משבר הקורונה: היערכות שיא של גופי הביטחון

בצה"ל וובגופי הביטחון השונים מגבירים היערכות לקראת החרפה של הצעדים במסגרת המאבק נגד התפשטות הנגיף ברחבי הארץ. פיקוד העורף סייע בפתיחת שתי מלוניות מיוחדות לקליטת נשאים והמשטרה תקים מפקדה מיוחדת

שר הביטחון נפתלי בנט במתחם "מלון הקורונה" בירושלים. צילום: טל עוז - משרד הביטחון 

ככל שעובר הזמן בתוך המשבר, כך נראה, פיקוד העורף ומערכת הביטחון יגבירו את המעורבות שלהם בנושא המאבק בהתפשטות הקורונה. "פיקוד העורף נמצא באירוע מאז שהחל. אנחנו מסייעים למשרד הבריאות בהדרכת בתי החולים בחירום. אנחנו עורכים את כל היחידות שעוסקות ברפואה: גדודי הרפואה, מערך התרמת הדם. ביחד עם משרד הביטחון אנחנו נערכים לחיטוי של מקומות נרחבים במידה וזה יידרש", אמר מפקד פיקוד העורף אלוף תמיר ידעי.

עוד אמר מפקד פקע"ר: "אנחנו מסייעים לרשויות המקומיות ברציפות התפקוד שלהן. מחברות האשפה ועד עבודה במשמרות. אנחנו מסייעים בטיפול באוכלוסיית המבוגרים והנזקקים במידה ויהיה בידוד נרחב. אספקת מזון ותרופות במובן איך זה מגיע לאותם פרטים בקהילה".  

אלוף תמיר ידעי התייחס לתוכנית הקמת מלוניות שישכנו את חולי הקורונה.ידעי הסביר כי יהיו 500 חדרים בכל בית מלון. אדם בודד בכל חדר. אפשר גם להפריד מיטות ולהכפיל את הכמות. כבר עכשיו יש 2,000 מקומות. "המלונית זו יוזמה של שר הביטחון הטוען שהבידוד הביתי לא אפקטיבי. נשאים שיכולים יבודדו. אנחנו נפתח את דן פנורמה וגם את הייאט ירושלים".

הקצין הבכיר הסביר כי מערכת הביטחון פועלת להביא בדיקות איתור של המחלה מהעולם, בניסיון להגדיל את כמות הבדיקות היומיות. "אנחנו ערוכים למודל של דרום קוריאה: דרייב- אין שבמסגרתו אדם בא עם האוטו, בודקים אותו והוא ממשיך", אמר ידעי.

"יחידות הקישור לרשויות המקומיות נמצאות כבר בשטח. מערך הרפואה כבר מסייע או 'מתחמם על הקווים'. אנחנו מסייעים ככל שאנחנו נדרשים. לצבא יש ציוד מיגון אבל בכלל לא בטוח שהוא מתאים למערכת הבריאות.

המשטרה הקימה מפקדה מיוחדת

מ"מ מפכ"ל, ניצב מוטי כהן, החליט כי מוכנות מידית להפעלה של מפקדה משימתית בעת הצורך להרחבת מאמצי האכיפה או בעת החמרה. הפעלת המפקדה תתבצע בהתאם להערכות המצב המתקיימות באופן שוטף בתוך משטרת ישראל ובשיתוף עם משרדי הממשלה השונים.

מתוך תרגיל המשטרה במפקדה הלוגיסטית. צילום: משטרת ישראל

מ"מ המפכ"ל ביקר אתמול באגף התמיכה הלוגיסטית כדי לבחון מקרוב את הצטיידות המשטרה ומוכנותה לתרחישים השונים, ובהמשך באימון מפקדה ראשון מסוגו של שוטרי משטרת ישראל ומשמר הגבול, המכין את השוטרים לפעילות מבצעית בתנאים מורכבים. בין התרחישים שתרגלו השוטרים במסגרת אימון המפקדה: הפרת בידוד או הסגר של חשוד נשא קורונה, פינוי רפואי לבית חולים, סיוע לאזרחים במצוקה ע"י חלוקת מזון ותרופות, טיפול בעצורים/מעוכבים נשאי הנגיף, ניסיונות פגיעה בשוטרים, טיפול באירועי ביזה ועוד.

מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, במהלך ביקורו בתרגיל: : ״עלינו להיות ערוכים לכל תרחיש ולכל אתגר שיזמן לנו המאבק בנגיף הקורונה. זכרו תמיד כי זוהי שעת חירום לאומית ועלינו מוטלת האחריות להיות בחזית ולסייע בהגנה על שלומם, ביטחונם ובריאותם של אזרחי ישראל. זוהי משימה שאיננו מורגלים בה בשגרה, מול אויב בלתי נראה וחוסר ודאות. לצד זאת אני סמוך ובטוח שכל אחד מכם עבר את ההכנה הנדרשת ומבין את גודל השעה והאחריות המוטלת על כתפיו במאמץ הלאומי המורכב לבלימת התפשטות הנגיף בישראל״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית