האם השב"כ יכול לכפות בידוד על ראש הממשלה?

נתניהו ובני גנץ נמצאים שניהם בסיכון גבוה במקרה של הידבקות בווירוס הקורונה. במסגרת האחריות של היחידה לאבטחת אישים, האם לשב"כ יש את הזכות החוקית להכריח ראש ממשלה להישאר בבידוד מפני המחלה? פרשנות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו. צילום ארכיון: AP

שירות הביטחון הכללי מפעיל את היחידה לאבטחת אישים, המאבטחת את בכירי ממשלת ישראל ומוסדותיה. תפקידה המרכזי ביותר הוא להגן על חייו של ראש הממשלה. ככזו, עולה השאלה: האם השב"כ יכול לכפות על רה"מ, בנימין נתניהו, ועל המתמודד מולו, בני גנץ, בידוד בפני וירוס הקורונה? נתניהו בן ,71 יליד 1949; וגנץ בן 61, יליד 1959. שניהם בקבוצת סיכון מבחינת הגיל.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

על פי נתונים גלויים, ההסתברות למוות מהווירוס עולים ככל שעולה גיל החולה, כאשר שלוש קבוצות הסיכון העיקריות הן גילאי 80 פלוס, אחריה גילאי 70-79 ולאחריה 60-69. המשמעות היא כי אם תתפתח פנדמיה בישראל, שני המועמדים לראשות הממשלה נמצאים בקבוצת סיכון המחייבת את השב"כ לקבל החלטה.

ניסיתי לפנות לשב"כ לקבל תשובה, ללא הצלחה. השירות שומר על שתיקה בנושא. על פי חוק השב"כ, השירות מופקד על סדרי המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו, וכן על אבטחת אנשים שקבעה הממשלה. קרי, מתוקף החוק, השירות אחראי לשלומו של ראש הממשלה. ניתן להניח כי אף שמצב פנדמיה בישראל לא צוין במפורש בחוק השב"כ, אם השירות אינו נוקט באמצעים לשמור על שלומו של ראש הממשלה או שלום המתמודד מולו, ניתן יהיה לייחס לו אחריות משפטית גם בדיעבד.

הכתבות הכי נקראות באתר:

משבר הקורונה: תוכנית החירום של מערכת הביטחון

ארה"ב ביטלה רכש של שתי סוללות כיפת ברזל

במסגרת "תנופה": שינוי מרכזי נוסף בזרוע היבשה

יותר קלים, יותר גמישים: המדים החדשים של מג"ב

נחשף: כך ייראה מסוק התקיפה העתידי של ארה"ב

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית