עם כזו היערכות בחירום - טוב שלא תקפנו באיראן

מדינות רבות בעולם, ביניהן גם ישראל, מציגות כשל בטיפול בעורף בכל הקשור במשבר הקורונה. מי שבוחן את ההתנהלות של הממשלה, נדרש לשאול את עצמו האם עם ניהול כושל של העורף, יהיה כדאי לצאת למלחמה באיראן. דעה

עם כזו היערכות בחירום - טוב שלא תקפנו באיראן

ראש הממשלה נתניהו. צילום: AP

התפרצות נגיף הקורונה תפסה את ישראל לא מוכנה למצבי חירום. מי שירצה לבחון כיצד מתנהלת מדינה מוכנה לחירום, כדאי שיתבונן על קוריאה הדרומית. לצדה, גם סין וסינגפור מראות התארגנות אפקטיבית מול אירוע חירום. שלוש המדינות הללו הצליחו להשתלט באופן יחסי על התפרצות הנגיף. לעומת זאת, מדינות אירופה, ארה"ב וישראל מראות כשל בטיפול בעורף, היסטריה, ותחושת היעדר אמון של הציבור בממשל.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

על רקע ההתמודדות עם הקורונה, עולה השאלה כיצד היה המשק מתמודד עם מלחמה מול איראן. מלחמה שכמעט יצאה לדרך לפני כעשור ואולי עוד כמה פעמים מאז. אומנם מלחמה עם איראן אינה אירוע עולמי כמו הקורונה, אך ישנם קווי דמיון בניהול המשק. כאשר נפלו בשנת 2006 פחות מ-4,000 רקטות במהלך כ-50 ימים, הממשלה למעשה לא תפקדה. יישובים בצפון ננטשו, ואלה שלא נשארו כמעט ללא תמיכה של משרדי הממשלה. כך קרה גם בסופת השלגים של 2013 בירושלים. בכל המקרים האלה כוח האינרציה גבר על תכנון מוקדם והכנת העורף טרום האירוע.

מלחמה עם איראן, מדינה במרחק 1,600 ק"מ מכאן, הייתה מתפתחת ככל הנראה בשלושה צירים עיקריים - מהלומות טילים בין הצדדים למרכזי ערים, פתיחת מערכת טילאות מול חיזבאללה בלבנון ומערכת טילאות מול עזה בדרום. זאת במקביל וכאמור על מרכזי ערים. מטרת מערכה כזו בעיני איראן הינה לשתק את המשק הישראלי, לגרום להרוגים ופצועים ולעקב יכולת גיוס מילואים של צה"ל. תחת מתקפות טילים צה"ל יהיה צריך לגייס מילואים לכיבוש שטחים בלבנון ועזה, וייתכן אף שינוע כוחות חי"ר ממונעים במסגרת מצומצמת לכיבוש שטחים מסוימים באיראן. 

בהקשר העורף, ניתן לבחון את ההתנהלות סביב הקורונה. תופעות כמו פאניקה בציבור, עומס מידי על מערך המזון של אזרחי ישראל, העצמת האירוע בתקשורת, העמסה של שירותי המשטרה לטובת גיוס מילואים ועליה בפשיעה, עומס על מערכת הבריאות בשל כמות ההרוגים והפצועים, ועוד. ובכן, מי שמסתכל על התנהלות הממשלה באירוע הקורונה נדרש לשאול את עצמו האם בהינתן ניהול כושל של העורף, יהיה כדאי לצאת למלחמה באיראן.

אולי יעניין אותך גם

טל חן, שותף במחלקת בנקאות השקעות ומימון תאגידי בDeloitte- ישראל (טל היה בין מובילי הדוח) | קרדיט צילום: אלמוג סוגבקר

Deloitte ישראל: קיטון בהוצאות על מוצרי סייבר יגדיל מיזוגים בענף

גיוסי השקעות בשוויי Down-Round, עשויים לשמש כקטליזטור לרכישות חברות סייבר על ידי חברות בינ"ל