ארה"ב ביטלה רכש עתידי של סוללות כיפת ברזל

האמריקנים ביטלו את רכש עתידי של מערכות ההגנה בשל סירובה של ישראל למסור לצבא ארה"ב את צופני המקור למערכת. במשרד הביטחון הגיבו: "ישראל ממשיכה בשיח מקצועי, פורה וענייני עם גורמי הממשל והצבא האמריקני"

ארה"ב ביטלה רכש עתידי של סוללות כיפת ברזל

מערכת כיפת ברזל. צילום: דוברות משרד הביטחון

ארה"ב החליטה לבטל את תכניתה לרכוש שתי סוללות נוספות של כיפת ברזל. זאת, בשל סירוב מדינת ישראל למסור לאמריקנים את צופני המקור (SOURCE CODES) של מערכות כיפת ברזל, ובגלל החשש שלא ניתן יהיה לשלב את כיפת ברזל במערכת ההגנה האווירית של ארה"ב.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

PRESS TV וטיימס אוף ישראל דיווחו כי גנרל מייק מארי, מפקד פיקוד הרכש של צבא ארה"ב, אמר כי תודות ל"אתגרי סייבר ואתגרים מבצעיים" לא עלה בידי הצבא לשלב אלמנטים של כיפת ברזל בפיקוד "המערכת הקרבית המשולבת" של צבא ארה"ב. "לקח לנו זמן רב יותר משתכננו לרכוש את שתי הסוללות הראשונות", אמר גנרל מארי, "ולצערנו לא נוכל לשלבן במערכת הגנ"א שלנו בגלל אתגרים מבצעיים, אתגרי סייבר ואתרים נוספים".

באוגוסט 2019 חתם משרד ההגנה האמריקני על עסקה לרכש שתי סוללות כיפת ברזל שיועדו להתמודדות עם טילי שיוט. מיד אחרי כן ביקש הצבא כמה פעמים לקבל לידיו את צופני המקור של המערכת. ישראל סיפקה לאמריקנים מידע הנדסי אך סירבה למסור את הצופנים. על כך אמר גנרל מארי: "וכך נשארנו עם שתי סוללות בודדות שהן טובות מאוד אך לא נוכל לשלבן בהגנה האווירית שלנו".

לפיכך, ביטל הצבא את התכנית לרכש עוד זוג סוללות כיפת ברזל בשנת 2023. מערכות כיפת ברזל מיוצרות בשיתוף רפאל עם החברה האמריקנית ריית'יאון, וחלק מהייצור מבוצע בארה"ב.

ממשרד הביטחון נמסר: "מדינת ישראל מודה לממשל האמריקני על שותפות רבת שנים בפיתוח וייצור המערכות הישראליות להגנה מפני טילים. בחירת הממשל האמריקני להצטייד בשתי סוללות מלאות של 'כיפת ברזל', על כלל רכיביה (מכ"מ, שו"ב ומיירטים), כפתרון ביניים להגנת כוחות אמריקניים הפרוסים ברחבי העולם, ולבחון את שילוב רכיבי מערכת 'כיפת ברזל' בפתרון ארוך טווח - הינה הבעת אמון והכרה ביכולותיה יוצאות הדופן של המערכת ובאיכותן של התעשיות הביטחוניות הישראליות".

"למערכת 'כיפת ברזל' ולמרכיביה פותחה יכולת קישוריות, הן למערכות ישראליות והן למערכות חיצוניות, אשר הודגמה בעבר במספר תרגילים וניסויים. ישראל ממשיכה בשיח מקצועי, פורה וענייני עם גורמי הממשל והצבא האמריקני הן באשר לרכש שתי הסוללות שהצבא האמריקני כבר ביצע והן באשר לשילוב מרכיבי מערכת 'כיפת ברזל' במערכות אמריקניות כפתרון רחב יותר", נמסר עוד ממשרד הביטחון.

אולי יעניין אותך גם