים בנפח התעבורה בתשתיות התקשורת בתוך ישראל. עומסים מורגשים גם בקווי התקשורת לחו"ל של חברות הISP, אך לא באותו יחס כמו התשתיות המקומיות. כפי שכתבתי בעבר, עומסים אלו מוכלים על ידי חברות התקשורת ואין חשש ל"סתימת עורקים" בתשתית התקשורת של ישראל. 

בחברת סלקום מדווחים על עליה בשיחות בסלולרי של כ25 אחוזים, תנועת הסיבים גדלה ב 20 אחוזים, תנועת ערוצי הטלוויזיה 11,12,13 גדלה בכמעט ב100 אחוזים. תנועת כלל הערוצים גדלה ב50 אחוזים. "המשתמשים רואים טלוויזיה במהלך כלל שעות היום עם קפיצה בשעות במהדורות החדשות", נמסר מסלקום. 

גם החברות הבנות של בזק משקפות לציבור נתונים. מחברת YES נמסר כי יש עליה של כ 56 אחוזים בצפייה במשדרי חדשות ואקטואליה, עליה של כ 45 אחוזים בצפייה בתכני ילדים בערוצים וב VOD ועליה כללית של כ 35 אחוזים בצפייה ב- VOD. בזק בינלאומי מדווחת על עליה בגלישה של עד כ 50 אחוזים בתעבורה ברשת. חברת פלאפון מדווחת על עלייה של 30 אחוזים בשיחות בין מנויים. כמו כן, ישנה קפיצה משמעותית של כמעט פי שלושה בשיא בשימוש באפליקציית ווטסאפ. באופן טבעי, ישנה ירידה של 50-60 אחוז בשימוש באפליקציית וויז בשל פיחות בתנועת מכוניות. 

חברת פרטנר גם היא משקפת נתונים לציבור ומדווחת על עליה בגלישה הביתית ושינויים בשעות השימוש בטלוויזיה. ישנו גידול משמעותי בגלישה בבוקר ובצהרים, וגם עליה בצריכת וידאו (סטרימינג) כתוצאה מעליה בזמן הצפיה היומי בטלוויזיה של כ 50 אחוזים. הנתונים של פרטנר כוללים את כל הצפייה בטלוויזיה (ערוצים, vod, הקלטות ו-catch up, אפליקציות סטרימינג.). 

לסיכום, מרבית העומס אצל ספקיות האינטרנט הינו מקומי בתוך ישראל ונובע מצפייה בטלוויזיה ומלימוד מרוחק המבוסס כנראה על תשתית מקומית של משרד החינוך. העומס על הקווים לחו"ל עלה קצת, אך גם הספקיות וגם משרד התקשורת ערוכים לכך ואין חשש בשלב זה, כאמור, לסתימת עורקים. 

עוד דווח לישראל דיפנס כי במושב בדרום הארץ היו בעיות להוציא שיחות היום (ד') בבוקר, אך לאחר התערבות משרד התקשורת הנושא הסתדר במהרה. משרד התקשורת מפעיל מוקד מיוחד בשל הצורך בשירותי תקשורת בעת זו אליו ניתן לפנות בכל בעיה, בכל סוג מוצר תקשורת. בנוסף, לאור המצב, משרד התקשורת פרסם "טיוטת תיקון רישיונות" שתאפשר לספקי תקשורת לבקש הקלות זמניות ביישום תנאי הרישיון לאור המגבלות שמטילה הממשלה על המשק. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית