תנאים מתקדמים: הכלי החדש של מש"קיות הת"ש בצה"ל - אפליקציה

צה"ל מפתח אפליקציה חדשה לטלפונים ניידים, שדרכה יוכלו חיילים לבצע מגוון פעולות הדרושות להם לקבלת תנאי שירות הולמים, כגון הורדת והעלאת מסמכים. "העברת הלוגיסטיקה למערכת ממחושבת מפנה את מש"קית הת"ש להקדיש יותר זמן לפגוש את החייל ולהבין את הצרכים והקשיים שלו", אומרים באגף התקשוב

אפליקציית הת"ש החדשה. צילום: באדיבות צה"ל

תהליכי תנאי השירות (ת"ש) בצה"ל עוברים דיגיטציה באמצעות אתר ייעודי חדש שפותח ביחידת "שחר" של אגף התקשוב. מטרת האתר היא לרכז עבור החייל את כלל ההטבות המגיעות לו על פי הפרופיל האישי ולתמוך בניהול הטפסים הנדרשים למימוש שלהן. "ת"ש הוא אחד התחומים המאתגרים עמם מתמודד הצבא. צה"ל מטפל במגוון אוכלוסיות ומערך הת"ש אמור לגעת בכל החיילים", מסבירה סא"ל ריטה רייך, ראש ענף דיגיטל ביחידת שחר.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

"תהליך קבלת הטבות הת"ש ביורוקרטי, ועד היום נוהל בצורה ידנית. החייל צריך להביא מגוון אישורים, לחזור לצבא, והוא לא תמיד יודע או זוכר מה נדרש ממנו. תהליך זה יוצר מצב שבו מש"קית הת"ש שעוזרת לו משקיעה חלק נכבד מהזמן בתהליך ביורוקרטי מסורבל".

בתהליך החדש, החייל יכול להיכנס דרך הנייד לאתר ייחודי ברשת האינטרנט, מותאם לנייד, ולראות את כל מידע הת"ש הרלוונטי אליו. הבקשות והמסמכים שהוא צריך להביא מפורטים שם. העלאת מסמך למערכת פשוטה כמו צילום צ'ק באפליקציה של הבנק. החייל מצלם את המסמך, את תעודת זהות, את מסמך ניהול חשבון הבנק שלו וכו' - ומעלה לפרופיל שלו באתר. מאחורי הקלעים מתנהל הליך הלבנה של המסמכים לתוך המערכות של צה"ל.

"בפיתוח טיפלנו בהיבטי הגנת סייבר ופרטיות. אנו פועלים על פי רגולציות של הצבא בתחומים אלה, כאשר נושא הפרטיות בראש מעיינינו. לכל אורך התהליך האתר מתריע לחייל מה חסר לו, כאשר התהליך שקוף למש"קית ת"ש ולחייל. העברת הלוגיסטיקה למערכת ממחושבת מפנה את מש"קית הת"ש להקדיש יותר זמן לפגוש את החייל ולהבין את הצרכים והקשיים שלו במסגרת הצבא. האתר מוציא את הבירוקרטיה מהתפקיד שלה והיא יכולה לטפל ביותר חיילים", מסבירה רייך.

פרופיל ת"ש אישי

אתר ת"ש דיגיטלי הוא חלק מצה"ל בדיגיטל, פלטפורמה המלווה את המשרתים מיום הגיוס. בפלטפורמה מוזנים שאלוני ת"ש טרום גיוס וכל הנתונים שהצבא יודע על החייל. "המורכבות היא לקחת את הנתונים בארגון ולמצות מהם בקשות ת"ש רלוונטיות לפרט תחת התורה המקצועית של התחום. מדובר בתחומים רכים ורגישים. המטרה היא לשקף לחייל ולגורמי המקצוע בצבא את תמונת הת"ש של הפרט בכל רגע נתון ובצורה אוטומטית", אומרת רייך, "מה סטטוס התהליך, מה מגיע לך וממי אתה אמור לבקש".

אחת השאלות המתעוררות מהכנסת מערכת כזו היא לגבי החסכון בכוח אדם בתחום הת"ש בצבא. אם כל איש מקצוע מתפנה לטפל ביותר חיילים, מכיוון שהלוגיסטיקה הפכה להיות ממוכנת באתר ייעודי, אזי נדרש פחות כוח אדם לאותה מצבת חיילים. בצבא מסבירים כי האחריות על סד"כ בצבא מתנהל תחת אכ"א. האם האתר הייעודי מביא לחסכון כספי לצבא? זו שאלה פתוחה. צה"ל אינו מספק נתונים אלה. "בעזרת הטכנולוגיה אנו מאפשרים לכל בעל תפקיד לעסוק בליבה המקצועית. את הלוגיסטיקה מוציאים לאוטומציה במערכות מידע", אומרים באגף התקשוב.

שאלה נוספת העולה משקיפות בתחום הת"ש היא החשש לאפליה מבצעית. כאשר מערכת מידע מתכללת פרופיל ת"ש עדכני בזמן אמת לכל שרשרת הפיקוד, ישנו חשש כי שינוי בסטטוס הת"ש יביא לאפליה מבצעית של חייל או חיילת. "גם בעבר המג"ד וכל שרשרת הפיקוד שתחתיו הכירה את מצב הת"ש של החיילים", מסבירים בצה"ל. עם זאת, תמונת ת"ש עדכנית בזמן אמת לכל הגדוד בלחיצת כפתור לא הייתה אפשרית לפני המיכון של פעילות הת"ש בצה"ל.  "אלו כלים לחייל ולמפקד. בסוף, ההחלטות הן פרי שיקול הדעת המקצועי של שרשרת הפיקוד", אומרים בצבא.  

שיפור כללי בתנאי שירות?

הת"ש הדיגיטלי אמור בתיאוריה לשפר את תנאי השירות של כלל החיילים בצבא. מערכת מתכללת מרכזית של כלל המידע על החייל, יצירת פרופיל אישי לכל חייל, ושקיפות לכל שרשרת הפיקוד - אלה תהליכים תומכים שאמורים לדייק את טיפול הת"ש בפרט. השאלה היא כיצד מודדים את הת"ש הדיגיטלי. ובכן, באגף התקשוב אומרים כי המערכת יודעת להוציא דו"חות שימושיים. עם זאת, אין מדידה סובייקטיבית של השינוי במסגרת המערכת החדשה. מדידה כזו מתבצעת עדיין במסגרת שולחנות עגולים עם חיילים וסקרים עיתיים שעורך הצבא.

בהקשר פיתוח עתידי, רוצים ביחידת שחר להנגיש עוד שירותי ת"ש שהחייל יוכל ליזום. אחד מהם הוא הוצאת היתר עבודה. "[אנחנו] רוצים להנגיש שירותים שהחייל יכול לצרוך לבד בלי עזרת מתווכים", מסכמת רייך.

הכתבות הכי נקראות באתר:

משבר הקורונה: תוכנית החירום של מערכת הביטחון

ארה"ב ביטלה רכש של שתי סוללות כיפת ברזל

במסגרת "תנופה": שינוי מרכזי נוסף בזרוע היבשה

יותר קלים, יותר גמישים: המדים החדשים של מג"ב

נחשף: כך ייראה מסוק התקיפה העתידי של ארה"ב

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית